Bank

Mi vár a biztosítókra 2013-ban? - Megszólalt a hat vezér

Portfolio
A bankokhoz hasonlóan a biztosítási szektor számára is nehéz esztendő volt 2012, de mit hozhat 2013? Az előző évek hagyományának megfelelően a Portfolio.hu ezúttal is három kérdéssel fordult a díjbevétel alapján hat legnagyobb hazai biztosító vezetőihez.

1. Hogy értékeli 2012-t saját biztosítója és a biztosítási piac szempontjából?
2. Mit tekint saját biztosítója és a szektor előtt álló legnagyobb kihívásnak?
3. Mely termékek és szolgáltatások területén hozhat növekedést 2013 saját biztosítójánál, illetve a biztosítási szektorban?

1 2

A biztosítókat első háromnegyed éves díjbevételük alapján állítottuk sorrendbe.
Allianz, Generali-Providencia, Groupama Garancia.


Mi vár a biztosítókra 2013-ban? - Megszólalt a hat vezér
Kisbenedek Péter elnök-vezérizgató, Allianz

1. Nagyon büszke vagyok az idei évben kapott díjainkra. Emellett az Allianz-csoport minden évben elvégez egy belső dolgozói elégedettségkutatást, és ebben 98%-ra emelkedett a válaszadási arány. Minden ponton javult a dolgozói elégedettségi indexünk. Ez azért fontos, mert a miénk egy szolgáltató cég, és a dolgozók elégedettsége erőteljesen érződik a szolgáltatás minőségében. Büszke vagyok a cég nyereségességére is, valószínűleg ezt az évet is nagyon jó eredménnyel zárjuk. Amit pedig a digitális arénában sikerült elérnünk az új lakásbiztosítási termékkel és a mobilinternet alapú fejlesztéseink előretörésével, azt mind-mind komoly eredménynek tartom.

2. Az a tény, hogy nem az ügyfél, hanem a biztosító a biztosítási adó alanya, a vállalati szegmensben komoly változásokat indíthat el. Előnybe kerülhetnek a ma Magyarországon minimális jelenléttel rendelkező külföldi biztosítók és azok fióktelepei vagy határon átnyúló szolgáltatásai. Egy vállalati biztosítás árszabásában, ahol több 10 vagy 100 millió forintos biztosítási díjakról beszélünk, 10 százalék óriási összeg. A nagyvállalati piac jelentős része elhagyhatja a magyar biztosítási piacot, márpedig ez a nem-életbiztosítási piac 10-15%-a. A cascónál is hasonló lehet a helyzet. A flották cascójánál 15 százalékos terhelés kigazdálkodhatatlan. Az Allianz mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy szolgáltatási minőséggel és termékinnovációval tartsa e területeken a pozícióit. Ha egy biztosító tulajdonosa számba veszi, hogyan fejlődött a magyar biztosítási piac az elmúlt tíz évben, szomorú képet lát. Hogy mikor jön el a trendforduló, és mikor látunk ismét növekedést, nagyon nehéz megmondani. Az biztos, hogy ehhez határozott és egyértelmű kormányzati lépések valamint kiszámítható szabályozási környezet szükségesek.

3. Az Allianznál a költségeket tekintve egy hosszú folyamat végéhez értünk, minek eredményeképp a legjobb költséghatékonyságú cég vagyunk ma a piacon. Továbbra is nagy hangsúlyt helyezünk azonban az innovációkra, a modern eszközök használatára, a termékek átalakítására, a folyamatok további fejlesztésére annak érdekében, hogy haladjunk a korral, és ügyfeleink elégedettek legyenek. Kiemelt célunk az is, hogy a MABISZ-szal együtt próbáljunk olyan megoldásokat találni, amelyek az életbiztosítási piacnak az újbóli megnyitását, fellendülését eredményezhetik.

Kisbenedek Péter részletesebb "évértékelése" (különösen a biztosítási szektorról) a Portfolio.hu-nak a közelmúltban adott interjújában olvasható.



Mi vár a biztosítókra 2013-ban? - Megszólalt a hat vezér
Erdős Mihály elnök-vezérigazgató, Generali-Providencia

1. 2012-ben is rengeteg kihívás ért bennünket, és nem könnyítette meg a munkánkat a piaci helyzet alakulása illetve a gazdasági válság sem. Növekvő adóterhek kilátása mellett kellett felkészülnünk a jövő évre, ráadásul eközben számos olyan háttérfeladatot kellett elvégeznünk, amit a gender szabályozás vagy a biztosítási adó generált. Összességében azonban csoportszinten sikerült megőriznünk piaci pozíciónkat és eredményességünket 2012-ben. Noha a díjak csökkennek, nekünk az eredménytermelő képességünket továbbra is szinten kell tartanunk. Idén fontos lépéseket tettünk a hatékonyabb költséggazdálkodás és működés irányába, hogy rugalmasan tudjunk reagálni a piaci kihívásokra. A Generali 2012-ben a megváltozott piaci körülmények hatására új, a vállalatcsoport teljes működését érintő stratégiai változás mellett döntött. Ennek a stratégiának fontos eleme az ügyfél- és eredményközpontú működés középpontba állítása. Elsősorban tehát ügyfélben gondolkozunk, nem termékekben vagy üzletágakban, valamint a lakossági és vállalati ügyfél kiszolgálási folyamatok tudatosabb szétválasztása mellett döntöttünk. A vállalati ügyfelek szempontjából ez jelenti többek között a szegmensmenedzsment kiépítését és fejlesztését, az egyedi, értékalapú kockázatvállalást, és szegmens alapú ügyfélkiszolgálást. A Generali 2012-ben is elsősorban a magas szintű szolgáltatásokra koncentrált, igyekezve elkerülni a piacon évek óta tartó drasztikus árversenyt. Kár szempontból 2012 - 2011-hez hasonlóan - az év egy szakaszában bekövetkezett jelentős számú vihar- és villámcsapáskár ellenére - vagyonbiztosítási szempontból eredményes évnek tekinthető. Az év szélsőségektől mentesen telt el, ami igaz a díjbevételekre és a kárkifizetésekre is, a mezőgazdaságot azonban jelentősen sújtotta idén az aszály. A gépjármű biztosítások esetében a korábbi években a szolgáltatások minősége helyett a díjszabás kapott nagyobb hangsúlyt a piacon. Idén azonban a Generali számára pozitív tendenciaként ismét kezd erősödni az a szemlélet az ügyfelek részéről, ami az ár-érték arányt veszi figyelembe és nem csak az ár abszolút nagyságát. Az idei kampányban már nemcsak a díjak versenyeztek egymással, hanem a társaságok által az ügyfélnek nyújtott kiegészítő szolgáltatások is. A személybiztosítások területén is nehézségekkel teli 2012-es éven vagyunk túl: a 2012-re is áthúzódó végtörlesztés hatását egész évben érezte a piac, a lakosság megtakarítási kedve nehezen tért vissza. A gender direktíva fejlesztési oldalon vont el sok kapacitást, ám e mellett szerencsére arra is segített rámutatni, hogy milyen fontos az öngondoskodás, a kockázati védelem. Ezen nehézségek közepette is várhatóan sikerül piaci részesedésünket növelni. Egészségbiztosítási területen több biztosító is megjelent új megoldásokkal, ez a terület 2012-ben a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapott. Szakértelmünkkel a jó időben bevezetett ügyféligényen alapuló szolgáltatásunkkal sikerült vezető szerepünket megtartani ezen a piacon.

2. A legnagyobb kihívás talán a biztosítási adó kezelése lesz 2013-ban, ami szükségessé teszi a portfóliók felülvizsgálatát és serkenteni fogja az innovációt a termékfejlesztés területén. A biztosítási adó mellett a tovább csökkenő díjszintek és vállalati ügyfeleink költségcsökkentő törekvései mind jelentős odafigyelést és elemzést igénylő szempontok. Ha kicsit távolabbról nézzük a kérdést, továbbra is fontos szempont a viszontbiztosítási és direkt biztosítási díjak közötti különbség várható növekedése. Személybiztosítási területen az EU-ból érkező közvetítői szabályozás, az értékesítési modellek változtatása mind kihívás elé állítanak minket. A szabályozási változásokhoz való alkalmazkodási képesség kiemelkedően fontos. E mellett továbbra is fontosnak tartjuk, hogy az öngondoskodás fontosságára felhívjuk a figyelmet, segítsük eligazodni ügyfeleinket a lehetőségek között, értékesítőinket megfelelően képezzük erre. A gépjármű biztosítások esetében a legnagyobb kihívás egy még magasabb szintű kárszolgáltatás megvalósítása lehet a kgfb esetében, ami különösen a piacon kialakult átlagdíjak mellett jelent igazi kihívást. A díjhirdetés liberalizációja az első lépés volt azon az úton, ami elvezethet a direkt kárrendezéshez, amikor is a kötelezős ügyfelek saját maguk számára választanak biztosítót, és a kárukat nem az okozó fél biztosítója, hanem a sajátja rendezi. A Generali készen áll erre, és úgy gondolom, ez egy egészségesebb működést teremthet a jelenlegi kfgb piacon, előtérbe helyezve a szolgáltatások minőségét. Ma már az ügyfelek egyre tudatosabban vásárolnak, és alaposan megnézik, miért fizetnek. Azt tudjuk a számukra eladni, amiben valós értéket látnak a maguk konkrét élethelyzetében, és ami találkozik tényleges szükségleteikkel. A verseny is élesedik értük a piacon, ezért arra törekedtünk, hogy elébe menjünk az igényeiknek. Ehhez igazítottuk a termékfejlesztéseinket is: ma már például a lakás és a casco biztosításunk is moduláris alapon épül, személyre szabható csomagokkal. Termékeink sikere ezt visszaigazolja.

3. Vagyonbiztosítások esetében a lakossági szegmensben infláció körüli növekedést várunk, a vállalati szegmensben pedig a felelősségbiztosítások és a mezőgazdasági biztosítások területén várunk bővülést. Elképzelhetőnek tartom, hogy a KKV szektor fejlődése is meghaladja a 2012-es szintet, és úgy látom, a jogvédelem-biztosítás is komoly perspektíva elé néz. Tapasztalataink és előrejelzéseink alapján a gépjármű biztosítások díjai, valamint a vállalati típusú személybiztosítások díjai továbbra is erősen csökkenő tendenciát mutatnak. Növekedési potenciált a felelősségbiztosítások, géptörés- és üzemszünet biztosítások, valamint szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás területén látunk. A lakossági gépjármű biztosítási piacon növekedésre számítunk a kötelező biztosítások szerződője számára szolgáltatásokat nyújtó kgfb kiegészítő biztosítások esetében. A kockázati személybiztosítások, köztük az egészségbiztosítások területén is további erősödést várunk. A következő hetekben hazai munkavállalók százezreinek kell meghatároznia a 2013-ra vonatkozó béren kívüli juttatási csomagját. Az előző évekhez képest újdonság, hogy 2012-től a munkáltató által kötött egészségbiztosítások díjai adó- és járulékmentessé váltak egy törvénymódosításnak köszönhetően. Ennek következményeként egyre szélesebb rétegek számára válhat elérhetővé a magas szintű magán-egészségügyi ellátás Magyarországon. Mi a Generalinál továbbra is a tanácsadóinkra építünk, a többcsatornás üzleti modellben és az értékalapú biztosítás-eladásban hiszünk. Miközben az adminisztrációt igyekszünk minél inkább automatizálni, az ügyfelek felé képviselt személyes tanácsadást a technika nem helyettesítheti, csak támogathatja azt. Ennek szellemében fejlesztjük a smart megoldásokat mind az értékesítés, mind a kárbejelentés és termék oldalon. Fontos irányt jelent még a jövőre nézve, hogy - kihasználva a csoportszintű szinergiákat - fejlesztjük a prémium ügyfélkör számára nyújtott privátbanki szolgáltatásokat a Generali Alapkezelő segítségével.



Mi vár a biztosítókra 2013-ban? - Megszólalt a hat vezér
Yann Ménétrier vezérigazgató, Groupama Garancia

1. A biztosítási piac számára a 2012-es év is nehéz volt, hiszen folytatódott a gazdaság visszaesése, amely egyébként még mélyebbnek bizonyult, mint amit a kormányzati szervek 2011 végén jeleztek. Ezért valószínű, hogy a díjbevételünk 2011-hez képest csökkenni fog az egyszeri díjas életbiztosítások miatt. Ennek oka egyrészt a devizahitelek végtörlesztése, amelyhez a háztartásoknak fel kellett szabadítaniuk megtakarításaik egy részét, másrészt a magas nominális kamatszintű államkötvények kibocsátása, amelyek közvetlen konkurenciát teremtettek hosszú távú megtakarítási konstrukcióink számára. A folyamatos díjas termékeknél viszont az idén bevezetett Életívnek köszönhetően a piacnál nagyobb növekedésre számítunk. A nem életbiztosítás területén idén is erőteljes verseny volt a gépjármű piacon, amely mind a szerződésszám, mind az állománydíj tekintetében szűkülő piac. Mi nem akartunk dömpinghez folyamodni csak azért, hogy bármi áron megőrizzük piaci részesedésünket, és inkább a potenciálisan jövedelmező szegmensek felé igyekeztünk fordulni. Ami az egyéb ágazatokat, azaz a lakásbiztosítást, a vállalati és mezőgazdasági biztosítást, illetve az öngondoskodást illeti, valószínűleg a piacnál jobb teljesítményt fogunk elérni, köszönhetően ajánlataink 3 éve tartó folyamatos megújításának, illetve erőteljes üzleti tevékenységünknek. A gazdasági helyzet romlását két exogén, azaz tőlünk független tényező ellensúlyozta. Az egyik természetesen a 2012-es évben tapasztalt kedvező időjárás és ennek folytán a jobb kárhányad a lakás- és mezőgazdasági ágazatainkban, amely területeken a piac meghatározó szereplői vagyunk. A másik pedig az európai pénzpiaci környezet javulása és ennek a magyar piacot is érintő kedvező hatása, amely egyrészt a fix kamatozású termékeink hozamában, másrészt pedig részvényportfóliónk értékében jelentkezett. Valószínűleg itt is jobbak lesznek a pénzügyi eredményeink, mint tavaly, bár hozzá kell tenni, hogy 2011 egy különösen nehéz év volt.

2. Számunkra a legnagyobb kihívás továbbra is az, hogy szervezetünknek egy olyan gazdasági és pénzügyi helyzethez kell alkalmazkodnia, amely még több éven át nehéznek és bizonytalannak ígérkezik. Az alkalmazkodás pedig megköveteli a nagyobb rugalmasságot, hogy reagálni tudjunk a gyakori változásokra, a fokozottabb innovációt és azt, hogy még közelebb kerüljünk ügyfeleinkhez, akik hozzánk hasonlóan szenvednek, illetve csökkentsük a felesleges kiadásokat, hogy ügyfeleink számára versenyképesek maradhassunk. Ebben az alkalmazkodási folyamatban két tényezőre kell hatnunk: egyrészt változásra van szükség a fejekben, hogy az emberek máshogyan tekintsenek a szakmánkra és annak gyakorlatára (amely 15 év alatt teljesen átalakult), másrészt szükséges az új technológiák széles körű bevezetése, mint amilyen az 1700 üzletkötőre kiterjedő CRM rendszer - ezek segítségével új módon és még jobban végezhetjük munkánkat.

3. A bizonytalanság 2013-ban is folytatódni fog, és a gazdaság helyzetében nemigen számíthatunk javulásra. A kormány által 2012 utolsó negyedévében megszavazott (és ezúttal végleges) új, a nem életbiztosítást érintő adó várhatóan tovább rontja a háztartások anyagi helyzetét, illetve közvetlenül kihat a mi eredményeinkre is, hiszen az adónak csak egy részét tudjuk áthárítani az ügyfelekre. Ezt az új adóterhet nagyobb költséghatékonysággal kell majd kompenzálnunk, ami megint csak nagy kihívás lesz minden szervezeti egységünk számára. A megtakarítási piacon javulás várható, hiszen a háztartások a nagy bizonytalanság idején újra takarékoskodni kezdenek, ami az életbiztosítások terén fejlődési lehetőséget kínál számunkra. Viszont a nem életbiztosításban tovább fog folytatódni a verseny, mivel a háztartások egyszerűbb és kevésbé költséges biztosítási megoldásokat keresnek, ezért tovább nő majd az internetes gépjármű-, casco, lakás és utasbiztosítások népszerűsége. Ami minket illet, a célunk a következő: még közelebb kerülni ügyfeleinkhez, és elfogadható áron minőségi szolgáltatást nyújtani számukra.
Ez a cikk folytatódik
1 2
Kiszámoló

Te miért adsz hálát idén?

Az amerikai hálaadás ünnepe az egyik legjelentősebb ünnep az Egyesült Államokban, amit november negyedik csütörtökén tartanak, azaz ma. Ilyenkor az emberek áttekintik, mit értek el az évben

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Tegnap eladtam az összes T. Rowe Price részvényemet 122,075 dolláron, egy hónap alatt ment 7,18%-ot. Ha várok vele, akkor még megy fel biztosan, akár a 130-at is eléri gyorsan, de a Pepsi is

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kőkeményen belerúgott a legendás F-35-ös vadászgépekbe a világ leggazdagabb embere - Tényleg ekkora a baj?
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
gránit bank logo