Erdősi Ferenc: Komló bányavárosként ismert, de már a szocialista időszakban is az volt az elképzelés, hogy a nehézipar mellé telepítenek könnyűipari egységeket is, ahol az asszonyok dolgozhatnak. Így lett az egyik nagy foglalkoztató a Május 1 ruhagyár, a másik pedig a Carbon cipő- ruha- és bútorgyára, ahol már akkor is vállaltak nyugati bérmunkát a KGST piacok mellett. Ezek nagyjából a '90-es évekig húzták, amikor megkerestek engem és a mostani társamat, Pidl Istvánt, hogy nem vennénk-e át egy 19 fős gyártósort, mert tudták, hogy nekem van textilipari tapasztalatom: volt egy cégünk, amely kárpátaljai telephelyén kapuskesztyűket gyártott, többek között a Nike, Adidas és Puma számára. (Ez még ma is működik, évi másfél-két millió párat gyártanak - a szerk.)
Nem, bár bizonyos értelemben az első nagyobb megbízást is megörököltük. A régi világban csak központi külker vállalatok léteztek, '90-től nyílt meg a lehetőség az önálló külkereskedelmi tevékenységre. Ekkor ezek a vállalatok kft-vé alakulva ügynöki tevékenységbe kezdtek, és egy ilyen ügynök bevállalta a Helly Hansennek, hogy legyártat egy partnerével durván 40 ezer darab mentőmellényt. Csakhogy kiderült, hogy a partnernek a beígért 100 dolgozóból csak 18 van és nem két hónap lenne a gyártási idő, hanem egy év. Ezzel az ügynökkel dolgoztunk mi is, ezért megkérdezte, hogy nem vállaljuk-e be a munkát. Ott lógott a mentőmellény két napig és nézegettük, fontolgattuk, hogy tényleg belevágjunk-e nulla referenciával. Kerestük a kifogásokat, hogy ez nem is varrás, tömni kell bele a habot, de végül bevállaltuk. Ma a mentőmellény gyártás a cég legstabilabb lába.
A PI-ER-nek nincsen saját terméke, továbbra is bedolgozunk, de nem bérmunkában, hanem készterméket állítunk elő a partnereinknek. Tehát a folyamat része a tervezés, alapanyag vásárlás, gyártmányfejlesztés, szériázás és a kiszállítás is.
Eleinte a nagy cégek saját logisztikájukat adták ehhez, de idővel ezt igyekezték átadni. A Helly Hansen esetében ennek egy év után jött el az ideje, ami azzal járt, hogy már nem csak a munkabéreket kellett megfinanszíroznunk, hanem az alapanyagot, a fejlesztést és minden egyéb költséget. Ekkor fordultunk először a CIB Bank elődjéhez, az IEB Bankhoz hogy ezeket a gyártási költségeket fedezni tudjuk. Ma pedig ott tartunk, hogy 6 nagyobb cégnek gyártunk körülbelül 100 féle modellt, összesen évi 480 - 500 ezer darabot, amivel a PI-ER Kft. Európa legnagyobb független mentőmellény gyártója.A saját gyártáshoz mekkora szabadságot kapnak? Mennyire igényel speciális anyagot egy mentőmellény?
Abból a szempontból elég speciális termék, hogy csak bevizsgált anyagokat lehet felhasználni a készítésük során, amelyek nem szakadnak szét idő előtt, bírják az UV sugárzást, nem esik benne össze a hab, ami fenntart a vízen, stb. Ezeknek a minősített anyagoknak jellemzően először megkaptuk a korábbi beszerzési listáját, mint a Helly Hansen esetében, de arra is megvolt a lehetőség, hogy újakat kutassunk fel, és több ezer euróért minősíttessük őket. Mi az utóbbit választottuk, így tudtuk például a habot fél áron megvenni a norvég helyett egy cseh beszállítótól. Ugyan ez a közös termékfejlesztés egy fél éves folyamat volt a cseh partnerrel, viszont közben azt is elértük, hogy kizárólagos vásárlók legyünk, mert a szükséges engedélyek a mi nevünkre lettek kiállítva.
Azt fontos látni, hogy a komlói és a sellyei üzemeinkben bizalmi termékek készülnek. Ha vesz valaki a gyerekének a vitorlásra egy mentőmellényt, akkor bízik benne, hogy ha vízbe esik, akkor fennmarad a vízen és levegőt fog kapni. Senki nem fogja használat előtt kipróbálni otthon a kádban, ahogy a vízálló termékek esetében is csak az első bevetésnél derül ki, hogy valóban nem áznak-e be. A PI-ER mint a termelő és a megrendelő mint a márkanév együtt garantálja a fogyasztó részére, hogy a termékeink megbízhatóak életveszélyes helyzetekben is.
Sok európai brand megjárta azzal, hogy elvitte a gyártást Ázsiába, és aztán vissza kellett hívni 30-40-50 ezer terméket, mert hibásak, életveszélyesek voltak. Éppen ezért látható a piacon egyfajta visszarendeződés, európai gyártásra való visszaállás. Itt nemcsak az ISO szabványnak kell megfelelni, de a tengeri hajózáshoz kapcsolódó előírásoknak is.
Norvég, holland, francia, német és spanyol piacokra dolgozunk, alapvetően két megrendelő típus létezik. Az első, amikor valakinek van egy jachtja és a szabályozás előírja neki, hogy bizonyos számú mentőmellénynek lennie kell a fedélzeten. Korábban például annyinak kellett lennie, ahány fő tartózkodik a hajón, most már annyinak kell lennie, ahány személyes a hajó, öt évenként pedig jellemzően cserélni kell mindet a szavatossági idő miatt. A privát felhasználók esetében ott vannak még a gyerekek is: hiába nem járt le a mellény szavatossága, néhány év múlva kinövi, így nagyobb méretre lesz szüksége és persze a gyermekének mindenki igyekszik a legjobbat megvenni, pláne, ha életmentő eszközről van szó.
A kereskedelmi és ipari megrendelők esetében hasonló szabályozások mozgatják a piacot, csak nagyobb volumenben. Ha valamelyik partnerünk elnyer egy Costa Concordia kaliberű rendelést, az egyből közel 8 ezer darabot jelent, sőt itt épp most volt egy jogszabályváltozás: eddig elég volt fejenként egy mellény a kabinban, de rájöttek, hogy ha akkor következik be a tragédia, amikor az utas éppen nem a kabinjában tartózkodik, akkor valószerűtlen, hogy visszaszalad érte. Ezért most már a fedélzeten is kell tartani egy tartalékot utasonként. Azaz egy most épülő, 2020-ra elkészülő óceánjáróhoz, már 18 ezres rendeléseket adnak le a hajógyártók. Vannak olyan speciális szegmensek is mint például a rákászhajók legénysége, akiknek az is fontos, hogy a termék tartsa a meleget, ők ezért termo mellényeket, míg a norvég olajfúrókutakon dolgozók lángálló mellényeket kapnak.
De nem csak mentőmellények készülnek a komlói és sellyei gyártósoron. Miből áll a PI-ER teljes termék portfóliója és hogyan oszlanak meg egymáshoz képest?
Három lábon áll a cég, ebből a core business a mentőmellény, ami stabil és kalkulálható, a második a technikai ruházat, a harmadik pedig az eseti, hatósági megbízások. Ez utóbbi csoportba olyan termékek tartoznak, mint például a köztársasági elnök védelmét ellátó Palotaőrség vízhatlan ruházata, vagy a honvédség számára, külföldi bevetésekhez készült meleg ruházat, de a rendőrséget is nemrég szereltük fel 26 ezer garnitúra GORE-TEX technológiával készült esővédő dzsekivel és nadrággal közbeszerzés keretében.
Mi az, amire a legbüszkébb a cég életében, vagy legkiemelkedőbb teljesítménynek tartja?
Leginkább arra, hogy annak idején, a '90-es években mi is bérmunkákkal indultunk, most pedig már mi adunk ki bérmunkába termékeket a magyar mellett szerb és ukrán partnereknek.
El tudtuk érni, hogy telephelyeinken inkább a fejlesztésé legyen a fő fókusz, így egy olyan hozzáadott értéket teremtünk, ami kiemeli a céget az átlagos magyar könnyűipari szereplők közül.
Közvetlenül 240 embert foglalkoztatunk a két telephelyünkön, de közvetve összesen 600-800 ember dolgozik a termékeink előállításán a megrendelések intenzitásától függően.Egyébként ez az irány általános Nyugat-Európában: a korábban több száz fős cégek, kiszervezték a gyártást, húsz fő maradt, akik csak a mintákat varrták, végül pedig csak a tulajdonos, a titkárnő meg a logisztikai menedzser. Mi a jelenlegi létszámnál szeretnénk megállni és inkább a külső gyártóegységeknél bővülni. Az ukrán, a szerb és a magyar költség kombinálásával működik ez az üzleti modell, csak magyar költségekkel nem lehetne fenntartani ezt a céget.
A működés finanszírozása mennyire oldható meg saját tőkéből és mennyire van szükség külső, például banki segítségre?
Arról volt szó, hogy az indulásnál is szükség volt tőkeinjekcióra, a későbbiekben pedig a cég hitelállományának kezelésében volt nagy segítségünkre a CIB Bank, például a korábbi egyéves, rövid futamidejű hitelek egy részét átváltottuk hosszabb futamidejűekre, de a kitettségek minimalizálását segítették a külföldi ügyletek kapcsán az árfolyamingadozások kiegyenlítésére szolgáló különböző treasury ügyletek is. Ezen kívül a hosszú fizetési határidők miatt beszállítói faktoringgal, rugalmas forgóeszköz-finanszírozással biztosítjuk a termelés folyamatosságát.
De projektfinanszírozás keretében készült az említett 26 ezer darabos rendőrségi garnitúra is. Csak az alapanyag több millió eurós tétel volt, ami túlmutatott a szokásos finanszírozási igényen, amit a CIB Bank segítségével tudtunk csak megoldani, köszönhetően a bank rugalmasságának. Ez a pluszhitel ugyanis önmagában nagyobb volt, mint a core businesshez használt rendes hitelmennyiségünk. Ehhez persze kellettek garanciák, amiket a banki kollegákkal együtt találtunk ki, hogy mi az a járható út, ahol ők is biztonságban tudják a pénzüket, minket pedig nem fojtanak meg a kötelezettségek.
Mi várható a következő években a cég életében?
Egy számjegyű növekedést tartunk reálisnak minden évben, amit alapvetően a bővülő technikai ruházati ágazatra és a projektmunkákra alapozunk. Emellett szükség van a portfólió tisztítására, leépíteni azokat a kisebb vevőket, ahol már a fejlesztési költségek sem jönnek vissza. Ezen kívül minden új terméket átvizsgálunk, és csak azokba vágunk bele, amelyek megfelelnek három alapvető szempontnak: hogy értünk hozzá, szeretjük, és nyereséget hoz.
(x)