Tavaly egyáltalán nem voltam optimista a már mindenki által ismert események miatt, de mindaz, amit a társaság fel tudott mutatni - rekordbevétel, növekvő ügyfélszám, vagyonállomány és portfólióteljesítmény -, cáfolta a pesszimizmusomat. Ezek után pozitív várakozásokkal indultam neki a 2016-os évnek, és úgy tűnik, meg fogjuk haladni a tavalyi eredményeket. Ez azért fontos, mert - főleg a banki szektorban - a legtöbben azt mondták, hogy az alacsony kamat- és hozamkörnyezet önmagában fenyegeti a bankok stabilitását.
Mi sem portfólió-hozamoldalon, sem bevételi oldalon, sem profitabilitás oldalon nem érzékeljük az alacsony kamatkörnyezet ilyen jellegű negatív hatásait egyelőre.
Sőt, egyre több pénzt kezdtek el becsatornázni olyan ügyfelek is, akik korábban alacsonyabb limittel voltak nálunk. Épp erre reagáltunk a tavalyi limitemeléssel, amikor a 25 millió forintos határt felemeltük 40 milliósra, az ügyfelek pedig jöttek utána.Ezt mennyire értik meg ügyféloldalon? Szükség van edukációra?
Az edukációra mindenképpen szükség van ügyféloldalon, főleg a vállalati kötvények kérdéskörénél. Nincs olyan hazai vállalatikötvény-kibocsátás, amelyikhez ne kapcsolódott volna botrány, ezért a magyar piac sokak szemében olyan, amivel inkább nem foglalkoznak. De a nemzetközi vállalati kötvények piaca más, és mi ezen belül is megpróbálunk olyan vállalatokkal foglalkozni, amelyek stratégiai szempontból fontosak egy adott régió vagy ország számára. Soha nem foglalkozunk nagyon alacsony likviditással, vagy magas kockázat mellett működő vállalatokkal, tehát tulajdonképpen egy nem spekulatív portfóliószemléletet képviselünk.
Akkor a magyar vállalati kötvények felvétele a portfólióba egyáltalán nem is jöhet szóba, még hosszú távon sem?
Örülnék, ha lenne egy transzparens magyar vállalatikötvény-piac, mert ez a vállalati finanszírozás egyik legolcsóbb módja. Az utóbbi időben megszaporodtak az azzal kapcsolatos megkeresések, hogy a tulajdonos nem tőkével akarja a cégét finanszírozni, hanem kötvénykibocsátással, amit közel álló csoportok lejegyeznek. Tehát kvázi tőkéhez juttatják a vállalkozást, de valószínűleg olcsóbban, mint ahogy a bankok tennék, és közben olyan projekteket is tudnak finanszírozni, amit a bankok nem vállalnának. Az ilyen jellegű megoldások szerintem hamarosan el fognak terjedni, és talán kialakulhat egy egészségesebbnek nevezhető vállalatikötvény-piac Magyarországon, amivel majd mi is foglalkozunk.
Mi jellemző egy átlagos magyar privátbanki ügyfélre, összehasonlítva mondjuk egy nyugat-európai ügyféllel?
A mi ügyfélállományunk leginkább a fiatalabb generáció tagjaiból tevődik össze, amelynek a globális portfóliók építése alapvető fontosságú. A hazai piacon sok más privátbanki ügyfélnél az első körös vagyonszerzés átörökítése van fókuszban, főleg a privatizációból szerzett vagyon értékelése és kezelése, de ők teljesen más generáció, mint a mi ügyfeleink.
Ahhoz a nemzetközi kitekintéshez és globális portfólióépítéshez, ami a fiatal generációra jellemző, a szolgáltatóknak technológiailag is fel kell nőni.
Ezek szerint a privátbanki szektorban az ügyfelek egy jelentős része olyan, aki nem nagyon mozog okostelefon nélkül. A szektor mennyire van felkészülve az ő igényeik kiszolgálására, jelen van a mobilbankolás és a hasonló fejlesztések?Még nem tartunk itt, de ebbe az irányba megyünk. Viszont én azt gondolom, hogy semmi sem lesz képes pótolni a privátbankárt és a személyes tanácsadást: nem hiszek a tanácsadó robotokban. Retail oldalon lehet, hogy működhet, talán a prémium szegmensben is, de privát oldalon nem, mert itt épp az az extra szolgáltatás, hogy leülök az ügyféllel, személyesen átbeszéljük a céljait és az elképzeléseit, majd személyre szabott javaslatot adok neki. Mi tehát azt mondjuk, hogy a partnerekkel és ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás elsődleges, de minden másban high-technek kell lenni.
Jelentős mozgolódás van mostanában a cég háza táján, és történtek fejlesztések. Mik a tervek a következő hónapokra?
Az ügyfélvagyon növelése az elsődleges cél, amit kétféleképpen lehet elérni: az ügyfélszám növelésével - vannak még olyan kapacitások, amivel még több ügyfelet tudunk kiszolgálni -, a másik pedig a vagyonkoncentráció. Van ehhez kapcsolódóan két együttműködésünk is, amelyek keretében új szegmensekbe igyekszünk becsempészni az értékrendet, amit képviselünk. 2016 tavaszán kezdtünk együttműködni a Vienna Life biztosítóval, és eddig nagyon pozitívak a visszajelzések, illetve régóta dolgozunk együtt a Dialóg Befektetési Alapkezelővel mint intézményi partnerrel, és idővel úgy éreztük, itt az ideje, hogy bekapcsolódjunk az egyik alap tanácsadásába. Ezt január-februártól kezdtük el, és eddig nagyon biztatóak az eredmények.
Cikkünk megjelenését az SPB Befektetési Zrt. támogatta.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ