A vasút versenyképességéhez elengedhetetlen az iparvágányok fenntartása és működtetése, mert nélkülük nem lehet a termelőüzemeket bekapcsolni a vasúti hálózatba.
Az egyedi kocsirakományú küldemények továbbítására az egyes kocsi fuvarozás technológiája kínál megoldást. Ennek során a teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze főleg iparvágányokról, és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják útjukat a következő csomópontig. Végül az árut a rendeltetési állomásra, iparvágányra szintén kiszolgáló tehervonattal továbbítják. Az iparvágányok száma azonban rohamosan csökken.
Országos lefedettséggel egyes kocsi fuvarozási szolgáltatást kizárólag a Rail Cargo Hungaria nyújt. Ezen vasúttechnológia nélkül a vállalatok nem, vagy csak túl drágán juthatnának nyersanyaghoz, és nehézségek árán fuvaroztathatnák el áruikat. Fenntartását jelenleg állami támogatás segíti, amelynek meghosszabbítására a következő, 2026-tól kezdődő ötéves ciklusban is szükség van. Az iparvágányokról induló és érkező vasúti teherkocsik közlekedtetése évente több százezernyi kamion közlekedését válthatja ki.
Egyre kevesebb az iparvágány-kapcsolat
Száz kilométernyi vasútvonalra vetítve Magyarországon csupán tizedannyi iparvágány található, mint Ausztriában, ahol ugyanerre a hosszúságra 20, Svájcban 46, Csehországban 16, Szlovákiában 9 és Németországban 7 iparvágány-kapcsolat van. Magyarországon ezzel szemben csak 2.
A megmaradt és üzemelő magyar iparvágányok fenntartása drága: az infrastruktúra költsége magas, kevés a megfelelően képzett munkaerő a pálya karbantartására. A tulajdonosoknak a használati engedélyhez számos nehezen teljesíthető és költséges feltételnek kell megfelelniük, és jelentős fejlesztéseket is végre kell hajtaniuk.
Megéri támogatni az iparvágányokat
Csehország, Hollandia, Németország, Olaszország, Szlovákia, Ausztria és Spanyolország államilag támogatja az iparvágányok működtetését, építését, felújítását, valamint használatát. Salzburg tartomány például 240 euró szubvenciót folyósít az egyes kocsi forgalomban továbbított teherkocsiért, 100 euróval támogatja a be- és kirakását, és fizet az elfuvarozott egyedi kocsikért.
Hazánkban az iparvágányok fenntartására nincs támogatás, pedig pozitív hatása egyértelmű: Csehországban a szubvenció hatására 3 millió tonna áru vasútra terelődését prognosztizálják.
(x)