Az ukrán-magyar határ közelében, Fényeslitkén idén októberben elkészült East-West Gate (EWG) logisztikai terminál nemzetközi szinten is kiemelkedő módon, a jelenleg elérhető legmodernebb digitális technológiát vonultatja fel.
A 40 milliárd forintból megvalósult fejlesztésnek köszönhetően újjáéledhet a teljes logisztikai régió, a terminál pedig kulcsszerepet játszhat az ukrán élelmiszerek piacra juttatásában.
Nagy csomópont a térképen
Az EWG kapacitása önmagában 1 millió TEU, vagyis szabvány konténer évente, amely meghaladja a lengyel és fehérorosz átrakók teljes jelenlegi kapacitását. A terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya épült, a széles és normál nyomtávú vágányok egyenként 850 méter hosszúak, így az Európában engedélyezett 740 méter hosszúságú komplett vonatok fogadására is alkalmasak.
Kényelmes irányítás az irodából
A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. A Huawei fejlesztette 5G magánhálózat lehetővé teszi, hogy a hatalmas ipari szerkezeteket képernyők és egy kezelőfelület segítségével irányítsák a szakemberek.
A 85 hektáron elterülő terminálon a széles- és normál nyomtávú vasúti kocsik átrakodását végző, teljesen automatizált darukat több kilométer távolságból valós időben, gyakorlatilag késleltetés nélkül lehet irányítani.
Az eszközök – lévén a kezelőszemélyzet nincs kitéve közvetlen kapcsolatnak – vegyi anyagokkal és gázkonténer-tartályokkal is dolgozhatnak, ráadásul különösen erős védelemmel ellátott, teljesen autonóm belső 5G hálózatot hoztak létre, amelyen az adatok közvetítése és az eszközök irányítása is történik.
Valós idejű videókapcsolat
Ez az 5G-s távoli vezérléssel megvalósított logisztikai megoldás Európában a legelső ilyen létesítmény. A telep daruin nincsenek fülkék, amelyekben darukezelő dolgozna. A munkájukat úgy lehet megszervezni, hogy egy irányító központból egy sokkal biztonságosabb és jobb munkakörnyezetben tudják a teljes munkafolyamatot levezényelni
– mondta el Bóday Tamás, a Huawei integrált megoldásokért felelős igazgatója.
A távoli vezérlés elengedhetetlen feltétele a folyamatos videókapcsolat. Ehhez mintegy 20 nagyfelbontású kamera képét juttatják el vezeték nélküli megoldással valós időben a darukezelőhöz, és az irányítás válaszait szintén valós időben, vagy minimális késleltetéssel tudják visszajuttatni a daruhoz.
„Mindez lehetővé teszi azt, hogy a darukezelők úgy tudnak dolgozni mintha ténylegesen ott ülnének a darun” – tette hozzá.
Karbantartás a szomszéd országból
Az 5G hálózaton keresztül történő távvezérlés csak az első felhasználási módja a technológiának. A hálózat adta előnyök révén számos más megoldással lehet a későbbiek során kiegészíteni a vezérlést. A hálózatra nagyjából 1 millió szenzor köthető, így minden folyamat jól megfigyelhető és dokumentálható.
Hogy gyorsítsák az információramlást, a rakodó- és munkagépeket az 5G hálózatba kötött tabletekkel szerelték fel, így egyrészt közvetlenül, gyorsan tudnak rakodási utasításokat adni a kezelőszemélyzetnek, másrészt az eszközök lehetővé teszik, hogy a terminálon alkalmazott 3D-s virtuális iker megoldás segítségével az operátorok a képernyőn folyamatosan, valós időben nyomon követhessék a járművek helyzetét és munkafolyamatait.
A terminálon már októberben megindult a vasúti és kamionos forgalom, az 5G hálózatra épülő megoldások pedig kiválóan vizsgáztak.
A nagy sávszélességnek köszönhetően lényegesen gyorsabb a reakcióidő a darukkal való átrakodásnál, a hagyományos átrakodási megoldásokhoz képest mintegy 20-30 százalékkal jobb a hatékonyságunk
– mondta Tálosi János. Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója hozzátette, szeretnének további alkalmazásokat is bekapcsolni a hálózatba, a következő lépcső a létesítmény 15 ezer négyzetméteres raktárának automatizációja lesz, ahol az önvezető szállítójárművek dolgoznak majd.
Szintén egy következő lépés az augmented reality, vagyis a kiterjesztett valóság alkalmazása: speciális szemüvegek segítségével távoli karbantartási üzemeltetési feladatokat is el lehet végezni úgy, hogy a karbantartó mérnök akár a gyártó ausztriai üzeméből a fényeslitkei technikusokkal együtt dolgozik.
Nem csak modern, fenntartható is
A privát 5G hálózat révén olyan technológiát alkalmaznak a központban, amellyel a hatékonyság és a fenntarthatóság egyszerre valósulhat meg.
Fontos szempont, hogy a vasúti szállítás önmagában is az egyik legfenntarthatóbb szállítási mód ezen felül azonban az egész beruházás a kezdettől fogva karbonsemlegességre törekedett.
Az épületek hűtését-fűtését nagy teljesítményű hőszivattyúk használatával biztosítják, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak, a szükséges kiegészítő áramot pedig lehetőség szerint zöld forrásból szerezik be. A terminál villamosenergia-igénye hozzávetőlegesen 2 millió kilowattóra, ennek jelentős részét, mintegy 50 százalékát szeretnénk már középtávon saját zöld energiaforrásokból fedezni.
A cikk megjelenését a Huawei támogatta.
Fotó: EWG