Üzlet

Forradalmi újítás a biztosítóknál - Itt a válasz az önvezető autók nagy kérdésére

Dr. Zara Orsolya
Az Egyesül Királyságról mostanában szinte csak a Brexit miatt olvasunk. Pedig érdemes odafigyelni arra is, mi zajlik a ködös Albionban a biztosítási piacon. A piac játékszabályai ugyanis olyanok, hogy aki hamarabb lép, az könnyen versenyelőnybe kerülhet. És a britek most éppen ezt teszik. Annak érdekében, hogy az automata autók a szigetországban terjedjenek el leghamarabb, igyekeznek kedvező jogi környezetet biztosítani az önvezető autóknak, mégpedig igen gyakorlatias módon. De miről is van pontosan szó? Az Egyesült Királyság lehet az első, ahol egyetlen kötvénnyel biztosítják a sofőrt, amikor az autót az ember vezeti és az autót magát, amikor a jármű önmagát irányítja. Hogyan működne ez?
Az Európai Jog (2016/3) és az EuroScientist hasábjain egy évvel ezelőtt megjelent cikkeimben egyebek mellett azt a kérdést fejtegettem, hogy ha egy autonóm robot - legyen az sofőr nélküli autó vagy tőzsdei ügyleteket kötő algoritmus - külső kontroll vagy beavatkozás nélkül is képes környezetét felmérve és elemezve döntést hozni, majd döntésének megfelelően cselekedni és ilyen módon képes akár kárt is okozni, akkor vajon ki lesz a felelős az okozott kárért? Egyik lehetséges válaszként a biztosítók szerepének növekedését láttam ezen a téren. Az élet pedig - alig egy év elteltével - máris igazolta ezt a gondolatot: a brit törvényhozók megértették, hogy a sofőrök csak akkor szeretnének egy automata jármű kormánya mögött ülni, ha biztosak lehetnek abban, hogy a robot-pilóta hibáiért maga az autó - és nem a benne utazó ember - lesz felelős. Mert ilyenkor bizony utasnak kell tekinteni magát a sofőrt is, legalábbis amikor és ameddig a kormányt a robot "kezébe" adja.

Minél nehezebb ugyanis a robotok okozta károk esetén megállapítani, hogy kinek róható fel a hiba, minél körülményesebb az ok-okozati összefüggés és a jogellenesség bizonyítása, annál valószínűbb, hogy az objektív felelősség irányába kell mozdulni. Megoldási lehetőségként már tavalyi írásomban felvetettem, hogy - kivédendő a károkozástól való félelem miatt a technológiai fejlődésre negatívan ható erőket - az embereknek biztosítást kellene kötniük a robotjaikra (ideértve az önvezető autót is).

Azt is előrevetítettem, hogy egy ilyen biztosítás akár kötelezővé is válhat. Véleményem szerint ez talán ellensúlyozná a biztosítók attól való félelmét, hogy az egyre tökéletesebben működő robotok miatt sokkal kevesebb káreseményre és így piacvesztésre kell felkészülniük a közeljövőben. A The New York Times cikke már tavaly arról írt, hogy míg az elmúlt harminc évben 90%-kal nőtt a közúti balesetek miatti biztosítási piac, a biztosítók most attól tartanak, hogy az önvezető autók elterjedése miatt a következő 20-25 évben 80%-kal fog csökkenni a balesetek száma. Az írás egy KPMG tanulmányra hivatkozva azt állítja, hogy 2040-re a balesetek miatti biztosítási díj kiesés 60%-os mértékű is lehet. A biztosítók tehát - legkorábban az Egyesült Királyságban ébredve - kapva kapnak a lehetőség felé, hogy új konstrukciókat dolgozzanak ki a sofőr nélküli járművek egyre növekvő piacára szabva.

Az Egyesült Királyság kormánya - elsőként Európában - a Parlament elé terjesztette azt a jogszabály-javaslatot (Vehicle Technology and Aviation Bill), amely gyors és egyszerű kártérítést biztosítana minden károsultnak - ideértve az autóban utazókat és magát a sofőrt is - ha az autó robot-pilóta üzemmódban okoz balesetet. A javaslatot még el kell fogadnia a brit Parlament mindkét házának, amelyek azonban várhatóan nem gördítenek akadályt az új szabályozás elé, mert azt remélik, hogy a gyors jogalkotás olyan környezetet biztosít, amely a szigetországba vonzza az önvezető járművek gyártását és tesztelését.

Az automata járművekben olyan lehetőség rejlik, amely nem csupán biztonságosabbá teheti útjainkat a jövőben, de azok számára is biztosíthatja a mozgás szabadságát, akik nem tudnak vezetni

- véli Chris Graying, brit közlekedési miniszter.

Ehhez azonban arra van szükség, hogy az emberek ne féljenek az új technológiáktól, ezért fontos, hogy megfelelő védelmet élvezzenek baleset esetén. A gépjárművek gyártóinak és vásárlóinak is fontos, hogy világos legyen, ki a felelős egy baleset esetén. Ezt erősítette meg a törvényhozást megelőző nemzeti konzultáció is, amelyből nyilvánvaló volt, hogy megoldást kell találni a balesetek vétlen áldozatainak gyors kártalanítására, ideértve a sofőrt is, aki - ma már magától értetődő, hogy - ugyanúgy nem tehet semmit a karambol megakadályozására, mint egy egyszerű utas. Hiszen, ha a számítógép nem képes kontrollálni a hirtelen jött helyzetet, akkor hogyan is tudna közbeavatkozni az ember, akinek reakcióideje sokszorosa a komputernek? (Gondoljunk csak a Tesla híres, hírhedt esetére, amikor a robotpilóta hibája a vezető életébe került.) A sofőrnek bíznia kell abban, hogy az autó minden körülmények között megfelelő és biztonságos döntést hoz, máskülönben nem engedi át a vezetést a gépnek (és nem is ad ki hatalmas összeget egy ilyen járműért).

Itt tehát találkozik a vásárló biztonság iránti igénye a gyártó érdekével, aki sok autót szeretne eladni és erre még ráerősít az a remény is, hogy az önvezető járművek elterjedésével minden közlekedésben részt vevő biztonsága javul. Az AXA számítási szerint például a következő 15 évben minden tízezer emberi hiba által okozott karambolra csupán egyetlen gép okozta baleset fog jutni. De hol éri ez meg a biztosítóknak?

A brit jogszabály tervezet kapcsán David Williams, az AXA technikai igazgatója úgy nyilatkozott, hogy - a többségében emberi hiba miatt bekövetkező - balesetek számának és súlyosságának csökkenése egyúttal a biztosítási díjak csökkenéséhez vezet majd, mindazonáltal a biztosítók számára is egyértelmű előrelépést jelent az, hogy világos feltételek mellett dolgozhatják ki új megoldásaikat. Bár az AXA képviselőjének a díjak csökkenése miatti optimizmusa - lássuk be - nem tűnik túl őszintének, abban biztosak lehetünk, hogy a technikai újítások elől újabb akadály hárul el a felelősség igen fontos kérdésének tisztázásával.

Most a magyar jogalkotón a sor, hogy kövesse a brit példát. Minél gyorsabban teszi ezt, annál nagyobb versenyelőnyt szerezhet a hazai autógyártásnak és fejlesztésnek, mégpedig úgy, hogy annak előnyeit mindannyian élvezhetjük majd az utak biztonságossága miatt.
Kiszámoló

Akciós bankbetétek: ne olyan gyorsan

Elkezdődnek a kamatfizetések a prémium állampapíroknál, így többen keresnek alternatív befektetési formát, hiszen mostantól sokkal kevesebb kamatot fog fizetni az inflációkövető állampapí

Holdblog

Piaci hiszti vagy hatékony fogadók?

Az tény, hogy gondban van a világ egyik legerősebb csapata, de az nem biztos, hogy a fogadók jól látják a helyzetet. A Manchester City teljesítményére... The post Piaci hiszti vagy hatékony foga

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Érdekes időpontban kaphatnak

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
wall street bankár