A céges autó lassan presztízsberuházássá válik (x)
Prémium

A céges autó lassan presztízsberuházássá válik (x)

PR cikk
Új szelek fújnak az üzleti mobilitásban, amelyeket leginkább a munkaerőpiacra belépő fiatal generációk a szülőkétől gyökeresen eltérő hozzáállása, valamint ehhez szorosan kapcsolódó fenntarthatósági törekvése táplál. A vállalati döntéshozók számára pedig az a költséghatékonyság sem mellékes szempont, amelyet Budapesten közel félezres flottával carsharinget működtető wigo szolgáltatása biztosít – akár már rövidtávon.

Egyre többen választják magánjellegű célokra az autómegosztást Budapesten és vonzáskörzetében. Ennek egyik oka, hogy a saját autó beszerzése és fenntartása folyamatosan növekvő ráfordítást igényel: drágulnak a járművek, az üzemanyag, a szerviz, a gumik és a parkolás. Feltehetően nagyon kevesen vetítik le mindezt megtett kilométerekre, az árak elszállását azonban az emberek többsége saját bőrén érzi meg. Ráadásul a saját használatú gépjármű akkor is viszi a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg vele, hiszen a beszerzése, az üzemben tartáshoz szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése (kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó stb.), valamint sok esetben a tárolása sem két fillér.

Ugyanezek a problémák a céges autók esetében is fennállnak, annyi eltéréssel, hogy ezek után még a cégautóadót is meg kell fizetnie az üzemben tartónak. „Az üzleti döntéshozók sem kevésbé árérzékenyek, mint a magánemberek, azonban számos régi megszokást szükséges felülvizsgálni, hogy a hagyományos megoldások mellett újakkal is kísérletezzenek” – véli Koralewsky Márk, a wigo carsharing vezérigazgatója. A folyamatot nem csekély mértékben könnyítheti meg, hogy munkaerőpiacra belépő Y- és Z-generációs munkavállalók egészen más elvárásokat támasztanak, mint a szüleik. Számukra a megosztásos gazdaság már nem kuriózum, hanem teljesen bevett gyakorlat, ráadásul magánemberként sokan használják a carsharinget.

Környezetkímélő megfontolásokból sokan járnak biciklivel, így számukra már érthetően nem gyakorol akkora vonzerőt egy céges kocsi, mint abban a korosztályban, ahol még őrzi státuszszimbólum jellegét ez a juttatás. Sőt, kifejezetten hálásak azért, ha munkaadójuk például vezetési kreditekkel támogatja azt, hogy üzleti jellegű útjaikhoz a megszokott autómegosztó alkalmazást használják, hiszen számos alkalom adódhat, amikor a kerékpár nem öltöztet eléggé. Márpedig a taxi igénybevételéhez képest akár 70(!) százalékos megtakarítás is elérhető az üzleti carsharinggel, amelynek tarifái tartalmazzák: a parkolás díját a wigo zónában, a biztosítási, fenntartási- és üzemanyag költségeket, a cégautó adót, valamint az autópályamatricák díját.

A wigo autói ráadásul nem csupán a rövidtávú mobilitási igényekre jelentenek ideális alternatívát: több napra is elvihetők országhatárokon belül, a tágasabbakban pedig ugyanolyan kényelmesen leutazhat egy párfős csapat egy vidéki sales meetingre, mint egy család a Tisza-tavi vakációra. Akkor sincs gond, ha időközben elfogy a benzin: az autókat a MOL és az OMV hálózatában egyaránt ingyen lehet megtankolni. Ha pedig 1 nap helyett például 2 naposra bővült az üzleti út, a rendszer időalapon, automatikusan mindig a legkedvezőbb csomagdíjat számlázza az utazás végeztével.

A wigo-val a lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen nincs fix havi díj, az elszámolás valóban a tényleges használat alapján történik. „Teljesen transzparensen mutatjuk be, hogy mi mennyibe kerül, így a kimutatásaink segítségével az autózási szokásait is optimalizálni tudja egy vállalkozás” – teszi hozzá Koralewsky Márk. Egy 2021-es felmérés szerint a céges felhasználók közül a legtöbben (67%) üzleti találkozókra mennek megosztott autóval, ám közel ennyien (63%) veszik igénybe a munkába járáshoz. Jelentős azok aránya is (52%), akik juttatásként kapják ezt a munkaadójuktól. Ebben a vezérigazgató szerint az is szerepet játszhat, hogy szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így könnyen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.

A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásairól sem feledkezhetünk meg. Egyetlen közösségi autó akár 7-10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ez pedig kisebb szén-dioxid emissziót, kevesebb forgalmi dugót, javuló parkolási esélyeket és végül élhetőbb városrészeket jelent. Ez nagyon jelentős szempont a fiatal generációk szemében, hiszen ők az emissziómentes közlekedési módokat, valamint a közösségi közlekedést is jórészt a fenntarthatósági előnyeik miatt preferálják. Ennek megfelelően tisztában vannak vele, hogy azokban a városokban, ahol a carsharing megfelelő szerepet kap a városi mobilitásban, sokat javul az emberek életminősége.

Autómegosztás vagy carsharing

A jellemzően több száz autót számláló flotta járművei egy jól behatárolt szolgáltatási területen helyezkednek el. Ez a wigo esetében közel 100 km2 Budapesten belül, olyan agglomerációs külső zónákkal kiegészítve, amilyen például Budakalász, Budaörs, Dunakeszi vagy Érd. A szolgáltatáshoz egy alkalmazásra van csak szükség: ennek segítségével foglalhatjuk le és nyithatjuk ki a legkönnyebben elérhető autót. Ezt azonban a zónán kívülre is elvihetjük, akár vidéki utazásra is mehetünk, több napra, nagyobb távolságot megtéve. Az út végén azonban vissza kell térni a szolgáltatási zónába az autóval, és ott lezárni az applikációval. A díjazás átlátható és érthető: használatarányosan fizetünk a kocsikázásért, nincsenek egyéb vagy rejtett költségek. A műfaj azonban odafigyelést igényel: a megosztott autókkal okozott kár ugyanúgy a vezető felelőssége, mint saját autó esetében.

(x)

Holdblog

Vakmajom: New York-i kedvességek

New York városában jár éppen a Vakmajom, és ha már ott van, posztolt is a Facebookra, innen gyűjtöttünk egy csokrot szombatra. New York-i kedvességek Vacakol... The post Vakmajom: New York-i kedv

Holdblog

Balásy Zsolt: Lakásom van, vagyonom nincs?

Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a... The post Balásy Zsolt: Lakáso

KonyhaKontrolling

Miért jó befektetés az ingatlan?

Akik régóta olvasnak, tudják, hogy az ingatlan nem a kedvenc befektetési formám. Nem csupán azért, mert fizikailag hozzáköt egy helyhez, hanem azért sem, mert nagyon kevesen tudják előre felmé

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Egyetlen ábra, ami megmutatja, mekkora valójában az orosz hadsereg friss területhódítása
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2024 - Győr
2024. október 9.
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
2024. október 8.
Energy Investment Forum 2024 - A MEKH szakmai támogatásával
2024. október 10.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
Portfolio_1500px