Bulgária és Lengyelország nem régiós országok. Nem gondolom, hogy bárki Várnába vagy Varsóba járna tankolni, velük nem kéne bármit is összehasonlítani
– mondta az rtl.hu érdeklődésére Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke.
Az RTL Híradónak pedig azt mondta, hogy az árrésükből legfeljebb néhány filléres árcsökkentésre futná, a kormánynak viszont sokkal nagyobb a mozgástere, miután az ár fele az adó. Emlékezetes, a kormány a gázolaj árának 10, a benzin árának 27 forintos csökkentését várja el az üzemeltetőktől.
Mindez azért került szóba, mert Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a szerdai kormányülés után felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy „önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz” az áraikat a lehető legrövidebb időn belül. Ha ez nem történik meg két héten belül, „a kormány újra megtárgyalja a szabályozási eszközök bevezetésének lehetőségét”. Az „objektív módon meghatározott átlagot” a Központi Statisztikai Hivatal közli minden pénteken 8 óra 30-kor, az az a referenciaérték, ahol a kormány szeretné látni az árakat.
Egri Gábor azt mondta, a következő két hétben áttekintik a KSH-adatok elemeit, hogy mi alapján és hogyan elemezték a régió árait, egyáltalán mit tekint a statisztikai hivatal régiós országoknak.
Szerinte az üzemanyagárakat a környező, Magyarországgal határos országokkal lehetne összevetni – elsősorban EU-s tagállamokkal, esetleg Szerbiával, de Ukrajnával semmiképpen –, azon belül is egy maximum 50 kilométeres határsáv a meghatározó.
Senki nem fog még Sopronból se elmenni Bécsbe tankolni, ha esetleg ott olcsóbb az üzemanyag
- mondta.
Címlapkép forrása: Shutterstock