A koronavírus-járvány első hullámát követő bevétel-visszaesést a baromfitenyésztő és -feldolgozó Master Good sem kerülhette el, mivel az iskolák és a közétkeztetés bezárásával, a szállodák és éttermek forgalomkorlátozásával erős fogyasztáscsökkenés indult be. Ennek ellenére a cégcsoport csak azokat a beruházásokat halasztotta el, amelyek a következő 10-12 hónapban nem meghatározóak a működésük szempontjából. A vállalatot alapító Bárány László meggyőződése, hogy az élelmiszeriparban a turizmus újraindulásával, várhatóan 2021 második félévében visszatér az erős keresleti piac. Ennek megfelelően egyik hullám során sem kezdtek elbocsátásokba, így a növekedési szakaszban sem kell majd munkaerőgondokkal megküzdeniük.
A cégcsoport mintegy 40 telephelyén a munkafolyamatokat kizárólag a helyszínen lehet elvégezni és ellenőrizni, így nem került sor a home office bevezetésére. Emiatt magától értetődő volt az is, hogy a tulajdonosok is a helyszínen töltik munkaidejüket. Mivel a Master Good üzemei élelmiszereket dolgoznak fel, így a COVID-19 előtt is rendkívül magas higiéniai és biztonsági előírásokat kellett betartaniuk. A máshol kényelmetlen újdonságnak ható maszkhasználat, fertőtlenítés náluk a mindennapos munkavégzés része – ennek is köszönhető, hogy az elmúlt időszakban az üzem 1400 munkavállalójából mindössze 25-30 ember került karanténba.
Bárány László minden cégvezetőnek azt javasolja, hogy folyamatosan, ha szükséges naponta frissítsék az érintett üzletág tevékenységre vonatkozó piaci információkat, és merjenek gyorsan dönteni.
Gerendai Károly: „Tenni kell a túlélésért”
Az egészségügyi veszélyhelyzet a teljes vendéglátó- és fesztiváliparágat visszavetette, de Gerendai Károly, a Sziget, a Costes éttermek, a Lupa tó, és a Budapest Park életre hívója nem tétlenkedik, és folyamatosan keresi a működőképes üzleti modelleket a talpon maradáshoz és a válság utáni növekedéshez.
A veszteségek minimalizálása érdekében a Budapest Parkot nyáron csökkentett létszámú programokkal töltötték meg, illetve szabadtéri, teraszos szórakozóhelyként működtették. A vendéglátásban képesek voltak a fine dining által képviselt minőségi alapanyagokat, tapasztalataikat és technológiáikat a házhozszállítás területére is átültetni. A krízis ellenére elindították a Nudli nevű, jó minőségű, magyaros tésztaételeket kínáló online szolgáltatásukat, amivel egy szélesebb réteget is megszólíthatnak. A cégvezető a válságmenedzselés mellett állandóan új megoldások után kutat, és bízik abban, hogy a most megszerzett tapasztalatokat képes lesz a későbbiekben is kamatoztatni.
Gerendai Károly minden iparági szereplőnek azt tanácsolja, hogy lendüljenek ki a várakozó állásból, és próbáljanak tenni valamit a túlélésért: tekintsenek előre, mérjék fel a lehetőségeiket, és az átalakult kereslethez próbálják igazítani üzleti modelljeiket.
Gerendai Károly az EY Agenda Podcastben részletesen beszélt róla, hogyan érintették a COVID-19 kihívásai: https://www.ey.com/hu_hu/podcasts/2021-/episode-07-gerendai-karoly-mi-a-siker-titka
Hegedüs Éva: „A pandémia felpörgette az innovációt.”
A Gránit Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint növekedésük kulcsa, hogy digitális megoldásaikkal gyakran elsőként jelennek meg a piacon. A pandémia pozitív mellékhatása, hogy felerősítette a versenyt a fizikai kontaktust nélkülöző pénzügyi szolgáltatások terén, és ezek elfogadottsága hirtelen megnövekedett. A trendet felismerve a bank is tovább gyorsította az online szolgáltatások fejlesztését – például elindította a szelfis azonosítással történő, teljes értékű számlanyitást, illetve teljessé teszi a hitelezési folyamatok digitalizálását.
Mivel a pénzintézet teljes működése is digitális alapokra épül, így sem az új szolgáltatások bevezetésénél, sem a home office-ra való teljes átállás során nem ütköztek komoly akadályokba. Emellett a fiókhálózat nélkül, elektronikus csatornákon szolgáltató pénzintézet működése kétszer olyan költséghatékony, mint a bankszektor átlaga, ami az árazásban is versenyelőnyt jelent számukra.
A Gránit Bank rendkívüli gyorsasággal teremtett biztonságos környezetet munkavállalóik és ügyfeleik számára is. Hegedüs Éva szerint a lendületes és hatékony átalakulást az is nagyban segítette, hogy a vállalat agilis szervezeti modellben dolgozik.
Gattyán György: „Megbecsüljük a nálunk dolgozókat.”
A vállalkozásai irányításában napi szinten résztvevő üzletember azt tapasztalta, hogy az egészségügyi veszélyhelyzet a korábbinál nagyobb felelősséget, terhet rótt a menedzsmentre. A járvány első hullámában minden támogatást megadtak ahhoz, hogy a mintegy 1500 kollégájuk két hét alatt átálljon a biztonságos, otthoni munkavégzésre. Ezek a hónapok egyben lehetőséget is nyújtottak, hogy átvizsgálják folyamataikat, amire a normális hétköznapokban nincs idejük, és a vírus okozta kihívásokhoz igazodó új megoldásokat alkalmazzanak. A járvány következtében a nagyobb, hosszú távú beruházásaik felülvizsgálatára, átmeneti leállítására is szükség volt. Ezek a döntések hozzájárultak ahhoz, hogy összességében a cégcsoport eredményei növekednek.
Eközben arra is figyeltek, hogy a társadalmi felelősségvállalás jegyében enyhítsenek a koronavírus okozta károkon: alig két hét alatt mintegy 1500 új laptopot juttattak el a járvány első hullámában a gyermekotthonokban élő fiataloknak. Emellett új mentőautót vásároltak, maszkokat, élelmiszereket, eszközöket adományoztak a kórházaknak.
Gattyán György azt javasolja a vállalati döntéshozóknak, hogy amennyiben pénzügyi helyzetük engedi, tartalékoljanak. Minden elemző a vírus hosszútávú, negatív hatásaira figyelmeztet, így nagyon fontos, hogy biztonságos, kellő anyagi hátérrel tudjon egy vállalkozás a következő hónapok elé nézni. Lehetőségeik szerint tartsák meg munkavállalóikat is, hiszen az újrakezdéshez elengedhetetlenek a képzett, jó szakemberek – nélkülük nem lehet talpra állni.
A Bárány Lászlóval, Gerendai Károllyal, Hegedüs Évával és Gattyán Györggyel készült interjúkat teljes terjedelmében elolvashatja az https://www.ey.com/hu_hu oldalon.
(x)