Jelentősen emelkedett az autópályadíjak beszedését végző Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) bevétele tavaly. Ennek nagy részét a teherautók által fizetett, megtett úttal arányos díjak adják, bár a növekedés nem ennél a tételnél volt igazán szembetűnő, hanem az e-matricánál. Több folyt be bírságokból is: több mint 10 milliárd forint - derül ki a cég beszámolójából.
Jelentősen emelkedtek március közepéig az e-matrica-bevételek itthon, amely mögött nagy részben az áll, hogy az árak az előző év augusztusi fogyasztói árindexszel nőttek, vagyis 16,4 százalékkal. Április 1-je két szempontból is fontos dátum: elérhető az egynapos matrica és 3,5 tonna feletti buszok már a használattal arányosan fizetnek.
Adathalászok vették célba az autópályamatrica-vásárlókat az éves országos és vármegyei autópálya matricák megújításának időszakában - hívta fel a figyelmet két hivatalos matricaértékesítő is.
Bár kevesebb e-matrica fogyott tavaly, mint 2022-ben, az áremelés hatására a bevétel jelentősen emelkedett, jócskán meghaladva a tavalyi költségvetési előirányzatot is. Ez összeg majdnem annyi, mint amit idénre tervez a kormány.
2024. január 1-től fizetőssé válik mintegy 230 kilométernyi olyan magyarországi sztrádaszakasz, amelynek használatáért eddig nem kellett fizetni - olvasható a Simple felhasználóknak küldött tájékoztatóban.
Az elmúlt napokban felkorbácsolódtak a kedélyek az egynapos autópálya-matricával kapcsolatban, miután kiderült, hogy a magyar kormány a lehető legmagasabb összeget, 5150 forintot kéri érte ezzel pedig még több szomszédos országénál is drágább lesz ez a jogosultság.
Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn az éves bizottsági meghallgatásán többek között azt is elárulta, hogy mennyibe fog kerülni az egynapos autópálya-matrica - írja a hvg.hu.
Jelentősen drágul hamarosan a 3,5 tonna össztömeget meghaladó lakóautók útdíja, miután átkerülnek az e-matrica-rendszerből az e-útdíjba, ami azt jelenti, hogy nem lehet rájuk éves matricát venni, hanem minden gyorsforgalmi úton és minden fizető főúton fizetni kell a használat és a környezetvédelmi besorolás függvényében, illetve arányában. Mindez egy olyan időszakban, amikor a HU-GO rendszerben több hullámban emelkednek majd a díjak, és jelenleg még pontosan nem is lehet tudni, mennyivel. A lakóautó-bérlés eddig is a tehetősek utazási formája volt, így a szektor vélhetően kiheveri majd a drágulást.
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint a 2024-es e-matricák (vagyis az idő alapú útdíj) árait az előző évi augusztusi fogyasztói árakhoz kötik, amelyet ma közölt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ez alapján átlagosan 16,4 százalékos drágulás lesz jövőre.
Tavaly a kormány úgy döntött, hogy eltér a 2020 óta érvényes szabályoktól és nem a 2022 augusztusi fogyasztói árindexszel emeli az idei e-matricák árát. Ugyanakkor a vonatkozó jogszabály még érvényben van, és lapunk úgy értesült, hogy 2024-ben újra ennek megfelelően drágulhat az autópályás közlekedés. Ha ez így lesz, akkor a költségvetési tervek vagy visszafogottak, vagy a kormány azzal számol, hogy mérséklődik a forgalom a fizető utakon, esetleg úgy véli, hogy a jövőre érkező egynapos matrica vághat a bevételi számokon.
A 2024-es költségvetésből egyelőre az látszik, hogy a kormány jövőre nem fogja olyan mértékben emelni az e-matricák, vagyis a személyautók, motorok, buszok és kisbuszok időalapú útdíját, mint azt tette 2023-ban.
Megjelentek a januári e-matrica-eladási adatok, amelyek a decemberi elővásárlással együtt mutatják, hogy miként változtak a fogyasztói szokások a differenciált áremelés hatására. A többletbevétel hatalmas már most, pedig az év elején jellemzően a magyarok veszik meg az éves országos és megyei matricáikat, amelyek mérsékelten drágultak. A turisták rohama később várható. Bár az év eleji adatok még csak óvatos következtetések levonására adnak lehetőséget, a számok egyelőre nem cáfolják azt a hipotézisünket, hogy a lakossági kereslet az eltérő árváltozások hatására az éves matricák felé tolódhat el.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) saját online e-matrica lekérdező felületén egy hónap alatt mintegy egymillió alkalommal ellenőrizték a közlekedők, hogy van-e autópálya-matricájuk, és az meddig érvényes
A kormány első becslésre alultervezhette a 2023-as e-matrica bevételeket a költségvetésben, miközben a nagy csinnadrattával beharangozott 5 százalékos emelés csak azoknak jó, akik kizárólag éves vagy megyei matricát vesznek. Az autósok többsége vélhetően eddig próbált matekozni, hogy mi éri meg neki a legjobban, de a havi és 10 napos matrica 44 és 71 százalékos drágulásával beszűkültek ezek a lehetőségek.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) elindította online e-matrica-lekérdező felületét, ahol egy adott járműre érvényes autópálya-matricákról lehet tájékozódni, ezzel a társaság újabb lépést tett az ügyintézési folyamatok digitalizálására - közölte a szolgáltató.
Mégsem inflációkövető mértékben, hanem mindössze 5%-kal emelkedik jövőre az autókra, motorokra, buszokra és utánfutókra szóló éves és megyei e-matricák ára – jelentette be hétfő éjjeli közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) azzal párhuzamosan, hogy megjelent az erről szóló kormányrendelet a Magyar Közlönyben. A személyautókra megvehető 10 napos és egy hónapra szóló matrica ára viszont az inflációnál sokkal durvább mértékben emelkedik, 44%-kal, illetve 71%-kal. Ezzel minden bizonnyal az átutazó forgalmat tervezi jobban megsarcolni a kormány.
Egyhangú döntésre lesz szükség az elnök menesztéséhez.
Egyelőre vizsgálják a súlyos balesetet.
"A tűzszünet a semmibe vezető út".
Neves hazai szakembereket kérdeztünk.
Alapvetően jó világ jöhet.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?