A friss közlemény hátterében az áll, hogy az Európai Bizottság felé az egyes felhívások alapján vállalt különböző gazdasági, pénzügyi és társadalmi vállalásokban (indikátorok, kötelező vállalások) módosítások történtek és ezeket mostanában vezetik át az egyes pályázatok szabályrendszerén, illetve az ezeket összefoglaló ún. monitoring jelentésekben.
A 2014-2020-as uniós ciklus különböző fejlesztési programjaiban 2018. végi és 2023. végi célértékeket, indikátorokat programoztak a hatóságok a legkülönbözőbb területeken (pl. vissza nem térítendő támogatásban részesülő vállalkozások száma, projektekkel létrehozott új munkahelyek száma, oktatási-képzési-szociális intézménybeli sokféle mutató) . Ezek teljesítéséről a GINOP, a KEHOP, a VEKOP és a TOP kapcsán 2019 június-júliusban nyújtották be az éves végrehajtási jelentéseket Brüsszelbe a magyar hatóságok. Ezek áttanulmányozása után pedig augusztusban adott ki a Bizottság egy olyan határozatot (C2019 6101), amely azt rögzítette, hogy ezen fejlesztési programok mely prioritásaiban sikerült elérni 2018 végére az indikátorokat és melyekben nem. Ebben az anyagban például az is benne van, hogy a GINOP 4-es (energetikai témák) és 8-as prioritásában (visszatérítendő pénzügyi eszközök) nem teljesültek a célok, ahogy a TOP és a VEKOP számos prioritásában sem.
Ezek nyomán a háttérben a magyar hatóságok arról egyeztettek a Bizottsággal, hogy az egyes indikátorok teljesítésében hogyan haladjanak tovább, illetve a célértékek terén jelentős alulteljesítést mutató részprogramoknál (prioritások) a fel nem használható 6%-nyi forráskeretet (teljesítménytartalék) mely másik prioritásoknál használják majd fel, azaz
milyen célok mentén hirdethetnek még új pályázatokat, illetve milyen korábbi pályázatok keretösszegét emelhetik még meg.
Az egyes prioritásoknál 7 évre tervezett források 6%-ának felhasználását ahhoz kötötte a Bizottság, hogy a 2018 végére a rögzített célértékeket el tudták-e érni az egyes tagállamok, vagy sem, hogy ezzel is ösztönözzék a kijelölt célok mentén mielőbb történő programvégrehajtást.
Az összetett szabályok alapján ha a kijelölt céltól jelentős, 15-25%-os az elmaradás, akkor a 6%-nyi forráskeretet más, jól/jobban teljesítő prioritásra kell átcsoportosítani. A forrásátcsoportosításra való felkészülés az elmúlt hónapokban magyar oldalon már zajlott és ezzel összefüggésben már jelentek is meg gazdaságfejlesztési pályázatok, illetve várhatók is még.
Ma tehát a GINOP 4-es, 7-es és 8-as prioritása kapcsán a fentiekkel összefüggésben módosult a monitoring tájékoztató, illetve az elmúlt hetekben megjelent GINOP-pályázatoknak (pl. az 1-es prioritáshoz tartozó Magyar Multi Program II. és III., illetve a 4-es prioritáshoz tartozó kisebb és nagyobb céges napelemes pályázatok) ehhez a témához is van köze.
Érdemes egyébként átnézni a ma módosult monitoring tájékoztatót, mert ebben minden gazdaságfejlesztési pályázat kapcsán röviden összefoglalják, hogy a megvalósítás során mire kell figyelni mind a projektek végrehajtóinak, mind a hatóságoknak.
Az Európai Regionális Fejlesztési Alapból megvalósuló GINOP 1-4. és 7. prioritáshoz tartozó pályázatok Fenntartási Monitoring Tájékoztatója itt érhető el, az Európai Szociális Alapból megvalósuló 5. és 6. prioritás Fenntartási Monitoring Tájékoztatója pedig itt érhető el.
Címlapkép forrása: MTI/Varga György