A kapcsolati tőke segíthet ugyan abban, hogy a társaság megismertethesse termékeit a leendő partnerekkel, sőt bizonyos esetekben a beszállítói státusz megnyeréséhez is hozzájárulhat, de amennyiben a későbbiekben nem tud eleget tenni a vállalkozás a szerződésben vállalt kötelezettségeinek (akár minőség, akár ár, akár határidő tekintetében), az üzleti kapcsolat a jó személyes kapcsolat ellenére megromolhat, és hamarosan kapun kívül találhatja magát a vállalkozás.
Ahhoz, hogy valaki beszállítóvá válhasson, elsősorban szüksége van egy olyan termékre vagy szolgáltatásra, amely valamely - ideális esetben akár több - paraméterében felveszi a versenyt a konkurens termékekkel, szolgáltatásokkal. Hogy melyik az a paraméter, amivel többet kell, hogy tudjon a termék, az értelemszerűen annak pozícionálásától is függ. A tapasztalat azt mutatja, hogy hosszabb távú és kiegyensúlyozottabb üzleti kapcsolatot tud kialakítani partnereivel az a vállalkozás, amely nem csak az árban próbálja felvenni a versenyt a konkurenciával, hanem egy megbízható beszállítói státuszra törekedve nagy figyelmet szentel a minőségnek és a határidőre történő szállításnak is.
Azoknak, akik beszállítókká szeretnének válni, fel kell készülniük arra, hogy a potenciális vevők beszállítói auditnak vetik alá a teljes gyártási folyamatukat, mivel így tudnak meggyőződni arról, hogy az adott termék minden körülmények között meg fog felelni az általuk támasztott minőségi követelményeknek. Általában kifejezetten követelmény, hogy a beszállító rendelkezzen minőségirányítási rendszerrel. Ezen a területen az elmúlt időszakban határozott fejlődésen mentek keresztül a hazai vállalatok, kellő hangsúlyt fektetve a gyártási folyamatukra. Az egyéb területeket és folyamatokat azonban gyakran elhanyagolják, mert nem is sejtik, hogy a partnerek bizony ezeknek a területeknek a működésére is kíváncsiak. A vevő-jelöltek szeretnek arról is meggyőződni, hogy a vállalkozásnál a műszaki, gyártási folyamatok mellett az egyéb folyamatok is az előírásoknak, és a szakmai standardoknak megfelelően zajlanak-e, vagyis tulajdonképpen arra kíváncsiak, hogy a vállalkozás rendet tud-e tartani a saját portáján. Ez sokszor legalább akkora súllyal esik a latba, mint az adott termék jellemzői.
A hazai kis- és középvállalkozások sok esetben erre mégsem fordítanak kellő figyelmet, az erőforrásaikat szinte teljes egészében a gyártásukra összpontosítják. Nekik mindenképpen javasolt tanácsadó bevonása, aki a folyamatok felmérésével, hatékonyság-elemzésével, optimalizálásával, és akár új folyamatok kiépítésével tudja támogatni a vállalkozást abban, hogy a pénzügyi és számviteli folyamatai, a belső bizonylatolási rendje ne lehessen akadálya egy újabb üzleti kapcsolat létrejöttének.
Elvárás, hogy a vállalkozás stabil pénzügyi alapokon álljon, mivel egy régóta veszteséges vállalkozással senki sem köt szívesen beszállítói szerződést, mert nem látja biztosítottnak, hogy a beszállító hosszú távon is teljesíteni tudja szerződési kötelezettségét. Ilyenkor mindenképpen érdemes - de egyébként beszállítóvá válás szándéka nélkül is az - a finanszírozás átvizsgálása. A vállalkozások jelentős része ugyanis céljai megvalósításához nem a megfelelő összetételű finanszírozást választja, vagy nem a megfelelő forrásból finanszírozza tevékenységét. Ez sok esetben indokolatlan többlet költséget okoz, ami gátolhatja a további növekedést. Egy felkészült tanácsadó nagyban tudja segíteni a vállalkozást az optimális finanszírozási struktúra felvázolásától kezdve, a potenciális finanszírozók megkeresésén át egészen a kiválasztott finanszírozóval történő tárgyalás támogatásáig. Sőt, a piacra jutást támogató források, pályázatok megtalálásában, előkészítésében is számíthatunk rá.
Szintén nagyon fontos, hogy a vállalkozás rendelkezzen egy alapos és hiteles üzleti tervvel, amiből a vállalat jövőképe kirajzolódik. Azok, akik először készítenek üzleti tervet, elkövetnek pár típushibát - például költségek alul-, bevételek túltervezése, kockázatok nem kellő körültekintéssel történő felmérése - ami miatt az üzleti tervük sokkal inkább tekinthető marketing eszköznek, mint egy alaposan megtervezett, realisztikus, döntést támogató jövőképnek. Ezért annak, aki nem rendelkezik tapasztalattal ezen a területen, érdemes lehet szakértőt bevonnia, aki közreműködik egy olyan üzleti terv elkészítésében, amely rövid, közép és hosszú távon is segítheti a vállalkozás céljainak elérését, bizonyos rejtett kockázatok időben történő felismerését és az azokra adott adekvát válaszok megtalálását.
Az elemzések szerzői igyekeztek olvasmányos, ugyanakkor szakszerű általános információval szolgálni. A leírtak általános jellegéből adódóan, valamint az esetleges jogszabályi változások miatt kérjük, hogy a leírtak személyre szabott értelmezésével kapcsolatban lépjenek kapcsolatba velünk.
(x)