Az egész országra kiterjedő gazdasági kérdés megválaszolására kiindulhatunk települési szinttől, ebben az esetben 3 155 darab megfigyelés (település) az alapja az elemzésnek. Ugyanezt az elemzést elvégezhetjük, hogyha járási adatokat használunk fel. A járási adatok a járásban található települések számaiból következik, azonban a települések számához képest egy szerényebb 175 elemű (járások Budapesttel együtt) adatbázis áll rendelkezésre. A következő szint a vármegyei szint, ahol már csak 20 megfigyelési egységünk van (19 vármegye és Budapest). Utolsó lépésként pedig 8 régióra szűkül Magyarország.
Tanulmányunkban arra kerestük a választ, hogy a térbeli adatokkal végzett elemzések eredményei függenek-e az aggregáció szintjétől? Magyarország esetében a probléma feltárásához települési, járási és megyei szintű térbeli adatok állnak rendelkezésre, a jövedelmi egyenlőtlenségek pedig európai szinten átlagosak.
Az elemzésünkbe végül a települési és járási aggregációs szinteket emeltük be, a vármegyei és a régiós felosztás esetén nagyon kevés adat áll rendelkezésre. Ugyanakkor a település vs. járás (3 155 vs. 175) esetén felmerülhet a kérdés, hogy valóban szükség van-e települési szintre vagy a járási színtű adatok jól jellemzik az adott területet?
Térbeli elemzésünk a háztartások jövedelmére összpontosít, egészen pontosan az egy aktív korú állandó lakosra (15-64 éves) jutó SZJA adóalapot képező összes belföldi jövedelemre település és járás szinten a 2019-es évben. Erről egy statisztika látható az ábrán. Már itt is látható, hogy a különböző aggregációs szinteket figyelembe véve a jövedelmekben jelentős különbség mutatkozik, miközben valamennyi aggregálási szint a települési adatokból táplálkozik.

A jövedelmet meghatározó tényezőket társadalmi és gazdasági csoportokba soroltuk, a teljesség igénye nélkül: lakónépesség, munkanélküliség, iskolai végzettség, európai uniós támogatások, vállalkozások jelenléte stb. Összesen 9 tényezőt azonosítottunk, amelyek befolyásolhatják a jövedelmet, ezt kiegészítettük a FEOR (Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere) kódokkal, amely azt mutatja meg, hogy az adott településen (vagy járásban) milyen munkakörben dolgozik a lakosság.
A kutatás fő kérdésének megválaszolásához 4 különböző statisztikai modellt használtunk, hogy ellenőrizni tudjunk az eredményeink pontosságát.
A 2. ábra első összevont oszlopában látható, hogy melyik modell szerint történt a vizsgálat. A második oszlopban az aggregációs szint (település vs. járás). Az utolsó oszlopban, pedig azoknak a tényezőknek az aránya, amelyek statisztikailag igazolhatóan meghatározzák a háztartások jövedelmét. A szürkével kiemelt sorokat a szintén szürkével kiemelt sorokkal lehet összehasonlítani modellenként, ugyanígy igaz a fehér hátterű sorokra.

A FEOR osztályok nélküli vizsgálatban település szinten 77,8%-ban, járás szinten átlagosan 46,9%-ban találhatók a statisztikailag igazolhatóan jövedelmet meghatározó tényezők. A FEOR osztályokkal bővített modell esetében ezek az arányok 65,8% vs. 47,2%. A különbség mindkét esetben jelentős, az eredmények azt sugallják, hogy a település szintű vizsgálatok pontosabb becslésekre vezethetnek. A járási adatokkal történő számítás is jelentős információ vesztést eredményez, a vármegyei adatokkal történő modellezés minden bizonnyal még ennél is gyengébb eredményeket szolgáltatna.
Az eredmények arra utalnak, hogy a MAUP-probléma létezik Magyarországon. Az aggregáció növelése minden modell esetében jelentősen csökkenti a jövedelmet meghatározó tényezők arányát. A kapott eredmények összhangban vannak a nemzetközi szakirodalomban található eredményekkel. Minél nagyobb léptékben aggregáljuk az adatokat úgy vesznek el a területek egyedi jellemzői és megjelenik az úgynevezett simítóhatás. A magasabb aggregációs szintek elfedik az alacsonyabb szintű területi egységekben található változékonyságot és részletességet.
Ez azt jelenti, hogy a térbeli elemzéseket a lehető legkisebb területi léptékben kell elvégezni a legpontosabb modellbecslésekhez.
Bareith, T., & Csizmadia, A. (2023). The importance of aggregation in regional household income estimates: A case study from Hungary, 2019. Regional Statistics, 10(6). DOI: 10.15196/RS130603
Bareith Tibor a HUN-REN Közgazdaság és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos munkatársa
Csizmadia Adrián a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának PhD-hallgatója
A cikk a szerzők véleményét tartalmazza, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép forrása: Getty Images
Felfigyeltek a Trump-Orbán-találkozóra külföldön is
Magyar sikerként értékelik egyesek a bejelentéseket.
Úgy néz ki, hogy Orbán Viktor energetikai és diplomáciai manővere beérett Trumpnál
Rövid távon sok bizonytalanság kiárazódhat, de vannak még kérdőjelek.
Súlyos jelentés: tömegével menekülnek az ukrán katonák a frontvonalról
Több dandárnyi katona dezertált egyetlen hónap alatt.
Kőkemény lépés Törökországtól: elfogatóparancsot adott ki Benjamin Netanjahu ellen
Feszült helyzet alakult ki Törökország és Izrael között.
Ennyi volt, lesöpörték az ajánlatot a republikánusok, marad a brutális kormányzati leállás
Nem fogadták el, amit a demokraták kitaláltak.
Bejelentették az oroszok: bekerítettek egy teljes ukrán várost, katlanban ragadtak a csapatok
Már az ukránok is kezdik elismerni.
Federal Agricultural Mortgage Corporation (AGM) - elemzés
Még az októberi Top10-es listámon szerepelt, de akkor nem néztem meg, azóta viszont rápillantottam a grafikonjára, és megtetszett. Egy gyors elemzést megér.CégismertetőA Wikipediáról másolom
A bizalom kultúrája - miért stratégiai eszköz ma a bejelentővédelmi rendszer?
A 2023. évi XXV. törvény, közismertebb nevén a panasztörvény, a visszaélés-bejelentési rendszert a vállalati megfelelés kötelező elemévé tette. A tudatos vállalatok számára azonban
Jövőre a bankunk megmondja, hogy melyik számlával tudnánk spórolni. De mennyi lehet ez a megtakarítás?
Az MNB elvárásai alapján a bankok jövő év elején (az éves díjkimutatással együtt) tájékoztatni fogják ügyfeleiket arról, hogy van-e számukra kedvezőbb számlacsomag az adott pénzintézet
Indul a Demján Sándor 1+1 Program 2. üteme
A hazai kkv-k beruházásait célzó Demján Sándor 1+1 Program új szakasza elindult. A 2. ütem kifejezetten vidéki vállalkozások eszközfejlesztéseit támogatja vissza nem térítendő forrással,
Brazília ellentmondásos zöldátmenete
Brazília zöldátmenetét számos paradoxon jellemzi. Villamosenergia-termelésének 90%-a megújuló erőforrásokból származik, ez pedig jelentős előnyt biztosít számára a jelenlegi dekarbonizác
Túlhalászat: veszélyben az óceánok
Sokáig élt az a mítosz, hogy a tengerek kimeríthetetlen forrást jelentenek, de ma már tudjuk, hogy a túlhalászattal óriási kárt okozunk ennek a sérülékeny ökoszisztém
Hárommillióért 19-et visszafizetni?
A pénzügyekhez nem értő embereket nagyon könnyű hergelni, pici csúsztatásokkal nagy érzelmeket kiváltani. Nemrég írtam egy hasonló esetről, ahol ráadásul elméletileg pénzügyileg képzett
Alapjövedelem a mesterséges intelligencia korában: szociális forradalom vagy veszélyes illúzió?
Az MI által termelt vagyon újraosztása alapjaiban formálhatná át a társadalmi-gazdasági rendszert.
Mikor érdemes betárazni a magyar csúcsrészvényekből? Jelentett az OTP és a Mol
Sok mindent elárulnak a negyedéves adatok.
Préda: Ellopták tőlem, ami nem is az enyém
Egy adathalász támadás áldozata meséli el élete egyik legrosszabb döntését.
Újabb autóipari válság közelít: visszatérhet a rettegett chiphiány?
Sötét felhők gyülekeznek Németország fölött.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

