
A kínai márkák az utóbbi pár évben mind technológiailag, mind az eladásokban alaposan felzárkóztak a nyugati társaikhoz. Az ide vezető okokat és eseményeket a „Tényleg szerepet játszott a Covid a kínai autógyártás sikerében?” című elemzésben mutatjuk be, de a szektorban lezajlott fejlődést jól szemlélteti az alábbi példa.
A Stellantis, mint globális autóipari szereplő - többek közt a Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Jeep és Dodge márkák tulajdonosa - egyszerre több fronton támad: többek között az amerikai izomautó piacra saját fejlesztésként kihozta a Dodge Charger Daytona EV-t, de nem hagyta figyelmen kívül a kínai technológiai fejlődést sem.
Ha már mindenképpen kínai akkucellákat kell használni az autókban, akkor jobb, ha maga a gyártás is házon belül van. Ezt ismerte fel 2023-ban az Európában második legnagyobb piaci résszel rendelkező Stellantis csoport, amikor részesedést vásárolt az elektromos autókat gyártó kínai cégben, 2024-ben pedig már közös vállalatot alapítottak a Leapmotorral, mely saját gyártású akkumulátorokat használ autóiban.

Fejlett technológia és ötcsillagos biztonság
A Leapmotor egyik kiemelkedő innovációja az alvázba integrált akkumulátor technológia, amely hatékonyabb helyhasználatot és jobb energiaelvezetést biztosít. Az alvázba integrálás csökkenti a jármű tömegét, javítja a jármű dinamikáját, miközben növeli a hatótávolságot is.
A biztonságra sem lehet panasz, ezt bizonyítja az Euro NCAP értékelése is, amely a felnőttek védelmében 89 százalékos, a gyermekek védelmében pedig 85 százalékos minősítést adott a C10-nek, így a Leapmotor modellje 5 csillagos minősítéssel vizsgázott az európai szabvány szerinti törésteszten.
A versenytársak nem örülnek
Tavaly ősszel egyes európai országokban megindult két Leapmotor modell forgalmazása, a T03 nevű ötajtós, elektromos kisautó és a 4,74 méter hosszú és 1,9 méter széles családi SUV, a C10-es már kapható többek között Svájcban, Németországban, Romániában, Spanyolországban és Máltán, így az árak is elérhetők.
Németországban a T03-as kezdőára 18.900 euró, azaz 7,6 millió forint, míg a C10-est pedig 37.600 eurótól haza lehet vinni, ez forintra átszámítva mintegy 15,1 millió forint.
A méreteiben hasonló Tesla Y Magyarországon 18,9 millió Ft-os indulóárral érhető el, tehát a németországi árral számolva 20%-kal olcsóbban kaphatnánk egy Leapmotor C10-est itthon, ha egyszer megjelenne a magyar piacon. Ez nem kis különbség, sok potenciális vásárlót gondolkodásra késztetne.
Nézzünk még egy konkurenst: a BYD kínálatában a Seal U-t tekinthetjük a C10-zel azonos kategóriájú modellnek, melynek kezdőára az alacsonyabb felszereltséggel 18,3 millió Ft, ez még mindig több mint 3 millió forintos különbség.
Az árazás természetesen minden országban eltér, és ebből a szempontból Magyarország inkább felfelé lóg ki a sorból. Németországban például csak 19%-os az áfa, Romániában pedig 5100 eurós állami támogatás jár az elektromos járművekre, így ezekben az országokban biztosan jobban járnak a vásárlók.
Ráadásul a Leapmotornak a „hatótávparára” is van megoldása: a REEV (hatótávnövelt) hajtáslánc. Ezekben az autókban a meghajtást egy elektromos motor adja, van azonban üzemanyagtartályuk és benzinmotorjuk is. Ez utóbbi viszont nem a hajtásláncba kapcsolódik be, pusztán generátorként működik: amikor fogy az energia az akkumulátorból, segít azt újratölteni. Egy ilyen autó hatótávja akár a 950 km-t is elérheti!

Nem a semmiből jött a kínai csoda
Az autóipari fejlesztéseket a kínai kormány jelentősen támogatta olcsó hitelekkel, földhasználati engedélyekkel, infrastrukturális beruházásokkal és állami támogatásokkal, de mindezeken túl egy fontos szemléletbeli különbség is szerepet játszott abban, hogy a kínai autóipar ilyen gyorsan tudott fejlődni: az elektromos autót nem a hagyományos értelemben vett „autónak” tekintették, hanem inkább egy guruló mobiltelefonnak, azaz IT eszköznek.
Az IT szektorban pedig rendkívüli a fejlesztési gyorsaság. A kínai szereplők a számítógépek és mobiltelefonok piacán hozzászoktak az extrém gyors IT iparhoz, és ezt a fejlesztési sebességet az autóiparba is sikerült átültetniük.
Úgy tűnik, a Leapmotor is megugrotta ezt a feladatot - a Leap angolul ugrást jelent - , és tényleg olyan elektromos autót tudott készíteni, mely fejlett, biztonságos és egyben elérhető árú is.

(x)
A sereghajtók között a magyar minimálbér - Van esély az újratárgyalásra?
A régióban sokat nőtt a legkisebb bér az elmúlt években.
Ha a hitelminősítőnek igaza van, akkor annak durva következménye lesz Magyarországon
A kilátásrontás és ami abból következik.
Ilyen intézkedésekkel tudna a kormány a nyugdíjasok kedvében járni
Farkas András három konkrét kérdéskört vázolt fel.
Az USA feldarabolná Ukrajnát, új offenzívára készül Putyin, – háborús híreink szombaton
A legfontosabb eseményekről folyamatosan beszámolunk.
Súlyos fagy pusztított Törökországban – Egyes régiókban -15 Celsius-fok alá süllyedt a hőmérséklet
Veszélyben az élelmiszerellátás és az inflációs célok.
Milliomosmágnesek: ezek a világ leggazdagabb városai
Mutatunk három érdekes ábrát.
Top 10 osztalék részvény - 2025. április
Április elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, a Google pedig megtréfált, és berakta az értesítő levelet a spam mappába, ezért csak most csináltam meg a listá
Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak Áprilistól több millió forint maradhat a kasszában Április elsejétől új
Fából készült felhőkarcolók jelenthetik az építészet jövőjét
A modern építészetről a legtöbbeknek a beton, az acél vagy a tégla juthat eszébe alapanyagként, valójában azonban a fa is tökéletesen megfelel erre a célra. Számos vo
Geotermikus energia: a második Trump-ciklus nagy nyertese?
Donald Trump energiaügyi reformjaninak az olajvállalatok mellett a geotermikus energiával foglalkozó cégek lehetnek a legnagyobb nyertesei.
Mit keres Deadpool egy kisvárosban? Hollywoodi sztori Ryan Reynoldsszal
Aki ismeri a walesi csoda alaptörténetét, annak a válasz már részint ismerős lehet. Azonban számos részlet bújik meg a Wrexham AFC hihetetlen felemelkedése mögött. És...
The post Mit keres De
Az S&P 500 ETF olcsóbb! - Bognár FIRE Balázzsal
Stúdiónkban az S&P500-azók és a FIRE képviselője, Bognár Balázs. Meg egy kis betevő Trump. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók...
The post A
NAV késedelmi pótlék változások 2025-től - havonta kell megfizetni a pótlékot
A NAV 2025-től új rendszert vezet be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. Ez a
Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel
Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele


- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
- Von der Leyen ultimátuma Trumpnak: esélyt ad az EU a tárgyalásoknak, de nem örökké
- Trump meghátrál! Tépik a piacokat
- Itt a Telekom bejelentése: változik az inflációkövető díjkorrekció
- Bod Péter Ákos: Az egész világ megfizeti Trump tévedését
Trump miatt rángatóznak a tőzsdék – Mi jelent most menedéket?
Gyorsan változnak az események Amerikában.
Kockázat vagy lehetőség a génmódosított élelmiszer?
A génmódosítás és a génszerkesztés fontos lehet az élelmezési válság és a klímaváltozás elleni küzdelemben, de sokan félnek tőle.
Nagy hibát vétett Donald Trump, és hol lehet még a szakadék vége?
Folytatódik a vámháború.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.