A számlakiállítókra vonatkozó kötelezettséggel párhuzamosan a számlabefogadói oldalon jelentősen megnövekszik a befogadott számlákkal kapcsolatos tételes jelentési kötelezettség terhe. A 100.000 forintos limit eltörlése sok esetben akár 100-szorosára növeli az áfa bevallásokban tételesen jelentendő számlák számát, a kkv szektorban pedig – ahol jellemzőbbek a 100.000 forint áfa tartalmat el nem érő ügyletek – még általánosabb lehet az adminisztrációs teher növekedése.
Ennek megfelelően azoknál a vállalkozásoknál, ahol még manuálisan kerülnek rögzítésre a befogadott számlák adatai, az adatbevitel időtartama sokszorosa lehet a jelenleginek, valamint a kézi kitöltésből fakadó elütés, elgépelés kockázata is jelentősen megnő.
A változás következtében tehát minden vállalatnak szüksége lesz valamilyen automatizált megoldásra az adatszolgáltatások elkészítése érdekében.
Az adminisztrációs terhek növekedése mellett azonban a NAV Online Számla rendszere számos új lehetőséget is kínál az adózók számára. A rendszerből lekérdezhető adatok a számlafeldolgozási folyamatok jelentős egyszerűsítését és számos ellenőrzési pont bevezetését teszik lehetővé.
Az adatszolgáltatási kötelezettségek szélesítésével a NAV nem titkolt célja, hogy minden számlamozgásra rálásson, és ezzel tovább növelje az adófizetési hajlandóságot, valamint nagymértékben javítsa az ellenőrzések hatékonyságát. A NAV számára rendelkezésre álló széleskörű adatokra tekintettel a szúrópróbaszerű ellenőrzéseket várhatóan végérvényesen felváltják a célzott, a rendelkezésre álló adatok alapján kiválasztott ellenőrzések.
Az adatgyűjtés a NAV oldaláról mindazonáltal többé már nem egyoldalú. Az adózók részére elérhetővé tett, digitálisan feldolgozható adatok köre az adózók folyamatait számos ponton tehetik hatékonyabbá. Érdemes kihasználni az adatokban rejlő lehetőségeket, mert néhány egyszerű technológiai megoldással az adminisztrációra fordított idő és a hibalehetőségek száma jelentősen csökkenthető.
A szerző a KPMG igazgatója.
Címlapkép: Getty Images