Az adatbázis szerint a projekt 2017 szeptemberében indult, most július végén zárult és 433 millió forintba került, amelyből 62%-os tesz ki az EU-pályázaton elnyert támogatás. A fejlesztési projekt eredménye elsősorban közlekedés szervező intézmények, szervezetek számára könnyíti meg a közlekedési szituációk megoldását, kezelését.
Tispol sebességmérő akciót tart a jövő héten a rendőrség Éves ellenőrzési terv alapján Tispol Speed elnevezéssel tart fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség Magyarország területén a jövő héten, hétfőtől vasárnapig, azaz augusztus 12. és 18. között. A police.hu honlapon publikált közlemény szerint az éves ellenőrzési terv alapján végrehajtott európai akció elsősorban a megengedett legnagyobb sebességet túllépő járművek vezetőinek kiszűrésére irányul.
Mi a projekt lényege?
A projekt címe az adatbázis szerint elég komplex: "Innovatív forgalomszervezési információs módszertan, demonstrációs környezet és gépjárműbe illesztett intelligens doboz prototípus kifejlesztése, valósidejű adaptív kommunikációs rendszer kifejlesztésén keresztül - TRAFO (Traffic Forecast System)". A célja pedig az, hogy a rendelkezésre álló valósidejű járművekből gyűjtött, környezeti-, forgalmi- és jelzőrendszeri adatok alapján valós időben olyan közlekedési paraméter modelleket hozzon létre, amelyekkel a vezérlő- és jelzőrendszerek a forgalom dinamikáját hatékonyan és optimálisan alakíthatják.A Traffic Forecast System jelenleg egyszerre 100.000 jármű adatát tudja kezelni az összefoglaló szerint. Ennek eredményeként a forgalomirányító berendezésekkel felszerelt útszakaszokon a relatív gyorshajtás szabályozható, illetve amennyiben a járművezető a rendszer szerves részét képező mobilalkalmazást használja, azon keresztül az adott útszakaszra számított optimális sebességkorlát érték is továbbítható.
Az összefoglaló felhívja rá a figyelmet, hogy a járműforgalmi adatok anonim módon kerülnek gyűjtésre, mivel a rendszer célja forgalomszervezés és információszolgáltatás nem pedig kontroll és büntetés. Az anonimitást az adattárolás szintjén valósul meg. A járműben elhelyezhető adatgyűjtő, továbbá egy légszennyezettség mérő (környezeti adatgyűjtő) amelyek adatai bekerülnek egy központi rendszerbe, melyből a szoftver egy közlekedési optimumot képes meghatározni, amelynek eredményeként a gépjárművek haladása akadálymentesebbé válik, csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, a zajterhelés.Miért van erre szükség?
A negyedik ipari forradalom újabb fejezetet nyit a motorizált közlekedés tervezésében is - emlékeztet rá az összefoglaló. A korszerű járművek intelligenciájának növelése már több éve zajlik, egyes elemei már megjelennek az új - és jellemezően prémium kategóriás - modellekben. Az "intelligens funkciók" - ide értve az adaptív követési távolság tartást, a sávelhagyás felismerést és az ehhez kapcsolódó beavatkozást, a közlekedési jelzések részleges felismerését - már működő megoldások.A jármű szenzorrendszerek az előforduló közlekedési szituációkat nem minden esetben képesek lekezelni, megoldani. Ilyenkor a járművezető aktív beavatkozására van szükség
- mutat rá az összefoglaló. Mivel a járművek jelenlegi "intelligenciája" gyártó-specifikus, így ugyan arra a közlekedési szituációra különféle reakciót/kimenetet adhatnak. A technológia fejlődésével az automata rendszerek egyre "okosabbak" és megbízhatóbbak lesznek. Azonban még évtizedekben mérhető az az időtáv, amíg közel minden gépjármű autonóm közlekedést biztosító "intelligenciával" fog rendelkezni.Az evolúciónak része lesz a gépjárművek egymás közötti kommunikációja, és a jármű-forgalomirányító központ kommunikáció is hatalmas fejlődésen megy át.Míg előbbi a járművek mozgásának - térben - rövid távú összehangolását fogja végezni, utóbbi a nagyobb léptékű tervezés alappillére.
A forgalmi torlódások nemzetgazdasági szinten kimutatható veszteségeket okoznak a torlódás miatt kiesett munkaidő, balesetekből adódó anyagi kár és egészségügyi ráfordítás, az improduktív üzemanyag felhasználás és jelentős környezet szennyezésen keresztül - emlékeztet a közlemény.