Érdekes eredményt hozott a konferencia első gépi közönségszavazása: a hallgatóság 55%-a támogatja, és csak 45%-a ellenzi a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvétel kormányzati ötletét, amely a Portfolio.hu számításai szerint évi közel 40 milliárdos bevételkiesést okozhat a bankszektornak.
Hegedüs Éva, a Gránit bank alelnök-vezérigazgatója a panelbeszélgetés során elmondta, hogy a bankrendszer sajátos helyzetbe került a subprime válságot követően, a bankok fókusza az üzleten, és nem az innováción van jelenleg. Ennek ellenére vannak olyan piaci szereplők, akik nem az IT költségeiket csökkentik, hanem éppen növelik. Leonardo Da vincit idézve Hegedüs Éva elmondta: az egyszerűség a kifinomultság csúcsa. A pénzügyi szolgáltatásban is azoké a jövő, akik ezt tartják szem előtt: a kényelmet és az egyszerűséget. Három fő alapelv létezik, ezek egyike a biztonság, ebben a tekintetben az IT-nek kulcsszerepe lesz a jövőben. A második a kényelem, a harmadik pedig az ár-érték arány szem előtt tartása.
Ezért az IT-be fektető pénzintézeteké a jövő. a Gránit Bank a kezdetektől fogva abban gondolkodott, hogy az elmúlt évtizedek technológiai újításai teljesen átírják majd a bankolási szokásokat. Mára gyakorlatilag csak a számlanyitás és a szerződéskötés igényel fióki ügyintézést, de már erre a területre is létezik jó megoldás, mint például a videóbankolás. A Gránit Banknál októbertől már tableten és okostelefonokon is elérhető lesz ez a funkció. "Azok a bankok termelik a legtöbb profitot, amelyek minél több ügyfelüket online csatornákon keresztül szolgálják ki" - tette hozzá a Gránit Bank alelnök-vezérigazgatója.
Egyre erőteljesebben merül fel a digitalizálás kérdése a bankoknál, a CIB Banknál például 20 százalékkal csökkent a fióki látogatások száma két év alatt. a bankok megpróbálnak áttérni egy kevésbé papír alapú kommunikációra, hiszen például számlakivonatot is lehet kérni a netbankokban. A papírmentesítéssel sok millió forintnyi költséget lehet megspórolni. De az is fontos, hogy inkább kevesebb projektet indítson el egy bank, de azokat időben, 100 százalékosan befejezze. Így elkerülhető, hogy a beruházások "bentragadjanak", és az elhúzódó projektek csak égessék a pénzt. "Mi jelenleg 70-80 funkcionalitást nyújtunk az internetbankon keresztül, de ezek közül néhány egyszerűbb funkció teszi ki a netbanki forgalom 80 százalékát" - tette hozzá Heiszmann Gábor, a CIB Bank informatikai ügyvezető igazgatója. Az informatikai szakemberek képzettségéről szóló kérdésre válaszolva elmondta: "a megélhetési informatikusok száma jelentősen lecsökkent az utóbbi időszakban, a saját gárdánkból már eltűnt ez a csoport".
Kő Róbert, a Dorsum Zrt. vezérigazgatója szerint a szállítók mondhatják azt, hogy érdekeltek a költségek csökkentésében, de ez nem így van. A szállítók inkább arról próbálják meggyőzni az ügyfeleiket, hogy a jó megoldásokat keressék. A párbeszéd legfontosabb része, hogy miképpen lehet értéket teremteni az IT-fejlesztésekkel. Fontos a folyamatos egyeztetés a pénzintézetekkel, hogy mik az igényeik, és milyen lehetőségeik vannak. A szolgáltatóknak az a feladata, hogy az ügyféligényeket rugalmasan kezeljék. A külföldi megoldásokat is folyamatosan nyomon kell követni, hogy lépést tudjanak tartani a szállítók, és ezáltal a pénzintézetek is a fejlett nyugattal - mondta el Kő Róbert.
Végh István, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese a biztosítótársaságok speciális helyzetéről is beszélt. A biztosítók mindig egy kicsit mások, mint a bankok, hiszen egy jövőbeni bizonytalan eseményre kell megfelelő terméket előállítaniuk. A profitabilitása a biztosítóknak mindig alacsonyabb volt, mint a bankoknak. Ezért a válság is hamarabb érte el őket, vagyis nagyobb nyomás helyeződött rájuk a költségek csökkentésének tekintetében. A legfontosabb kérdés a szolgáltatás alapú értékteremtés, és a költséghatékonyság. Az Allianznál egy 2 éves projekt keretén belül megtörtént a korábbi drága mainframe infrastruktúra konszolidációja, amely önmagában 50 százalékos infrastruktúra-működtetési költségcsökkentést hozott, most az Allianznál a 3-4 évvel ezelőtti IT-büdzsének csak harmada a mai.
A piacon látható, hogy nagyon eltérőek a beruházási keretek: "Láthatunk sufni-tuning megoldásokat, és profi implementációkat is. Persze nem mindegy, hogy veszteséges vagy nyereséges az adott pénzintézet" - mondta el Végh István. A biztosítási piac lejtmenetben van, de a biztosítók már készülnek a fellendülésére. Az online eladások támogatása fontos lesz a jövőben, amelyek a klasszikus alkuszi és ügynöki csatornáknál jóval olcsóbbak. "A sárga csekkes forgalom az Allianznál 600 millió forintos tétel évente, emiatt erre a területre kell majd fókuszálnunk. A biztosítási szektorban még további fontos kérdés a fraud-menedzsment, vagyis a csalásfelderítés és megelőzés, mert egyre több pénzügyi csalás érinti a biztosítókat" - tette hozzá Végh István.