Magyarországnál egyetlen ország sem költött többet állami támogatásokra az EU-ban
Gazdaság

Magyarországnál egyetlen ország sem költött többet állami támogatásokra az EU-ban

Az Európai Bizottság legfrissebb összesítése szerint 2023-ban Magyarország nyújtotta a legnagyobb arányú állami támogatást az Európai Unióban, a GDP közel 3 százalékát fordítva erre a célra. Az EU egészét nézve az ilyen ösztönző kiadások csökkentek, a tagállamok egyre nagyobb hányadát irányították át olyan stratégiai célokra, mint az energiahatékonyság vagy a regionális fejlesztés. Magyarországon a kis- és középvállalkozások támogatása marginális maradt, miközben az állami források zöme ágazati és ipari fejlesztésekre ment. A magyar támogatási arány történelmi távlatban is kiemelkedő, de a recessziós gazdasági környezetben nem tudta megfordítani a beruházások zuhanását. A számok egy átrendeződő támogatási politikára utalnak, amelyben néhány kiemelt szektor dominanciája mellett a vállalkozások széles köre háttérbe szorul.

Az Európai Bizottság közzétette a 2024-es állami támogatásokról szóló jelentését, amely átfogó képet ad a tagállamok által 2023-ban nyújtott állami támogatások mértékéről és céljairól.

Bár az összkiadás 2022-höz képest jelentősen, 243,27 milliárd euróról 186,78 milliárd euróra csökkent, a források 73%-át a tagállamok uniós szakpolitikai célkitűzések megvalósítására fordították.

Ezek közé tartozik a környezetvédelem és energiamegtakarítás, a kutatás, fejlesztés és innováció, valamint a regionális fejlesztés ösztönzése is. 2022-ben ezekre a célokra még csupán az összkiadások 49%-a jutott. A stratégiai célokat szolgáló támogatások összege eközben 119,98 milliárd euróról 136,78 milliárd euróra emelkedett.

A legtöbb forrás a zöld- és energiatámogatásra irányult (55,32 milliárd euró), ami az összkiadás mintegy 30%-át jelentette. A második legnagyobb tétel a „komoly gazdasági zavarok orvoslása” volt, amely az állami támogatás negyedét tette ki. Az orosz agresszió negatív hatásainak enyhítésére és a klímasemleges gazdaság felé való átmenet támogatására létrehozott ideiglenes keret (TCTF) intézkedései 39,45 milliárd eurót tettek ki, azaz a teljes kiadás 21%-át.

A koronavírus-járványhoz köthető támogatások súlya drámaian visszaesett, mindössze az EU GDP 0,06%-át tette ki 2023-ban.

Ez jelentős csökkenés a korábbi időszakhoz képest, és azt jelzi, hogy a válságintézkedések fokozatosan kivezetésre kerültek. A 2023-ban felhasznált Covid-támogatások csupán a jóváhagyott keretösszegek 34%-át, míg a teljes TCTF-keret 19%-át tették ki.

Az úgynevezett blokkkivételi szabályozások alkalmazása tovább bővült. Ez egy uniós jogi mechanizmus, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy bizonyos típusú költségvetési ösztönzőket előzetes brüsszeli jóváhagyás nélkül nyújtsanak (például amelyek nem érik el a de-minimis szintet, vagyis alacsony összegűek és nem fenyegetnek a belsőpiaci verseny torzulásával).

A tagállamok 2023-ban összesen 2825 új intézkedést jelentettek be ezek keretében, amelyek az új állami támogatások 88%-át tették ki.

A blokkkivétel alapján nyújtott támogatások összértéke elérte a 70,53 milliárd eurót, amely az összkiadás 38%-át jelenti. A jelentés külön figyelmet fordít az ipari innovációra, tiszta technológiákra, valamint a környezetvédelmi és energiatámogatásokra.

Magyarország az éllovas

2023-ban Magyarország GDP-arányosan az összes EU-tagállam közül a legtöbb állami támogatást nyújtotta: a támogatások összege elérte a nemzeti GDP 2,91%-át.

Ez messze meghaladja az uniós átlagot, és jóval meghaladja a második helyen álló Horvátország 1,86%-os arányát, illetve az olyan nagyobb tagállamokat is, mint Németország (1,20%) vagy Franciaország (1,29%).

A teljes magyar állami támogatás értéke folyó áron 5,72 milliárd eurót tett ki, ami 2259 milliárd forintnyi összeget jelentett.

Érdekesség, hogy Magyarország a válságtól függetlenül kifizetett állami támogatások listájában is éllovas: 1,11 százaléka ment a GDP-nek így a cégekhez. Ennél csak Dánia (1,25%) és Málta (1,86%) fizetett ki nagyobb összeget a vállalkozásoknak.

A szektoronkénti bontás alapján 2023-ban a magyar állam a legtöbb forrást ipari termelői beruházások fejlesztésére fordította, amely a GDP 0,24%-át jelentette. Ezt követte a regionális fejlesztés (0,21%) és a környezetvédelem, valamint energiamegtakarítás (0,19%). A mezőgazdaság, erdőgazdálkodás és vidékfejlesztés szintén jelentős tétel volt 0,12%-kal.

Ezzel szemben a kis- és középvállalkozások – beleértve a kockázati tőkét is – támogatása rendkívül alacsony maradt:

mindössze a GDP 0,009%-át fordította erre a célra a kormány, ami az összes támogatási kiadás kevesebb mint fél százaléka.

Történelmi távlatban vizsgálva is kiemelkedik a 2023-as év támogatási volumene: 2000 óta eltelt időszakban a GDP-hez viszonyított támogatások mértéke ritkán haladta meg a 2%-ot, és jellemzően 1–1,5% között mozgott. Jelentősebb emelkedést először a második Orbán Viktor vezette kormány megalakulásakor, 2010-ben láthattunk (2,05%), majd a 2016–2021 közötti időszakban a támogatások aránya tartósan 2% fölé emelkedett, a Covid-időszak csúcspontján, 2020-ban pedig elérte a 3,18%-ot.

A 2023-as adat tehát nemcsak aktuális uniós összevetésben kiemelkedő, hanem a magyar állami támogatási politika történetében is a harmadik legmagasabb értéknek számít.

Az adatok alapján jól látszik, hogy a magyar kormány nem válságkezelésre, hanem inkább strukturális ágazati és regionális fejlesztésekre koncentrálta a kiadásait. A környezetvédelmi és energiamegtakarítási célok is viszonylag jelentős súlyt kaptak, de ezek mögött elmaradtak a KKV-k, amelyek támogatása marginálisnak tekinthető.

Annak ellenére, hogy Magyarország 2023-ban szokatlanul intenzív állami támogatási politikát folytatott európai viszonylatban, csak tompítani tudta a recessziós hatásokat: ebben az évben a magyar GDP 0,7 százalékot zsugorodott. Ebben főleg a beruházásoknak volt szerepe, ahol a leginkább le kellene csapódnia az állami ösztönzők hatásának a magyar támogatási tortát látva.

A 2023-as évben 8,5 százalékot zuhantak a beruházások, a kép pedig akkor sem szebb, ha azzal számolunk, hogy a támogatások időbeli megvalósítása miatt a növekedésösztönző hatásuk akár 2024-re is átcsúszhatott:

AZ ELMÚLT 30 ÉV LEGNAGYOBB ZUHANÁSA VALÓSULT MEG TAVALY A 13,8 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉSSEL.

Bár kézenfekvőnek tűnhet az a magyarázat, hogy a magas nyomású gazdaságpolitika csődjéről árulkodnak ezek az adatok, a magas állami támogatási arány elképzelhető, hogy egy jóval jelentősebb visszaeséstől mentette meg a magyar gazdaságot. Épp az az Európai Bizottság által bevezetett vészhelyzeti állami támogatási rendszer lényege, hogy az elmúlt évek kedvezőtlen környezetében is élénkíthessék gazdaságaikat a tagállamok, így tompítva a recessziós hatásokat.

A magyar állami támogatási struktúra erősen koncentrált néhány kiemelt ágazatra, miközben a gazdaság gerincét jelentő kisvállalkozások háttérbe szorultak a támogatási döntések során. A támogatási arány növekedése a 2020-as évek elejét jellemző trendekbe illeszkedik, de mértéke és szerkezete egyaránt a kormányzat súlypontáthelyezéséről árulkodik, amikor még inkább a kis- és középvállalkozások forráshoz jutása jelent meg, kevésbé a nagyberuházók segítése.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet