Milyen szervezeti átalakítások zajlottak a KPMG-nél az elmúlt időszakban, és mi indokolta ezeket a folyamatokat?
Kórász Tamás: A KPMG az ügyféligényekre reagálva és a versenyképességének megőrzése érdekében elindított egy régiós együttműködési folyamatot. Ennek részeként most sokkal integráltabb módon működünk a kelet-közép-európai régióban, részben ezzel összefüggésben történtek változások a menedzsmentben is. Ennek lényege, hogy
társvezetőként irányítjuk a teljes tanácsadási területet, amelyben Magyarországon mintegy 450 fő dolgozik.
Az átalakított szervezet és a közös vezetés célja, hogy még összehangoltabban tudjunk reagálni az ügyféligényekre. Látjuk, hogy az ügyféloldalon is több irányból jövő, komplex igények vannak, a tanácsadási oldalon ugyanezt kell leképeznünk. A komplex igényekre komplex válaszokat kell adnunk, ami azt jelenti, hogy a KPMG multidiszciplináris modelljét teljes egészében kihasználjuk, így állítjuk össze a csapatokat is.
Sokkal célzottabb válaszokat, megoldásokat és működő technológiai megoldásokat kínálunk, mint korábban. Szeretnénk fokozottabban együtt gondolkodni az ügyfeleinkkel, hogy az ő jövőbeni kihívásaikra tudjunk még egyedibb válaszokat adni.
Rakó Ágnes: Az is célunk, hogy az ügyfelek komplex igényeihez szükséges megoldás elérése érdekében több szakterület együttműködjön. Például lehet, hogy egy fejlesztéshez szükséges egy iparági szakértő, egy digitális szakember, egy projektmenedzser és esetleg még pénzügyi szakértelem is. Néha akár olyan információ és tudás is kellhet, ami helyben nem áll rendelkezésre, hanem a régióból vagy akár azon túlról kell beszerezni. Ezt szeretnénk egy komplex csomagként nyújtani az ügyfeleknek.
Ahogy az üzleti környezet, úgy a tanácsadói piac is gyors átalakulásokkal szembesülhetett az elmúlt években: mit érzékelnek az átalakításból az ügyfelek?
Rakó Ágnes: Természetesen cél, hogy a magyar piacon tovább növeljük a KPMG jelenlétét. Olyan területeken fektetünk be, vagy folytatjuk a befektetéseket, amelyeket hangsúlyosabban szeretnénk megjeleníteni a piacon, mint például a managed services és az AI alkalmazási lehetőségei, tovább kívánjuk erősíteni az automatizációs, adatmenedzsmenttel, és a kíbervédelemmel kapcsolatos szolgáltatásainkat.
Meghatároztunk kulcsiparágakat, amelyekben tovább szeretnénk növekedni, illetve olyan lokális területeket, ahol a rendelkezésünkre álló interdiszciplináris tudást jól tudjuk hasznosítani. Emellett még erősebben nyitunk a középvállalati szektor felé, hiszen látjuk, hogy felnőtt Magyarországon egy olyan vállalkozói és befektetői kör ebben a szegmensben, amely számunkra potenciális piacot jelenthet amellett, hogy továbbra is kiszolgáljuk nemzetközi ügyfeleinket is.
Erősödik a középvállalati réteg, akik felé nyitniuk kell a nagy tanácsadóknak? Milyen irányokról beszélhetünk itt?
Kórász Tamás: Határozottan érzékeljük a szektor erősödését, azzal párhuzamosan, hogy a szabályozási változások is szükségessé teszik számukra olyan új szolgáltatások kialakítását, amelyek korábban nem feltétlenül jelentek meg a működésükben. Emellett van több olyan középvállalat, vagy a közép- és nagyvállalati kategória határán lévő cég, amelyek kimondottan aktívvá váltak a régióban.
Összhangban a kormányzati stratégiával látjuk, hogy
sok középvállalatnak nyitnia kell az exportpiacok felé, amely részben komoly segítséget igényel, akár piackutatási, akár termék- és szolgáltatásfejlesztési oldalról, akár pedig a belső vállalati működés átalakításában.
Ezen a téren is érdemi tapasztalatunk, sikereink vannak már, és szeretnénk tovább erősíteni a jelenlétünket. A technológialapú átalakulás egyik legfontosabb területe az a bankszektor, amelyben erős pozíciókat képviselünk tanácsadói oldalról.
Hogy értékelik a hazai pénzintézetek digitális fejlődését – például nyugati versenytársaikhoz képest?
Kórász Tamás: A pénzintézeti szektorban tradicionálisan erős a jelenlétünk. Dolgozunk Magyarország legnagyobb bankjaival, a külföldi tulajdonú pénzintézetekkel és olyan kisebb magyar tulajdonú bankokkal is, amelyek kiválóan felveszik a versenyt a nemzetközi vetélytársakkal.
A szektorban különösen fontosnak tartjuk, hogy a digitális fejlesztéseikben, az ügyfélközpontúság fokozásában, továbbá az AI területen segítsük ügyfeleinket. Vannak olyan pénzintézetek, amelyek előrébb járnak a digitális vagy akár az AI technológiák alkalmazásában, egyes bankok már hosszú évek óta használnak belsőleg kialakított vagy csoportszintről kapott AI modelleket bizonyos funkcióikban. Ez más érettségi szintet jelent, mint ott, ahol még csak az AI bevezetés korai szakaszában tartanak, de azt bátran állíthatjuk, hogy minden pénzintézet túl van már egy kísérleti korszakon.
Rakó Ágnes: Másfajta problémákkal küzdenek azok, akiknek akár évtizedes technológiai hátterük van, illetve azok, akik újabb szereplőként jelentek meg a piacon. Általában elmondható, hogy hazánkban egy kis lemaradással követjük a nyugati trendeket, de
ez a követési idő csökkenni látszik az utóbbi időben: egyre gyorsabban terjednek a legfejlettebb technológiák és a megoldások.
Nem vagyunk lemaradva a nyugati versenytársaktól, sokkal inkább a diszruptorok, a fintech kihívók, a hyperscaler nemzetközi nagy technológiai mamutok kihívásai azok, amik ugyanúgy érdekesek itthon is, mint máshol Európában.
Kórász Tamás: A bankok számos olyan kihívással néznek szembe, amelyeket gyakran nem tudnak házon belül hatékonyan kezelni. Ezek közé tartozik a szabályozási megfelelőség, amely a pénzügyi szabályozások bonyolult világában való eligazodást és az arra adandó gyors és szakszerű megoldások biztosítását jelenti.
Az adatvédelem és biztonság kiemelt fontosságú, különösen az érzékeny ügyféladatok védelme és a kiberbiztonsági intézkedések erősítése terén. A kiberbiztonsági kérdések jelentik az egyik legnagyobb kihívást ebben az ágazatban, nemzetközi felmérésünk szerint is ez az egyik, a banki vezetők által említett kritikus tényező.
Az üzleti életben egyre erőteljesebben terjednek az AI megoldások. Meg lehet határozni azokat a pontokat, amikor egy tanácsadó bekapcsolódik egy vállalat digitális, AI fejlesztéseibe? Mik azok a kihívások, amiket a cégek nem kezelnek házon belül?
Rakó Ágnes: A digitalizáció már korábban is kiemelt téma volt, de a világjárvány tette világossá, hogy nem lehet tovább halogatni az ilyen irányú fejlesztéseiket és beruházásaikat. Az alkalmazkodóképesség kulcsfontosságú a siker és a túlélés szempontjából egyaránt. Az adatvezérelt és digitális megközelítés lehetővé is tette ezt.
A tanácsadók több ponton is bekapcsolódhatnak a vállalatok digitális és AI fejlesztéseibe. Azon túl, hogy a kezdetben felmérik a cég jelenlegi digitális és AI képességeit a vezetői nemzetközi gyakorlatokkal összehasonlítva, azonosítják a hiányosságokat, és meghatározzák a stratégiai célokat, a kapcsolódó technológiai megoldások tervezésében és kivitelezésében való tanácsadói közreműködés is egyre fontosabbá válik.
Kórász Tamás: Az AI bevezetésének korai szakaszában szükség lesz az AI-specifikus készségek fejlesztésére a meglévő csapaton belül, és bizonyos esetekben külső szakemberek bevonására is. Ahol a kapacitás és a készségek lehetővé teszik, javasoljuk, hogy az új AI-feladatköröket a meglévő szerepkörökhöz adjuk hozzá. Ezáltal kezdetben elkerülhetjük a dedikált teljes munkaidős pozíciók felesleges költségeit. Ahogy az AI használati eseteinek fejlesztése és bevezetése növekszik, sok ezek közül a szerepkörök közül végül dedikált erőforrásokat igényel majd.
Fontos, hogy specializált AI készségeket fejlesszünk ki vagy vegyünk fel, és ezeket az ismereteket terjesszük el a szervezeten belül a meglévő csapatok és szerepkörök révén. Az alkalmazottakat megfelelő képzésekkel és készségfejlesztésekkel kell felkészíteni az AI elfogadásának támogatására. Az AI algoritmusok esetleges elfogultságainak kezelése szintén kritikus, hogy biztosítsák a tisztességes és etikus döntéstámogatást.
Hogyan látják a tanácsadói szakmát a következő években? Milyen változások jöhetnek a piaci folyamatokban?
Rakó Ágnes: A szakma egy jelentős változás közepén áll. Egyrészről egyre több specialista tanácsadóra van szükség, akik egy-egy téma mély ismerői, és akik sokféle vállalatnál szerzett tapasztalatukat tudják beépíteni az adott tanácsadási munkába. Másrészről egyre fontosabbá válik, hogy egy nagy és diverz tudású csapatot építsünk, amely képes különböző méretű, komplexitású, multidiszciplináris tudást igénylő ügyfélkihívásokra válaszolni.
Kórász Tamás: Egyre erőteljesebbnek látom az elmozdulást a technológiai tartalmú, implementációs jellegű tanácsadás felé, ráadásul egyre kézzelfoghatóbb trend, hogy a vállalatok a kulcs folyamataikra fókuszálnak, és számos támogató, üzleti folyamatukat tanácsadó cégekhez szervezik, mind a kiépítés, mind a működtetés tekintetében. Mindezek alapján mi egyértelműen a tanácsadók iránti igény további bővülésére számítunk.
A cikk megjelenését a KPMG támogatta.
Címlapkép forrása: Portfolio