A korai projektfázis jelentősége
"A kérdés az, hogy hogyan erősíthetjük a mélyépítés és az ingatlanfejlesztés szinergiáját" - kezdte egy retorikai kérdéssel Szepesházi Attila. "A mélyépítésben a '90-es, 2000-es években indult el az a folyamat, amit a szakma csak az úgynevezett "smiling curve"-nek ír le, miszerint a projekt középső (gyártási) szakaszának hozzáadott értéke csökkenésnek indult" - folytatta. Tudni illik, egy projekt során (legyen az akár egy építkezés) a legtöbb hozzáadott érték a projektek elején (kutatás, fejlesztés, tervezés) és a végén keletkezik (arculattervezés, értékesítés, marketing).
"A cégcsoport a 2000-es évek elején, közepén indult el abba az irányba, hogy ne csak szakkivitelező legyen, hanem hogy próbáljuk meg ezt a korai projektfázist minél erőteljesebben képviselni,
hiszen a megrendelőinknek itt tudjuk a legnagyobb hozzáadott értéket biztosítani
- emelte ki az előadó.
Szepesházi hangsúlyozta, hogy a fejlesztőkkel közösen végigvitt projektek akkor lesznek sikeresek, ha változáskezelésre viszonylag kis energiát kell fordítani és, ha a jó előkészítésnek köszönhetően a megrendelő koncentrálhat a magasépítésre. "Ahhoz, hogy a mélyépítési fázis tervszerűen, sikeresen menjen végbe, nagyon fontos a helyszínelőkészítés" - hangsúlyozta.
A prezentációból kiderült, hogy amennyiben a mélyépítők a korai projektszakaszban be tudnak csatlakozni, úgy akár hónapokat is meg lehet spórolni az építkezéssel - így sikerült például GTC Pillar irodaházának fejlesztése során a tervezett 8 hónapból kettőt megspórolni.
Fenntarthatóság és mélyépítés
Napjainkban mind fontosabb kérdés a fenntarthatóság - erre pedig minden iparágnak a maga módján kell válaszolni. Szepesházi Attila elmondása szerint a HBM Soletanche Bachy például 2030-ra tűzött ki fenntarthatósági célokat:
elsődleges cél, hogy 2030-ra 40%-kal csökkentsük a kivitelezési munkálataink szén-dioxid lábnyomát.
Fontos szempont továbbá a természetes élővilág megóvása és a felelős hulladékkezelés is, például körforgásos hulladékmenedzsment alkalmazása" - tette hozzá.
"A kivitelezési munkák karbonkibocsátásának nagy része, közel fele, a betongyártásból, azon belül is a cementgyártásból ered – a cél, hogy eleinte felére csökkentsük a beton cementtartalmát, néhány éven belül pedig cement-mentes betont tudjunk előállítani" - húzta alá az előadó.
A vállalat mindezek mellett digitális applikációt is tervez a fenntarthatóság támogatása érdekében. Az úgynevezett "waste marketplace" segít összehozni az építőipari feleket, hogy az egyik fél bontási hulladéka másnál fontos alapanyagként kerüljön felhasználásra.
A cikk megjelenését a HBM Soletanche Bachy támogatta