Prémium

Kiemelkedően fontos a biztonság az interneten? (x)

Portfolio
Antal Lajos a PricewaterhouseCoopers (PwC) Biztonság és Technológia részlegének fejlesztéséért felelős menedzsere. Három részes interjúsorozatunk - mely az informatikai biztonsággal foglalkozik - első, bevezető részében az informatikai társdalomról kérdeztük, amelyet a kiberbűnözés szempontjából is lát és több éves brit tapasztalata birtokában ismeretei vannak arról, hogy gyakorlatban mit jelent az informatikai társadalom.

1 2 3

Lemaradott a .hu?.
Portfolio.hu: Szerinted milyen on-line szolgáltatások a legjellemzőbbek és alapvetően milyen különbségeket látsz a hazai illetve a brit példák között?



Antal Lajos: Két nagy területet érdemes megfigyelni az on-line szolgáltatásokat illetően. Az egyik a kormányzati szervekhez, minisztériumokhoz kapcsolódó információ technológiai szolgáltatások. A www.ukonline.gov.uk oldalon például rendkívül sok szolgáltatást nyújtanak a brit polgároknak: az adóhatóság, útlevéligénylés (a kitöltött nyomtatványt házhoz küldik és csak alá kell írni és visszaküldeni), TV licenc díjaknak a befizetése, horgászati engedélyek igénylése, stb. A másik nagy terület a napi életet megkönnyítő üzleti szolgáltatások, például egy utazás tervezéséhez nyújtott on-line tartalom. Nagy-Britanniában eltér a post code (irányítószám) rendszer a magyarétól. Ott egy post code az utca/házszám szerint azonosít. Például ha beírom a multimap.com alá a PwC egyik épületének post code-ját, akkor az pontosan meg fogja mondani, hogy az az épület hol található. Nagyvárosok esetében, akár légi felvételen keresztül is látni lehet az adott helyet. Több üzleti portál is él ilyen szolgáltatással, hiszen ez vonzó lehet ügyfeleinek.

Említhetem a vasúti közlekedést is. Magyarországon a MÁV Rt. honlapja lehetővé teszi, hogy utunkat megtervezhessük előre. Ezt a szolgáltatást a brit Railtrack webhelye is nyújtja, van menetrend információ és ezt több vasúttársaság kiegészítette on-line jegyrendeléssel, megkímélve utasaikat a sorban állástól: az interneten meg tudom rendelni a jegyemet és postán kiküldik másnap reggelre. Kiemelkedően interneten működnek az olcsóbb jegyeket kínáló brit és ír repülőgép-társaságok, ahol a jegyeket ki sem nyomtatják, hanem az internetes jegyrendelés során kapott karaktersorozat tölti be a jegy szerepét.

Magyarországon az on-line szolgáltatásokat tekintve volt változás az utóbbi pár évben. Több bank nyújt internet banki szolgáltatásokat 2-3 éve.

P.: Nagy a különbség a magyar és a brit kormányzati webes szolgáltatások között?

A.L.: Magyarországon a kormányzati honlap az www.ekormanyzat.hu, melyen egyelőre on-line szolgáltatás minimális mértékben érhető el (gépjárműkereső, cégkereső, ingatlankereső). Szemben a brittel, ahol elég sok terület van, ami elérhető a kormányzati portálon. Igaz az is, hogy nézőpont kérdése, hogy mi az, ami célszerű, hogy a kormányportálhoz tartozzon.

Valószínűleg igen nagy kényelmi szolgáltatás lenne, ha bizonyos formanyomtatványoknak a beszerzését például on-line lehetne megtenni, és nem több órás sorban állás révén. Nagy Britanniában az adónyomtatványok például letölthetők ingyenesen az adóhatóság honlapjáról. Ezt aztán kitöltöm, visszaküldöm és ez napokon belül feldolgozzák.
Időt és idegeskedést lehet megspórolni és ezáltal nem kell több órás sorban állás miatt szüneteltetni a munkát, esetleg szabadságot kivenni. Egyes nyomtatványok már elérhetők az APEH honlapon is. De érdekes összehasonlítani az www.oep.hu portált és az www.nhsdirect.nhs.uk webhelyet.

A Briteknél a parkolási bírságot, csakúgy mint a helyi adót (Council tax) is be lehet fizetni a weben a legtöbb polgármesteri hivatal (Council) honlapján, ezen is megspórolhatnak a britek egy postakeresést és sorban állást. Előbbit persze meg lehet úgy is spórolni, ha nem parkolnak tilosban.

P.: APEH honlap ilyen szempontból viszonylag jó Magyarországon?

A.L.: Az APEH honlapján internetes ügyfélszolgálat az e-mail-re korlátozódik és az APEH felhívja a figyelmet, hogy törvényi okok miatt elektronikus levélben nem adhat felvilágosítást. Letölthetők adatlapok és Elektronikus Adóbevallás is elérhető már.

Magyarországon igen sok hivatalnál meg kell személyesen jelenni, míg Nagy-Britanniában nagyon sokáig élhet úgy az ember, hogy nem kell személyesen megjelennie a hivataloknál. Egyszerű a képlet: napközben az emberek dolgoznak, tehát nem tudnak megjelenni hivataloknál. Ebből következik, hogy a hivataloknak kell az ügyfeleikhez menni. Ez most biztosan furán hangzik, de ha 35 millió brit dolgozó mindegyike évi mondjuk csak 4 órát magán hivatalos ügyeivel foglalkozik, akkor az 140 millió kiesett munkaóra.

Említhetném nemcsak az adóhivatalt, de a szolgáltatókat is: víz, csatorna, villany, gáz stb. A szolgáltatók a szerződéskötéstől kezdve az óraállás negyedéves egyeztetésén át a fizetésig mindent képesek telefonon, levélben vagy a weben végezni. Versenyben állnak az ügyfélért és a verseny nem csak az árakban jelentkezik, hanem a szolgáltatás színvonalában és ebbe beletartozik a kommunikáció is. Az információs társadalom pusztán azt jelenti, hogy nagy mennyiségű információ és szolgáltatás áll a lakosság rendelkezésére. Ebben benne van a kényelem, a hatékonyság, de maga az elérhetőség is: ha például egy többgyermekes anyukára vagy a mozgásukban bármilyen módon korlátozottakra - ez lehet pusztán a távolság - gondolunk.

P.: Mennyi idő alatt hozható be ez a különbség? Vagy alapvetően méretgazdaságosság nem érhető el Magyarországon?

A.L.: Nem tudnám megmondani mennyi idő kell ehhez. A web nem olyan idős, hogy ez behozhatatlan legyen. Hogy gyorsan behozható legyen, ahhoz két dolog kell szerintem. Az egyik a szolgáltatásoknak a száma, színvonala és elérhetősége. A másik az, hogy a kliens oldalon - háztartásokban - is elterjedt legyen az internet használat. Ez számítógépet és internet elérést jelent. Magyarországon a távközlés tekintetében nagy előrelépés volt az elmúlt években illetve a rendszerváltozás óta, de a számítógépek számában, az internet használatban és ismeretekben érzek lemaradást. Lényegesen magasabb az internet használat aránya Nyugat Európában, különösen az északi államokban. Magyarországon ebben van elmaradás, amiben azért valljuk be nem csupán a magyar on-line szolgáltatásoknak van szerepe, de közrejátszanak az internetes díjak és a számítógép árak átlag-jövedelemhez viszonyított aránya is.
Ez a cikk folytatódik
1 2 3
Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
1500-ubm