Minden eddiginél olcsóbb villanyautó jöhet Magyarországra? (x)
Prémium

Minden eddiginél olcsóbb villanyautó jöhet Magyarországra? (x)

PR cikk
Globálisan ma három eladott elektromos autóból kettő kínai modell, az EV-kben világszerte használt akkumulátoroknak pedig háromnegyede kínai gyártású. A trendet meglovagolva az európai Stellantis közös vállalatot alapított a kínai, elektromos autókat gyártó Leapmotorral, párosítva a kínai startup technológiai bázisát és alacsony költségszintjét a Stellantis európai kereskedői és szervizhálózatával, így az európai vásárlók olcsón juthatnak hozzá olyan modern elektromos modellekhez, melyekhez teljes európai szervizhálózat és márkatámogatás kapcsolódik.

A kínai márkák az utóbbi pár évben mind technológiailag, mind az eladásokban alaposan felzárkóztak a nyugati társaikhoz. Az ide vezető okokat és eseményeket a „Tényleg szerepet játszott a Covid a kínai autógyártás sikerében?” című elemzésben mutatjuk be, de a szektorban lezajlott fejlődést jól szemlélteti az alábbi példa.

A Stellantis, mint globális autóipari szereplő - többek közt a Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Jeep és Dodge márkák tulajdonosa - egyszerre több fronton támad: többek között az amerikai izomautó piacra saját fejlesztésként kihozta a Dodge Charger Daytona EV-t, de nem hagyta figyelmen kívül a kínai technológiai fejlődést sem.

Ha már mindenképpen kínai akkucellákat kell használni az autókban, akkor jobb, ha maga a gyártás is házon belül van. Ezt ismerte fel 2023-ban az Európában második legnagyobb piaci résszel rendelkező Stellantis csoport, amikor részesedést vásárolt az elektromos autókat gyártó kínai cégben, 2024-ben pedig már közös vállalatot alapítottak a Leapmotorral, mely saját gyártású akkumulátorokat használ autóiban.

C10_belso_LEAP_MOTOR1097_1600px

Fejlett technológia és ötcsillagos biztonság

A Leapmotor egyik kiemelkedő innovációja az alvázba integrált akkumulátor technológia, amely hatékonyabb helyhasználatot és jobb energiaelvezetést biztosít. Az alvázba integrálás csökkenti a jármű tömegét, javítja a jármű dinamikáját, miközben növeli a hatótávolságot is.

A biztonságra sem lehet panasz, ezt bizonyítja az Euro NCAP értékelése is, amely a felnőttek védelmében 89 százalékos, a gyermekek védelmében pedig 85 százalékos minősítést adott a C10-nek, így a Leapmotor modellje 5 csillagos minősítéssel vizsgázott az európai szabvány szerinti törésteszten.

A versenytársak nem örülnek

Tavaly ősszel egyes európai országokban megindult két Leapmotor modell forgalmazása, a T03 nevű ötajtós, elektromos kisautó és a 4,74  méter hosszú és 1,9 méter széles családi SUV, a C10-es már kapható többek között Svájcban, Németországban, Romániában, Spanyolországban és Máltán, így az árak is elérhetők.

Németországban a T03-as kezdőára 18.900 euró, azaz 7,6 millió forint, míg a C10-est pedig 37.600 eurótól haza lehet vinni, ez forintra átszámítva mintegy 15,1 millió forint.

A méreteiben hasonló Tesla Y Magyarországon 18,9 millió Ft-os indulóárral érhető el, tehát a németországi árral számolva 20%-kal olcsóbban kaphatnánk egy Leapmotor C10-est itthon, ha egyszer megjelenne a magyar piacon. Ez nem kis különbség, sok potenciális vásárlót gondolkodásra késztetne.

Nézzünk még egy konkurenst: a BYD kínálatában a Seal U-t tekinthetjük a C10-zel azonos kategóriájú modellnek, melynek kezdőára az alacsonyabb felszereltséggel 18,3 millió Ft, ez még mindig több mint 3 millió forintos különbség.

Az árazás természetesen minden országban eltér, és ebből a szempontból Magyarország inkább felfelé lóg ki a sorból. Németországban például csak 19%-os az áfa, Romániában pedig 5100 eurós állami támogatás jár az elektromos járművekre, így ezekben az országokban biztosan jobban járnak a vásárlók.

Ráadásul a Leapmotornak a „hatótávparára” is van megoldása: a REEV (hatótávnövelt) hajtáslánc. Ezekben az autókban a meghajtást egy elektromos motor adja, van azonban üzemanyagtartályuk és benzinmotorjuk is. Ez utóbbi viszont nem a hajtásláncba kapcsolódik be, pusztán generátorként működik: amikor fogy az energia az akkumulátorból, segít azt újratölteni. Egy ilyen autó hatótávja akár a 950 km-t is elérheti!

t03_1

Nem a semmiből jött a kínai csoda

Az autóipari fejlesztéseket a kínai kormány jelentősen támogatta olcsó hitelekkel, földhasználati engedélyekkel, infrastrukturális beruházásokkal és állami támogatásokkal, de mindezeken túl egy fontos szemléletbeli különbség is szerepet játszott abban, hogy a kínai autóipar ilyen gyorsan tudott fejlődni: az elektromos autót nem a hagyományos értelemben vett „autónak” tekintették, hanem inkább egy guruló mobiltelefonnak, azaz IT eszköznek. 

Az IT szektorban pedig rendkívüli a fejlesztési gyorsaság. A kínai szereplők a számítógépek és mobiltelefonok piacán hozzászoktak az extrém gyors IT iparhoz, és ezt a fejlesztési sebességet az autóiparba is sikerült átültetniük.

Úgy tűnik, a Leapmotor is megugrotta ezt a feladatot - a Leap angolul ugrást jelent - , és tényleg olyan elektromos autót tudott készíteni, mely fejlett, biztonságos és egyben elérhető árú is.

(x)

Kiszámoló

Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel

Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet