Az Univer Product Zrt. az Univer cégcsoport tagja, ételízesítők és egyéb élelmiszer termékek - köztük lekvárok, gyümölcslevek és bébiételek - gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. A jogelőd Kecskeméti Földműves Szövetkezetet 1948-ban alapították, ebből nőtt ki az Univer cégcsoport, mely a régió egyik meghatározó élelmiszeripari, valamint kis- és nagykereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozása. A Szövetkezet a hatvanas években vette fel az Univer nevet, amellyel a cég sokoldalúságára (univerzális) utaltak. Ebben az időben erősödött meg az Univer két pillérét jelentő kereskedelmi és élelmiszeripari tevékenység. A kereskedelmi tevékenység az Univer Coop Zrt. és az Alföld Zrt. tevékenységi körébe tartozik. Az Univer Product Zrt. a Szövetkezet élelmiszeripari ágazatának örököse.
A cégcsoport 2012-ben közel 30 milliárd forintos árbevételt ért el, míg az alkalmazottainak száma meghaladja az 1200 főt, amellyel az alföldi város egyik legnagyobb foglalkoztatójának számít. A cégcsoport egyik zászlóshajója az Univer Product, amely 5 telephelyen gyártja termékeit, köztük a piacvezetőnek számító Univer Majonézt, Mustárt, valamint magyaros ételízesítőit. A cégcsoport számára fordulópontot az utóbbi években egy nagyberuházásuk jelentett, Kecskeméten 2009-ben adtak át egy új üzemcsarnokot és gyártósort. A 3 milliárd forintos beruházást a cég önerőből, valamint bankhitelből finanszírozta. Az új üzemmel például lehetővé vált, hogy innen szolgálják ki a rohamosan növekvő román piacot is, illetve egyéb exportpiacaikat. A román piacon kívül stratégiai célországként a cég Oroszországot és Kínát tekinti, ahol a bébiételek iránt lehet nagy kereslet - mondta el Tóth-Csanádi Zita, az Univer Product Zrt. értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.
A válság miatt a biztonság került előtérbe
A szerteágazó, az élelmiszeripar mellett kis- és nagykereskedelmi tevékenységet magában foglaló tevékenységi kör sokáig garanciát jelentett arra, hogy a társaság fizetőképessége, működőképessége jó legyen. A válság azonban nagyon sok mindent megváltoztatott, a biztonság került az első helyre. A 2008-ban kirobbanó válság kezdetén úgy gondolták a cégnél, hogy jobb megelőzni az esetleges problémákat, pontosan ezért döntöttek az Euler Hermes hitelbiztosítóval való együttműködés mellett.
A tárgyalások viszonylag gyorsan lezajlottak, a szerződéskötésre 2009 áprilisában került sor, a megállapodás részeként a hitelbiztosítás tulajdonképpen teljeskörű, azaz kevés kivétellel minden partnerünket lefedi. A partnereinknek egyedi, a biztosító által meghatározott hitelkerete van, melyen belül kockázat nélkül szolgálhatjuk ki őket. Afelett már nincs védelmünk, teljes mértékben a miénk a kockázat. Hitelbiztosítóval dolgozni már csak ezért is előnyös, mert fontos információ számunkra az, hogy az Euler Hermes ad-e az adott partnerre hitelkeretet, s ha igen, akkor mekkorát. Ha nem, természetesen az is bír információtartalommal, hiszen a hitelbiztosító több oldalról is megvizsgálja a partnert a limit meghatározása/elutasítása előtt - tette hozzá Tóth-Csanádi Zita.
A nemfizetésből adódó kockázatokat a meglévő partnereknél a hitelbiztosítással jól tudják kezelni, egyszerűen annyira bizonytalan a gazdasági és a jogi környezet, hogy nem lehet tudni, hogy egy korábban stabilan működő partner néhány hónap vagy esetleg év múlva ugyanilyen biztonságos partnernek számít-e. Az új vevők esetében több dolgot is tehet az Univer, míg a kisebb cégeknél előrefizetést kérünk, addig a nagyobbaknál ez a megoldás már nem működik, akkor jön a hitelbiztosítás. Természetesen itt is előfordulhat, hogy a pénzügyi háttér miatt az Euler Hermes nem biztosít számukra elegendő hitelkeretet, akkor még biztonsági megoldásként szóba jöhet az akkreditív.
Az Univer számára az utóbbi években dinamikusan nőtt az export-árbevétel, több országba is exportálnak termékeket, ilyen formában nagyon sok partnerük van külföldön is. A magyar cégekkel összehasonlítva az alapvető különbség a külföldi partnerekkel, hogy sokkal ritkább a személyes kapcsolattartás, így az információk kevésbé pontosabbak, szerteágazóbbak ezekről a partnerekről. A fizetési szokásokat illetően sem régiós, sem égtáj szerint nem lehet általánosítani, vannak kiválóan fizető keleti partnereink is és vannak problémásabbak tőlünk nyugatra is.