Mennyire értékes napjainkban a „Made in Germany” márkajelzés?
Gazdaság

Mennyire értékes napjainkban a „Made in Germany” márkajelzés?

A Hörmann, bár globális szereplő az ajtó- és kaputechnológiában, a mai napig családi vállalkozásként határozza meg magát, már a család ötödik generációja is aktívan részt vesz a cég napi munkájában. A szemlélet a működés minden területét áthatja, a vállalati akvizíciók során is a családi vállalkozásokat részesítik előnyben, és igyekeznek megtartani a korábbi vezetőket. A fejlesztéseknek és felvásárlásoknak köszönhetően folyamatosan nő a termékpalettájuk, a kamiondokkoló rendszerektől, a kerti tárolókig terjed. Bár előnyt jelent számukra az erős német ipari háttér Magyarországon, de az ázsiai beruházók sokszor saját beszállítókkal dolgoznak, így meg kell küzdeni a pozíciókért. A lakossági és vállalati fenntarthatósági igények erősödésével új, kiemelkedően jó hőszigetelő tulajdonságokkal rendelkező nyílászárókat és okosotthon megoldásokat is fejlesztenek, de saját működésüket is átalakították: több mint 10 éve csak zöldáramot használnak, és a lakossági termékeik már teljes egészében karbonsemlegesek. A Portfolio Szujó Lászlót, a Hörmann Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kérdezte a cég gyökereiről, az üzleti stratégiájáról, és arról, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy olyan családi vállalkozásnak, amely hirtelen globális szereplővé válik.
A nehezebb időkben is építsük közösen tovább a hazai építőipart!

A Hörmann globális szinten meghatározó szereplő a kapu-technológiában. Milyen régre vezetnek vissza a cég gyökerei, milyen stratégiával érte el a jelenlegi piaci pozícióját?

A Hörmann egy klasszikus német családi vállalat, ahol most lép be az 5. generáció a vállalat működtetésébe, vezetésébe. A cég 1935-ben, Bielefeldben egy lakatosüzemként alakult, és viszonylag sokáig ebben a szinte manufakturális struktúrában működött. Kapukat, acélszerkezeteket, ajtókat gyártottak főleg,

a cég életében a diemenzióváltást az 50-es, 60-as évek hozták el, mivel a II. világháború utáni szétbombázott országújjáépítéséhez nagy mennyiségű építőanyagra, többek között nyílászáróra volt szükség.

Már épült a berlini fal, amikor Glenn Berry egy amerikai feltaláló Nyugat-Németországban keresett partnereket az USA-ban már kipróbált új kapumegoldásának, a billenőkapunak a gyártásához és forgalmazásához. A német szereplők kissé konzervatívan mind elutasították, Hermann Hörmann viszont meglátta a potenciált a találmányban, ezért megvette a licens-t, tökéletesítette az elképzelést, és rövidesen elkezdték a gyártást.

Az új megoldás hamar óriási népszerűséget szerzett, hiszen nagyon jól adaptálható volt a háború utáni újjáépítési időszak nagy lakóingatlanprojektjeibe, kevés helyet foglal, kényelmes a használata. Itthon is találkozni jópárral például a panelházak földszinti garázsainál, igaz ezek másolatok, nem igazi Hörmann-Berry kapuk, amik ugyan ezen a néven ma is a cég kínálatában vannak, és már 8 millió eladott darabnál tartanak.

A cég fejlődéséhez minden vezetői generáció nagyon sokat hozzátett, a globális piaci jelenlét növekedését jól mutatja, hogy az 1990-es évek elején kevesebb mint 10 gyára volt a cégnek kizárólag Európában, jelenleg viszont már 30 gyárból áll a portfólió, az USA-ban és Ázsiában is vannak a helyi piacokra termelő üzemek. A vállalat több mint 1 milliárd eurós forgalmat bonyolít, 6000 főt foglalkoztat világszerte és már 15 millió ajtót és kaput gyártott le összesen.

A Hörmann alapvetően olyan családi cégként határozza meg magát, amely globális szereplő a piacon, de nem klasszikus nagyvállalat, nem részvénytársaság, a fejlesztésekhez szükséges tőkét nem részvénykibocsátással teremtette elő, hanem visszaforgatta a profitot.

0W3A2652
Szujó László, a Hörmann Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

A cég vezetésében a mai napig nagyon erős a mérnökszemlélet, a termékek minősége és a mögöttük lévő technológiai háttér a hosszútávú hibamentes működést célozzák, amely a globálisan jellemző tervezett avulás világában már-már kuriózumnak tekinthető.

Ma már nem csak garázskapukat gyárt a cég, hanem a logisztikai szektor számára hidraulikus rakodó rámpákat, kamion dokkolókat, ipari kapukat, de a kínálatban például sorompó– és más forgalomkorlátozó rendszer, belső fa ajtó, tűzifatároló is található. Milyen üzleti stratégia áll az ennyire széles termékpaletta kialakítása mögött olyan gazdasági környezetben, amikor a nagyvállalatok jellemzően inkább a portfóliótisztításban látják a versenyképesség javításának kulcsát?

A céget az alapvető üzleti sikeresség mellett nem minden esetben az azonnali profitszerzés mozgatja, nem pénzügyi befektetőként jelenik meg a piacon. Az alapító személyiségéhez híven, a mai napig a vezetők nyitottak minden újdonságra, és egyben üzleti ajánlatra. Több olyan eszköz, megoldás is van a portfóliónkban, amelyek vállalati akvizícióval kerültek be a termékek közé, ilyenek például a faajtók vagy a homee okosotthon megoldás is. A vállalatvezetés szándéka, ha megvásárol egy másik céget, alapvetően nem a piacszerzés, vagy a kompetítorok számának csökkentése, hanem az, hogy jó üzleti lehetőséget lát a vállalat minőségi és magas technológiai hátterű termékeinek integrálásában és a megvalósuló tudástranszferben.  

Kifejezetten arra törekszünk, hogy az akvirált vállalatok vezetői vagy a menedzsment folytassák tovább a munkát, így megmaradnak az üzemek és ezzel együtt a munkahelyek, a termékek pedig a későbbiekben Hörmann logóval kerülnek piacra.

Ez a szemlélet sok, jellemzően szintén családi- vagy középvállalkozást bíztat arra, hogy megkeressenek bennünket, hiszen úgy kapnak tőkeerős hátteret és kiterjedt disztribúciós hálózatot, hogy közben biztosak lehetnek, hogy a több évtizedes munkájukat nem törlik el egy tollvonással.

A forgalmazott termékek minden esetben szorosan kapcsolódnak egy-egy iparághoz. A faajtók, billenőkapuk, kapumozgató mechanikák a lakóingatlan projektekhez, a rámpakiegyenlítők, rakodódokkolók eszközei a logisztikához, a sorompók, forgalomirányító berendezések közterületi projektekhez. Látva az építőipar jelenlegi helyzetét, mely termékkörök eladásai várakozáson felüliek, és melyek maradnak el azoktól?

A nagy lakóingatlanprojektek gyakorlatilag leálltak az országban, de az energetikai felújítások, a lakóházak modernizálása folyamatos. Számos olyan termékünk van, amely a kisebb volumenű, otthoni beruházásokhoz is jól illeszkednek. Csak, hogy egy szemléletes példát említsek: külön lehet kapni olyan kapumozgató berendezést, amivel egy korábban csak kézzel nyitható-zárható garázskaput kedvező költségek mellett elektromossá és távvezérlésűvé lehet alakítani.

Szintén egy cégvásárlás révén a portfóliónkba került faajtók is illeszkednek ebbe mintázatba, de kiemelkedő hőszigetelési tulajdonságokkal rendelkező nyílászáróink is nagyon népszerűek a jelenlegi energiaárak mellett. Számos termékünk barkácsáruházakban is kapható, így valóban nagyon közel tudunk lenni a vásárlókhoz, ők maguk is be tudják szerezni a megfelelő eszközöket.

Az ipari-, logisztikai ingatlanok piacán óriási felfutás tapasztalható, és nekünk több olyan speciális termékünk van, amelyeket a kamionok gyors ki- és bepakolásához fejlesztettünk, illetve szintén cégvásárlásokkal került a portfólióba. A gazdasági bizonytalanságok ugyanakkor ezeket a szereplőket is óvatosságra késztette, az év elején tapasztalható volt egy kisebb megtorpanás a megrendelésekben, de őszre kisebb élénkülést várok.

Ebben a szegmensben ráadásul óriásiak az elvárások, az energiatakarékosság, gyorsoság és precizitás alapvető elvárás, amelyre válaszul fejlesztettük ki a merev-falú hőszigetelő gyorskapukat. A köztereken, parkolóházakban használatos sorompótechnika is viszonylag új a kínálatunkban, illetve a megvásároltunk egy olasz családi vállalkozást, amely évtizedek óta fejlesztette és gyártotta a Pilomat márkanevű forgalomkorlátozó oszlopokat, amelyek ma már a saját márkanevünk alatt érhetők el, és Budapest belvárosában is jónéhány látható belőlük.

A német gazdaság gerincét az olyan stabil családi- vagy középvállalkozások, „Mittelstand-ok” jelentik, mint amilyen a Hörmann is. Mekkora előnyt jelent például egy magyarországi német vagy osztrák beruházás esetén a vállalat háttere?

Egyértelműen előnyt jelent számunkra az anyacég biztosította háttér, ugyanakkor mindenképp meg kell nézni, hogy ez mit is jelent pontosan, mit ígér a márkanév. Csak azért, mert német a cég és német a beruházó, attól még nem fog bennünket választani. Hosszú évtizedek munkája felépíteni azt a bizalmat, amit a megbízható, a mérnöki tudás legjavát adó, hosszútávon biztonságosan üzemeltethető termékeink állandósága jelent.

Nem vagyunk ugyanakkor egyszerű helyzetben: a nagy ázsiai beruházók sokszor magukkal hozzák a kivitelező és beszállítói partnereket, ezért meg kell küzdeni a pozíciókért. Van viszont egy vitathatatlan versenyelőnyünk: a „Made in Germany” felirat, amely főleg az ipari kultúrákban még ma is nagyon sokat jelent, nehéz vele versenyezni.

Melyek az innováció fő irányai jelenleg a nyílászáró-technológiában? Milyen megoldásokat igényel a digitalizáció vagy a fenntarthatóság?

Egyértelmű, és az EU által is jogszabályi háttérrel megtámogatott cél mind a lakóépületek, mind az ipari-, logisztikai ingatlanok energiahatékonyságának növelése. Minket ez elsősorban a szigeteléstechnológia szempontjából érint, a fejlesztéseink markáns részét képezik a minél nagyobb hőszigetelőképességgel rendelkező ajtók és kapuk fejlesztése. Az építési szabályzás a lakóingatlanok esetében is szigorú, illetve a különböző támogatási programok vagy kedvező feltételű zöld hitelek is az említett célokat teljesítését követelik meg.

A vállalatok számára egyre inkább a fenntarthatóság válik az egyik legfontosabb irányelvvé, de a gazdasági racionalitás is nélkülözhetetlenné teszi az energetikai beruházásokat.

Van például egy energiakötelezettségi rendszer, amelynek értelmében az ipari ingatlanok hőszigetelését javítani kell, ehhez pedig a gyorskapuink remek megoldást nyújtanak, hiszen, ha lehető legkevesebb ideig van nyitva egy kapu, annál kevesebb hő távozik az épületből. Egy logisztikai épületegyüttes esetében, ahol nem ritka a többszáz kamiondokkoló sem, és ahol egymás után fordulnak meg kamionok, ott ez egyáltalán nem elhanyagolható tétel.

Szujó László, a Hörmann Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

A lakóingatlanok esetében egyre elterjedtebbek az okosotthon megoldások, amit mi is kínálunk „homee” néven. Ez egy olyan rugalmas rendszer, amivel moduláris hardveres kiegészítőkkel egy applikáció segítségével lehet mozgatni a garázskapukat, nyitni-zárni a bejárati ajtókat, de kompatibilis más eszközökkel is, például biztonsági kamerákkal, redőnyökkel vagy füstérzékelőkkel is. Nagyon fontos az adaptálhatóság, hiszen a smart home rendszerek egyik nagy hátránya jelenleg, hogy számos nagy gyártó igyekszik védeni a saját megoldásait, ezért nem lehet „összelegózni” az eszközöket. Ahhoz, hogy az egész ökoszisztéma működjön, csak egy gyártó termékeit lehet egy adott applikációval üzemeltetni.

A homee képes áthidalni ezt a problémát.

Ez nálunk még egy viszonylag új terület, de azt gondoljuk, hogy robbanás előtt áll a piac, amely jó lehetőségeket kínál számunkra. A partnereinknek is meg kell tanulnia a termék telepítését, karbantartását, ezért számos oktatást szervezünk a számukra.

Mennyire lehet érdemi cél a vállalat számára a karbonsemlegessége elérése? Vannak meghatározott céldátumok erre? Milyen kihívások állnak a vállalat előtt a közeljövőben?

A Hörmann már nagyon régen elkezdte a zöldítési folyamatot, jócskán megelőzve más ipari szereplőket. Talán ez is a családi vállalkozás mivoltának köszönhető, hiszen az épp aktuális vezetők mindig arra is gondolnak, hogy a következő generációnak milyen céget adnak majd át.

Olyan vezetők irányítják a céget, akik hosszú távon gondolkoznak, és felelősséget éreznek munkatársaik és ügyfeleik iránt, egyúttal figyelemmel tartva a fenntarthatósági irányelveket. Én 30 éve vagyok a Hörmann alkalmazásában, és több külföldi és magyar kollégám van, akik hasonlóan nagy számokkal büszkélkedhetnek.

Ahogy említettem, a cég működését a mai napig meghatározza a mérnöki szemlélet. A fenntarthatóság kérdéséhez is ehhez mérten állunk: először mérünk, aztán változtatunk, és ha nem tudunk változtatni, akkor kompenzálunk. A magyarországi leányvállalattól is negyedévente bekérik a különböző adatokat, mennyi áramot fogyasztottunk, hány liter üzemanyagot fogyasztottak el az autóink, mert ezeket mind globális szinten kompenzálnia kell a cégnek, hogy nullára jöjjön ki a mérleg.

A vállalat már több mint 10 éve kizárólag zöldáramot használ Németországban, és tavaly eljutottunk oda, hogy minden lakossági termékünk karbonsemleges,

de jelentős részben az ipari megoldásaink is, bár egy kis kompenzációra esetükben még szükség van. Megvalósítottunk például egy nagy szélerőmű-projektet Indiában, ahol az alapvetően szénre épülő energiatermelést zöldítjük a megújuló energiával. Egészen banális területeken is nagyon sokat lehet spórolni: az egyik gyárban kiszámolták, hogy az italautomatákban több mint 100 ezer papírpohár fogy egy évben, ezért most az az egyik futó projekt, hogy ezek számát csökkentsék vagy valamilyen teljesen új megoldást vezessenek be.

Nagyon fontos, hogy a csomagolástechnikában is sokat léptünk előre, vizsgáljuk, hogy a termékeinkhez használt fóliát hogyan tudjuk vékonyabbra cserélni úgy, hogy a fizikai tulajdonságai megmaradjanak, illetve

folyamatosan arra törekszünk hogy a kb. 20 nyelven olvasható, termékhez csomagolt dokumentációkat is kivezessük, és helyette QR kóddal lehessen elérni a terméktájékoztatókat, összeszerelési segédleteket.

Természetesen a makrogazdasági tényezők, az energia-, és alapanyagárak volatilitása megnehezítik a hosszútávú tervezést, de optimisták vagyunk. A működés további zöldítése, az ESG vállalások teljesítése nagyon komoly szemléletváltást igényel minden egyes dolgozó részéről, amit sokszor nem könnyű átvinni, évtizedes berögződéseket kell nagyon rövid idő alatt megváltoztatni. Specifikusan minket, a saját szervezetünket érintő kihívás a cég globalizálódása, és ennek összeegyeztetése azokkal a családi értékekkel, a lapos szervezettel, közvetlen irányítási szemlélettel, amit a cég hosszú ideig képviselt.

Címlapkép forrása: Kaiser Ákos - Portfolio

A cikk megjelenését a Hörmann Hungária Kft. támogatta.

Kiszámoló

Neked is sikerül változtatni

Szombatonként kiteszek egy-egy régi cikket, amit sokan nem olvastak, pedig a hasznukra lehet. Ez a cikk közel tizenegy éves, a benne lévő számokat így értelmezd. Ha van egy hasonló veled megtört

Holdblog

A személyes szorzónk

Modern korunkban sok lehetőségünk van személyiségünk kiteljesítésére, önérdekünk követésére. Ha ki akarunk tűnni mások közül, akkor ezekkel nem csak lehet, hanem szükséges is foglalkoz

Kasza Elliott-tal

Medtronic - elemzés

Végig pörgettem a blogon a Top10-es posztokat, vetettem egy pillantást azokra a részvényekre, amik valamikor fennakadtak a hálómon, de nem néztem meg őket alaposabban. Az egyik ilyen volt a Medtro

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
idojaras-eso-havas-eso-onos-eso-ho-havazas-tel-teli-idojaras-homerseklet-fagy-utazas