Ingatlan

Kétmillió embert érint az országos zajszennyezés. Te is köztük vagy?

Portfolio
Egy nagyváros sok előnye mellett az egyik legnagyobb hátránya a folyamatos zajszennyezés, ami a lakók számára főként a forgalmasabb utak mentén jelent problémát. Költözés előtt éppen ezért érdemes tanulmányozni a főváros zajtérképét, amin megnézhetjük, hogy leendő otthonunk környékén mekkora zajterhelésre kell számítanunk.

Nem csak a fülre káros az állandó zaj

Az állandó zaj különösen éjszaka okoz gondot, ugyanis 20-30 decibelnél nagyobb hangerő mellett nem lehetséges a pihentető alvás. Ma Magyarországon mintegy kétmillió ember él zajszennyezett területen. A füldugó használata ugyan valamelyest kiszűrheti az éjszakai zajokat, azonban ott, ahol a zajforrást a nehézgépjárművek közlekedése okozza a hang mellett a rezgésszint is akadályozza a nyugodt pihenést.

A jelenleg elfogadhatónak tartott határérték szerint nappal 55 decibel az a hangerő, ami még nem káros a szervezetre, ez megegyezik egy átlagos iroda zajával vagy egy csendesebb vendéglőben uralkodó zajszinttel. A tartós 85 decibelnél hangosabb környezet azonban már halláskárosodást okozhat, ide tartozik a porszívó vagy egy forgalmas utca zaja. A rendkívüli zaj pedig a visszafordíthatatlan halláskárosodás mellett idegrendszeri és agyi károsodással is jár, nem beszélve az alvási zavarokból adódó fáradtságról vagy a magas vérnyomásról, aminek a túl magas zajszint szintén lehet az okozója.

Ezek Budapest zajközpontjai

A Fővárosi Önkormányzat először 2007-ben készítette el Budapest stratégiai zajtérképét, ami nemzetközi módszer alapján mérte fel a fővárosban jelentkező zajforrásokat a különböző időszakokban. Ezek közé sorolható a közúti közlekedés, az üzemi zajforrások vagy a repülőterek zajkibocsátása, ami alapján meghatározható, hogy hol a legsürgetőbb a zajcsökkentő berendezések kialakítása.

Kétmillió embert érint az országos zajszennyezés. Te is köztük vagy?
Forrás: MTI
A közúti forgalom esetében főként a főváros forgalmas bevezető útjainál erős a zajterhelés. Ide tartozik az M1-M7 autópályák bevezető szakaszának folytatásaként a Budaörsi út, de az M3, M5 autópályák bevezető szakaszain sem jobb a helyzet. A fővároson belül a körutak a legzajosabbak, ahol az állandó forgalom miatt még éjszaka is csak kissé csökken a motorzaj. A belvárosban viszont az okozza a problémát, hogy a kisebb utcákban a lakóépületek is közelebb vannak a potenciális zajforrásokhoz. Azt, hogy az egyes kerületekben és utcákban pontosan mekkora a zajszint megnézhetjük Budapest stratégiai zajtérképére kattintva.

Azokon az útszakaszokon, ahol erre van tér, zajvédő falak segíthetnek az ott lakókon, ahol viszont erre a helyhiány miatt nincs mód, ott a nyílászárók cseréje jelenthet részben megoldást. A végső megoldás azonban sokkal inkább a zajforrások megszüntetése lenne, ami a közlekedés esetében az elektromos meghajtású járművek terjedésével várhatóan javulni fog.
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet