Így repülhetsz ma Budapestről New Yorkba
Amerikai utazást tervezel? Van egy rossz hírünk. Jelenleg nincs közvetlen járat Budapestről az Egyesült Államokba, így ha oda készülsz, akkor legalább egyszer át kell szállnod.A múltban több légitársaságnak beletört már a bicskája a Budapest és New York közötti közvetlen járatok üzemeltetésébe, erős kezdés után előbb-utóbb mindig leállították őket. Bebizonyosodott, hogy a helyi piac nem elég nagy ahhoz, hogy a légitársaságok elvárásának megfelelő nyereséget termeljenek. A kelet-nyugat közötti összeköttetést biztosító átszálló-reptér megvalósítása, amiről annak idején a Budapest Airport ábrándozott, úgy tűnik, hogy inkább csak álom marad.
Pedig igény az van a tengerentúli utakra. Főleg úgy, hogy a jegyárak esnek, ezzel pedig egyre közelebb kerülnek az amerikai utak a "mindenki számára megfizethető"-kategóriához. Reálisan elérhető úti cél lett, ha nyaralásról van szó. Az üzleti utasoknak pedig mindig is fontos célpont az amerikai kontinens. A Szilícium-Völgy például kiváló lehetőséget tartogat a magyar tech-startupoknak is, akár a Ustream vagy a Prezi sikerein felbuzdulva.
Szerencsére már egy átszállással könnyedén eljuthatunk az Egyesült Államokba, a keleti part például már alig több mint 11 óra alatt elérhető. Ez főleg az üzleti utasoknak fontos, akiknek minden perc számít.
Nyaralás, üzleti út, vagy nagybevásárlás
A karácsony közeledtével akár a nagybevásárlást is megejthetjük New Yorkban. Ami nem csak azért lehet érdekes, mert New York a divat egyik fővárosa, de az elektronikai cikkek ára is jóval alacsonyabb, mint itthon (például iPhone 7 okostelefont már 649 dollárért vehetünk, míg itthon a mobilszolgáltatóknál mintegy 250 ezer forintot ki kell érte fizetnünk).Így kellően alacsony repülőjegyárak mellett már elképzelhető, hogy vannak, akik úgy gondolják, nekik megéri kirepülni a karácsonyi nagybevásárlást elintézni.
Jó célpont lehet az Egyesült Államok azok számára is, akik elmenekülnének a télből. Hiszen ki ne töltene el pár hetet Floridában vagy Kaliforniában februárban.London, Párizs, vagy München?
Ha kedvet kaptunk az úthoz, számtalan lehetőség közül választhatunk, hogy eljussunk Amerikába. A nagy nyugat-európai légiközlekedési csomópontok közül bármelyiken keresztül repülhetünk. A leggyorsabb út például New Yorkba jelenleg Berlinen keresztül vezet (egy tetszőleges jövő februári munkanapon kínált járatok között), majd Frankfurt, Zürich és München következik a sorban.Ha pedig nem csak a gyorsaság számít, hanem az utazási élmény is, akkor a müncheni repülőtér jó választás lehet, amit a világ harmadik legjobb repülőterének választott idén a Skytrax és ezzel egyedüli európai repülőtérként szerepel a top5-ben, továbbá ez az egyetlen 5 csillagos minősítéssel rendelkező európai légikikötő - ilyenből összesen öt van a világon. Ha ez nem lenne elég vonzó: a bajor reptérnek még saját sörfőzdéje is van.
A legtöbb gép - szám szerint 1200-nál is több - viszont a Boeing 777-es típusából repül a világon, ennek legújabb változata alig fél éve üzemel a SWISS-nél.
Ezek a gépek nem csak nagyok, hanem új hajtóműveik, valamint a felhasznált anyagok miatt csendesek és nagyon keveset fogyasztanak: kevesebb mint 3 liter üzemanyaggal is beérik 100 utaskilométerre vetítve.
Mivel, mennyiért?
Nem csak New York, de az összes népszerű amerikai óriásváros elérhető egy átszállással Budapestről. És találhatunk egészen olcsó jegyeket akkor is, ha még karácsony előtt repülnénk. Az alábbi táblázatban feltüntettük, hogy a legfontosabb amerikai városokba mely légitársaságokkal és mennyiért repülhetünk elegy tetszőleges decemberi és egy februári időpontban:
Az utazóknak nem csak az a jó hír, hogy a repülőjegyek olcsók, hanem a legtöbb légitársaság árai között kicsi a különbség, ezért érdemes alaposan megnézni, mit kapunk a pénzünkért. Fontos lehet például, hogy van-e a fedélzeten internet, de a menetidő sem mindegy: 5-10%-kal magasabb árért akár több órányi várakozást spórolhatunk meg, vagy az olcsóbb éjjeli járat helyett nappal utazhatunk, így nem vesztünk el értékes időt a jetleg kipihenésére. Ebben segítenek az utazási keresőoldalak, a Dohop, az Expedia, vagy a Kayak, ugyanakkor a kiválasztott jegyet érdemes ellenőrizni a légitársaság oldalán, akár olcsóbb, vagy jobb menetidejű ajánlatot is találhatunk. Ha nem fix időpontú üzleti tárgyalásra megyünk, hanem vakációzni, érdemes az indulás időpontjában is 2-3 napnyi rugalmassággal számolni, így is jobb árakat és rövidebb menetidejű járatokat találhatunk.
Fapadossal New Yorkba?
A klasszikus diszkont légitársaságok kínálatában egyelőre nincsenek igazán hosszú távú járatok, hiszen nem fér bele az üzleti modellbe. Megfelelő hatótávolságú gépek kellenek hozzá, ami már diverzifikálja a flottát és kérdéses, hogy az árazásban mekkora előnyük lenne, ha nyereségesen szeretnék üzemeltetni ezeket a járatokat.Egy amerikai utazásnál szóba jöhetne az a megoldás, hogy fapadossal elrepülünk az egyik nyugat-európai városba és onnan továbbutazunk a tengerentúlra, de ez több kockázatot hordoz magában. Ha valami történik, akkor diszkont légitársaságoknál drágább az átfoglalás. Ráadásul sokszor nem is a fő repülőterekre repülnek a low-cost cégek, így az átszálláshoz át kell jutni egyik repülőtérről a másikra, ami időigényes és kényelmetlen. Ha diszkont légitársaságról szállunk át, akkor a feladott poggyászokra is figyelni kell és elég időt kell hagyni az átszállásra (még akkor is, ha a fő repülőtérre érkezünk), hiszen ha a járatunk esetleges késése miatt lecsúszunk a csatlakozásról, akkor "bukjuk" az utat.
A jövő abba az irányba mutat, hogy nem lesznek "csak" diszkont légitársaságok és "csak" hagyományos légitársaságok, hanem - főleg Európán belül, a 2-3 óránál rövidebb útvonalakon - a kettőnek valamiféle keveréke lesz majd igazán hatékony (nem csoda, hogy lassan az összes nagy európai légitársaságnál lesz a cégcsoportban hibrid fapados, mint a Lufthansánál a Eurowings). Rövid távon költséghatékonyan működnek a fapadosok és csoporton belül akár a "ráhordó" szerepet is biztosíthatják. A másik trend, hogy egy járaton belül nem csak a hagyományos turistaosztály-első osztály felosztás lesz, hanem számtalan lehetőség közül válogathatunk. Aki akar, ugyanazon a járaton egy egészen olcsó, még feladott poggyászt sem tartalmazó alapjeggyel repülhet, de akár "fullextrás" szolgáltatást - ággyá alakítható ülésekkel, fedélzeti internettel, személyes utaskísérővel is - választhat. Ami azért a hosszabb járatokon már kifizetődő, hiszen nem mindegy, hogy hol és hogy utazunk 10-12 órákat és milyen állapotban érkezünk meg a célállomásra, avagy azonnal tárgyalásra, vagy városnézésre készek vagyunk, vagy egy napig csak a jetleget heverjük ki.
A cikk megjelenését a Luftansa Csoport támogatja.