Tapasztalatai alapján milyen mértékben jelenik meg az akadálymentesség és az inklúzió iránti törekvés az ingatlanpiacon? Változott-e ez a hozzáállás az elmúlt években?
Azt látom és remélem, hogy fejlődött, tudatosabb lett ennek a témának a megközelítése. Sok cég már megértette, hogy az inklúzió sokkal több, mint egy jól kommunikálható társadalmi célú kampányelem: a hozzáférhetőség valós, mérhető üzleti előnyt jelent. Amellett, hogy az ESG jelentések és folyamatok fontos eleme, hatékonyan támogatja az egyre inkább felértékelődő marketing, illetve employer branding célokat és hozzájárul az ingatlan értékének növeléséhez is. Nekünk is meglepő visszajelzés volt az egyik ügyfelünktől, hogy az akadálymentes tervezésben rejlő biztonsági fejlesztések akár a biztosítási díjak csökkentéséhez is hozzájárulhatnak, azáltal, hogy a balesetek számának csökkenéséhez vezethetnek, ami alacsonyabb kockázatot jelent.
Az Access4you tanúsítvány folyamatában ugyanolyan hangsúlyt kapnak a műszaki, marketing és fenntarthatósági szempontok. Segítünk transzparenssé tenni és számszerűsíteni az akadálymentességi törekvéseket, ez jó input KPI-ok képzéséhez és az ESG jelentéshez egyaránt. Fejlesztési javaslatokat adunk, amelyeket a tévhitekkel ellentétben nem feltétlenül nehéz és költséges implementálni és a tanúsítvány valós társadalmi hatást garantál, ami pozitív üzenet a vásárlók, a munkaerő és a befektetők számára is.
Megjelenik az igény befektetői oldalról is?
Közvetetten igen. Azt tapasztaljuk, hogy a befektetők és a bérlők is egyre fontosabbnak tartják, hogy az épületek biztosítsák a munkavállalók egészségét, jólétét, erősítsék a motivációjukat, valamint támogassák a helyi közösségeket is. Egy valóban felelősségteljesen gondolkodó cég nem csupán “plecsniket” gyűjt, hanem olyan megoldásokat keres, amellyel valós pozitív hatást tud elérni.
A mérhetőség és az összehasonlíthatóság iránti igény mindig jelen volt a befektetésekben, de azt tapasztaljuk, hogy ez egyre nagyobb fókuszt kap az ESG “S”, azaz társadalmi vonatkozásain belül is. Több olyan ügyfelünk van, aki az akadálymentesség alátámasztására, számszerűsítésére irányuló igény miatt keresett meg bennünket.
A befektetői nyomás mellett a törvényhozói oldalon is egyre több szegmensben jelenik meg elvárásként az akadálymentesség. Ön ezt hogy látja?
AZ ENSZ előrejelzése szerint Európában 2030-ra az idősek száma meg fogja haladni a 20 év alattiakét. A fogyatékossággal élő személyek integrációja iránti törekvések mellett ez is indokolttá teszi azt, hogy fontos szabályozásokon keresztül is biztosítani tudjuk a szolgáltatások, helyszínek akadálymentességét. A compliance mindig egy erős nyomógomb, most hangsúlyosan az asztalra került a European Accesibility Act és annak helyi adaptációi kapcsán. Elsősorban, a mi oldalunkról, azt tartom fontosnak, hogy ne a revolvert tegyük ki az asztalra, hanem támogassuk és edukáljuk az üzleti döntéshozókat a témában. A fegyverropogástól mindenki hármat hátralép, az érdemi párbeszédtől meg hármat előre.
Az Access4you Tanúsítvány egy komplex megoldást nyújt ebben a témában is: adatalapú, a felmérésünk és vizsgálatunk minden érintetti csoportra kiterjed - a fogyatékossággal élő és egyéb speciális igényű emberekre egyaránt -, és egy részletes dokumentáció, riport is egyben, amely könnyen használható formában jelenik meg mind a felhasználók, mind az üzleti döntéshozók számára. A fizikai akadálymentesség kapcsán ez a három a fő elvárás a törvényben, amelyeket a megoldásunk, nemzetközi jogi és szakmai validációval, mind kielégít.
Az akadálymentesség tehát nemcsak a társadalomnak hasznos, hanem sokrétű üzleti előnyöket is nyújt. Az Access4you nemzetközi terjeszkedése révén több kontinensről vannak már tapasztalataik, különbözik ezeknek az előnyöknek a megítélése?
A három nagy fenntarthatóság alapú minősítő rendszer (LEED, BREEAM, WELL) a profi ingatlanszakmában már jórészt elvégezte az edukációt az épületminősítések jelentősége kapcsán, nekünk ezt kell kiegészítenünk és megértetnünk az értékajánlataink mentén.
Szerethető a sztori, van nyitottság általában, de a munka igazán ilyenkor kezdődik. Elmagyarázni a spécik igényeit, bemutatni a terméket és azt, hogy ez az ügyfélnek miért jó, azután meggyőzni arról, hogy vegye meg és implementálja. Hosszú a sales ciklus, de azt szoktam mondani a kollégáimnak, hogy két fajta ügyfél van: az egyik, aki már Access4you helyszín, a másik, aki az lesz.
Az értékajánlat szerintem viszonylag könnyen érthető: a megoldásunk műszaki, marketing és ESG toolokból áll, ezek mind értéket jelentenek egy ingatlantulajdonosnak, üzemeltetőnek vagy bérlőnek. A morális oldala, hogy ezzel élhetőbbé teszik az emberek életét és ezzel egy jobb világot is teremtenek, ez a céges Maslow piramis csúcsa szerintem.
Az Access4you Akkreditált Partnerek bevonásával építi nemzetközi hálózatát. Milyen szerepet töltenek be ezek a partnerek a vállalat működésében?
Az Akkreditált Partner Program a működésünk egyik stratégiai pillére. Úgy is fogalmazhatnék, hogy ők a business és social impactünk növelésének evangelistái. Nemcsak beszélnek róla, hanem maguk is végzik a sales és a minősítési tevékenységet. Büszkék vagyunk rá, hogy olyan vállalatok csatlakoztak már több országban is a missziónkhoz, mint a Colliers, a Bureau Veritas vagy a CBRE. A tavalyi év egyik legnagyobb előrelépése a CBRE Hungary-vel való együttműködés, amelynek keretében már ők képzik ki a többi európai CBRE irodában a munkatársaikat az Access4you módszertanára, megkapták az akkreditáció jogát.
Horváth Áron és Bartha-Horváth Bálint személyében igazi szövetségesekre és barátokra találtunk, nagyon hálás vagyok nekik mindazért, amit és ahogyan tesznek.
Közel 6 éve alakult meg az Access4you. Úgy érzi, jó úton haladnak a céljaik megvalósítása felé? Mit tartanak a legfontosabbnak ahhoz, hogy továbbra is valódi társadalmi hatást érhessenek el?
2023 év végén úgy éreztem, hogy az elmúlt 5 év volt az előzménysorozat, és majd 2024-ben mutatjuk be az első évadot. Hát ez elég keményre sikerült, tavaly gyakorlatilag nem volt unalmas epizód. Berendeltük a 2. évadot, meglátjuk, milyen fordulatokat tartogat és kik lesznek az új szereplők.
Komolyra fordítva a szót, van bennem öröm és van bennem elégedetlenség is. Azt hiszem, sok mindent elértünk, kihajózott egy kis magyar hajó a nagy óceánra. Vannak eredményeink, de a 15 éves nagy célunktól, hogy legyen 500.000 épület a világban, amelynek akadálymentességéről megbízható és részletes információ van, még messze vagyunk. Valóban felscalelni egy magyar startupot a globális piacra, óriási kihívás. Most úgy érzem, jóval nagyobb, mint egy ilyen sajátos, social impact terméket sikeresen piacra vinni néhány országban.
Ha visszatekintünk a 2024-es évre, melyek voltak az Access4you legfontosabb eredményei az akadálymentesség és a társadalmi fenntarthatóság előmozdításában?
Az egyik eredmény, hogy ki tudtunk lépni a Közép-európai piacról: Olaszországban, Spanyolországban és Indiában is van akkreditált partnerünk és megvannak az első referenciák. Ide sorolhatjuk, bár még nagyon friss a partnerség, Dél-Amerikát is, de már innen is befutottak az első ajánlatkérések. Eddig egyébként összesen több mint 1200 helyszínt mértünk fel, ebből csak a tavalyi évben 1,5 millió négyzetmétert.
A másik eredmény, hogy nemzetközi szervezetek “validálták” a terméket: integrálódtunk a WELL és a GRESB globális rendszereibe, az ügyfelek kiválthatják az akadálymentes fejezetet a megoldásunkkal és plusz pontot kapnak érte. Ezek az események új horizontokat nyitnak meg a cég előtt. Nagyon szeretném, hogy idén ugyanez megtörténjen a BREEAM és LEED rendszerekkel is, akikkel már tárgyalunk erről.
Mit üzenne a vállalkozásoknak, valamint a fogyatékossággal élő és nem fogyatékossággal élő embereknek arról, hogy miért fontos az akadálymentesség szerepe az ingatlanpiac és a társadalom jövőjének formálásában?
Egyrészt azt, hogy nincs spéci, meg nem spéci ember. Egy közösség vagyunk és mások a kihívásaink. Tenni azért, üzleti érdekek mentén, hogy egy jobb és befogadóbb világ legyen, szerintem nagyon megnyugtató érzés egy vezetőnek: valamit hozzá tudtam tenni az emberek ügyéhez.
Fotó: Szarka Dávid
(x)
Címlapkép forrása: SZARKA DAVID