
Egyre többen választják magánjellegű célokra az autómegosztást Budapesten és vonzáskörzetében. Ennek egyik oka, hogy a saját autó beszerzése és fenntartása folyamatosan növekvő ráfordítást igényel: drágulnak a járművek, az üzemanyag, a szerviz, a gumik és a parkolás. Feltehetően nagyon kevesen vetítik le mindezt megtett kilométerekre, az árak elszállását azonban az emberek többsége saját bőrén érzi meg. Ráadásul a saját használatú gépjármű akkor is viszi a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg vele, hiszen a beszerzése, az üzemben tartáshoz szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése (kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó stb.), valamint sok esetben a tárolása sem két fillér.
Ugyanezek a problémák a céges autók esetében is fennállnak, annyi eltéréssel, hogy ezek után még a cégautóadót is meg kell fizetnie az üzemben tartónak. „Az üzleti döntéshozók sem kevésbé árérzékenyek, mint a magánemberek, azonban számos régi megszokást szükséges felülvizsgálni, hogy a hagyományos megoldások mellett újakkal is kísérletezzenek” – véli Koralewsky Márk, a wigo carsharing vezérigazgatója. A folyamatot nem csekély mértékben könnyítheti meg, hogy munkaerőpiacra belépő Y- és Z-generációs munkavállalók egészen más elvárásokat támasztanak, mint a szüleik. Számukra a megosztásos gazdaság már nem kuriózum, hanem teljesen bevett gyakorlat, ráadásul magánemberként sokan használják a carsharinget.
Környezetkímélő megfontolásokból sokan járnak biciklivel, így számukra már érthetően nem gyakorol akkora vonzerőt egy céges kocsi, mint abban a korosztályban, ahol még őrzi státuszszimbólum jellegét ez a juttatás. Sőt, kifejezetten hálásak azért, ha munkaadójuk például vezetési kreditekkel támogatja azt, hogy üzleti jellegű útjaikhoz a megszokott autómegosztó alkalmazást használják, hiszen számos alkalom adódhat, amikor a kerékpár nem öltöztet eléggé. Márpedig a taxi igénybevételéhez képest akár 70(!) százalékos megtakarítás is elérhető az üzleti carsharinggel, amelynek tarifái tartalmazzák: a parkolás díját a wigo zónában, a biztosítási, fenntartási- és üzemanyag költségeket, a cégautó adót, valamint az autópályamatricák díját.
A wigo autói ráadásul nem csupán a rövidtávú mobilitási igényekre jelentenek ideális alternatívát: több napra is elvihetők országhatárokon belül, a tágasabbakban pedig ugyanolyan kényelmesen leutazhat egy párfős csapat egy vidéki sales meetingre, mint egy család a Tisza-tavi vakációra. Akkor sincs gond, ha időközben elfogy a benzin: az autókat a MOL és az OMV hálózatában egyaránt ingyen lehet megtankolni. Ha pedig 1 nap helyett például 2 naposra bővült az üzleti út, a rendszer időalapon, automatikusan mindig a legkedvezőbb csomagdíjat számlázza az utazás végeztével.
A wigo-val a lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen nincs fix havi díj, az elszámolás valóban a tényleges használat alapján történik. „Teljesen transzparensen mutatjuk be, hogy mi mennyibe kerül, így a kimutatásaink segítségével az autózási szokásait is optimalizálni tudja egy vállalkozás” – teszi hozzá Koralewsky Márk. Egy 2021-es felmérés szerint a céges felhasználók közül a legtöbben (67%) üzleti találkozókra mennek megosztott autóval, ám közel ennyien (63%) veszik igénybe a munkába járáshoz. Jelentős azok aránya is (52%), akik juttatásként kapják ezt a munkaadójuktól. Ebben a vezérigazgató szerint az is szerepet játszhat, hogy szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így könnyen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.
A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásairól sem feledkezhetünk meg. Egyetlen közösségi autó akár 7-10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ez pedig kisebb szén-dioxid emissziót, kevesebb forgalmi dugót, javuló parkolási esélyeket és végül élhetőbb városrészeket jelent. Ez nagyon jelentős szempont a fiatal generációk szemében, hiszen ők az emissziómentes közlekedési módokat, valamint a közösségi közlekedést is jórészt a fenntarthatósági előnyeik miatt preferálják. Ennek megfelelően tisztában vannak vele, hogy azokban a városokban, ahol a carsharing megfelelő szerepet kap a városi mobilitásban, sokat javul az emberek életminősége.
Autómegosztás vagy carsharing
A jellemzően több száz autót számláló flotta járművei egy jól behatárolt szolgáltatási területen helyezkednek el. Ez a wigo esetében közel 100 km2 Budapesten belül, olyan agglomerációs külső zónákkal kiegészítve, amilyen például Budakalász, Budaörs, Dunakeszi vagy Érd. A szolgáltatáshoz egy alkalmazásra van csak szükség: ennek segítségével foglalhatjuk le és nyithatjuk ki a legkönnyebben elérhető autót. Ezt azonban a zónán kívülre is elvihetjük, akár vidéki utazásra is mehetünk, több napra, nagyobb távolságot megtéve. Az út végén azonban vissza kell térni a szolgáltatási zónába az autóval, és ott lezárni az applikációval. A díjazás átlátható és érthető: használatarányosan fizetünk a kocsikázásért, nincsenek egyéb vagy rejtett költségek. A műfaj azonban odafigyelést igényel: a megosztott autókkal okozott kár ugyanúgy a vezető felelőssége, mint saját autó esetében.
(x)
Létrejöhet a big deal a vámháborúban, ugranak a tőzsdék
Risk on üzemmódba kapcsoltak a befektetők.
Dőlnek a béketárgyalások, átfogó offenzívát kezdett az orosz hadsereg - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Nitrogénművek: pár hét maradt a megállapodásra
A hitelezőkkel. Különben indul a kellemetlen szakasz.
Meglepő fordulat: lehet, hogy nem is veszélyesek a mesterséges színezékek!
Mégis ki kell vonni őket a forgalomból.
Kijött a Bézs Könyv: itt vannak a vámháború hatásai
Igyekeznek a fogyasztókra hárítani a költségnövekedést.
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei...
The post Jobban dr
NIS2 megfelelés minimális üzletmenettel rendelkező szervezeteknek
A NIS2 hazai szabályozásának hatálya alá olyan szervezetek is bekerülhetnek, amelyek üzletmenete, vagy létszáma minimális, de jelentős árbevételük, vagy ágazati szerepük miatt a NIS2 érint
Van egy előrejelzés, ami akár működhet is
Három hete havazott, múlt héten eljött a 30 fok - mintha Donald Trump vámbejelentéseit néznénk az időjárás köntösébe bújva. Ilyen az, amikor a bőrünkön kezdjük...
The post Van egy előre
Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül Lehetetlen? Nem. Nehéz? Igen. Sokan panaszkodnak, hogy ma Magyarországon lehetetlen
Amit a unit linked biztosításokról tudnod kell(ett volna)
Hogy mennyire nem felesleges írni a pénzügyi termékekről újra és újra, az a múlt heti cikk hozzászólásaiból derül ki, akár itt, akár a Facebookon. Hiába volt róla már számtalanszor sz
Minél több bizonytalanságot okoz Trump, annál valószínűbb a recesszió
Zsiday Vikor volt a Partizán vendége, Trump vámpolitikáját vitatta meg Gulyás Márton műsorvezetővel. Az interjút megnézheted a YouTube-on, A HOLDBLOG-on egy szerkesztett változatát közöljük


- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
- Itt a halállista: ezeket a befektetéseket kerüld most
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Budakeszitől az USA-ig: a Mayer Szörp hihetetlen sztorija
Nagymamáink receptjével ér el nemzetközi sikereket a magyar márka.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen