Mi ez a projekt?
2018. január 1-jén indult és tavaly december 31-én zárult le az 1,4 milliárd forint európai uniós vissza nem térítendő támogatásból megvalósult, "Akadálymentesített infokommunikációs szolgáltató platform fejlesztése, hallás- és látássérült személyek számára" elnevezésű projekt EFOP-1.1.5-17-2017-00006 kódszám mellett.
A projekt során megtörtént a KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatás továbbfejlesztése, a kormányablakok országos szintű akadálymentesítése, és kialakításra került a látássérült személyek akadálymentesítését támogató Távszem szolgáltatás.
A projekt a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége és az MTA Nyelvtudományi Intézete konzorciumi összefogásában valósult meg. A SINOSZ a KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerét fejlesztette, az MTA Nyelvtudományi Intézet a tolmácsok szakmai fejlődését segítő jelnyelvi szótárt készített, az MVGYOSZ gondozásában elkészült a Távszem szolgáltatás.
A projekt kiemelkedő eredményeként a KONTAKT szolgáltatás elérhető már országos szinten a Kormányablakok és Okmányirodák ügyfélszolgálatain, valamint több nagy hazai cégnél is (ld. alább). A projektről további információk itt érhetők el.
Májustól minden okmányirodában és kormányablakban elérhető lesz
A projektzáró eseményt hétfőn, február 17-én tartották, amelyen az MTI tudósítása szerint a Miniszterelnökség területi közigazgatás működtetéséért felelős helyettes államtitkára azt mondta: jelenleg kilencven kormányablakban érhető el a Kontakt jelnyelvi szolgáltatás, várhatóan májusra valamennyi kormányablakban és okmányirodában akadálymentesen intézhetik ügyeiket a hallássérültek.
Uzsák Katalin a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (Sinosz) rendezvényén elmondta: a kormányablakok kialakításánál alapvető szempont volt az akadálymentesség. A mozgássérülteknek rámpákat és lifteket építettek, a vakok és gyengénlátók ügyintézését speciális burkolat és hangos térkép segíti, a siketek és nagyothallók számára pedig a jelnyelvi szolgáltatást nyújtó Kontakt biztosítja a hozzáférést a szolgáltatáshoz.
Hozzátette: a Kontakt szolgáltatást 2017-ben vezették be tesztüzemben, és ma már kilencven kormányablakban érhető el. Közölte: 350 tabletet szereztek be, ezek beüzemelése után, április-májusban már minden kormányablakban, illetve okmányirodában igénybe vehető lesz a jelnyelvi szolgáltatás.
A projekten a Sinosz a Kontakt jelnyelvi tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerét fejlesztette tovább, az MTA Nyelvtudományi Intézete jelnyelvi szótárt készített, az MVGYOSZ pedig a látássérülteknek készített Távszem szolgáltatást fejlesztette.
Mi az a Kontakt szolgáltatás?
A Kontakt szolgáltatás lényege, hogy a regisztrált siket és nagyothalló ügyfelek munkanapokon 8-20 óra között bármikor jelnyelvi távtolmácsolást vehetnek igénybe egy tablet vagy PC és élő internetkapcsolat segítségével.
A legtöbben ügyeik önálló intézéséhez, munkavállaláshoz használják a kommunikációs akadálymentesítés ezen formáját. A jelnyelvi tolmács segítségével kapcsolatot tudnak létesíteni bárhonnan az országból vagy személyes beszélgetéshez kérhetik a Kontakt közreműködését. Vészhívásra a nap 24 órájában rendelkezésükre áll a szolgáltatás. A szolgáltatásnak mostanra több mint kétezer ügyfele van, és harminc jelnyelvi tolmács vesz részt benne.
Kósa Ádám európai parlamenti képviselő (Fidesz-KDNP), a Sinosz elnöke a bemutatón elmondta: a projekt érdemben hozzájárul ahhoz, hogy a hallássérült közösség tagjai egyenlő eséllyel jussanak hozzá az információhoz az élet különböző területein. Kiemelte: a szolgáltatás jelentősen hozzájárul a hallássérült emberek munkaerőpiaci esélyegyenlőségéhez, az OTP Bank 165 fiókot akadálymentesített a Kontakt szolgáltatással, a Szerencsejáték Zrt. 26 lottózóban várja a hallássérült ügyfeleket, emellett valamennyi Decathlon áruházban elérhető a szolgáltatás, és az Auchan áruházak hallássérült munkavállalóit is a Kontakt segíti a kollégákkal való kommunikációban. Az üzleti partnereknél a tesztidőszakban több mint hétezer esetben vették igénybe a szolgáltatást.
Elmondta, a tavaly év végén lezárult projektben hat új munkaállomást alakítottak ki a jelnyelvi tolmácsoknak, különböző képzéseket szerveztek nekik, és kiosztottak több mint kétszáz tabletet a korábbi ezer mellé.
A Sinosz elnöke kiemelte, hogy a táblagép segítségével igénybe vett tolmácsszolgáltatás költséghatékony és innovatív megoldás. Hozzátette: a Kontakt szolgáltatást elindítása óta eltel hat évben 331 ezer alkalommal segítettek a jelnyelvi tolmácsok, jelenleg havonta átlagosan négyezer hívásuk van.
Címlapkép és kép forrása: MTI/Kovács Tamás