Robbanás Lágymányoson: egy ember meghalt

Robbanás Lágymányoson: egy ember meghalt

Robbanás történt péntek hajnalban a XI. kerületi Kruspér utca egyik társasházában, két lakás teljes terjedelmében égett. A tűzoltók a romok átvizsgálása közben egy idős nő holttestére bukkantak. Két másik ember is megsérült, az épületet ötven embernek kellett elhagynia - számolt be a az BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője péntek reggel.

Ukrajnából jöhet az áram Magyarországra

Ukrajnából jöhet az áram Magyarországra

Ukrajnában ismét többlet villamosenergia-termelést regisztráltak csütörtökön, aminek következtében a tervek szerint újból megindulhat az áramexport több országba, köztük Magyarországra - számolt be az ukrán energetikai minisztérium sajtószolgálata pénteken a Telegramon.

Jönnek az elektromos buszflották: így kell átalakítani hozzájuk a depókat

Jönnek az elektromos buszflották: így kell átalakítani hozzájuk a depókat

A buszok esetében sokkal gyorsabban megy végbe az elektrifikáció, mint a személygépjármű szegmensben, minden harmadik tavaly eladott jármű már teljesen elektromos vagy hibrid meghajtású busz volt Európában. Igaz, hogy az eszközök beszerzése és a töltési infrastruktúra kiépítése rengeteg költséggel jár, de számos EU forrás segíti az átállást, az üzemeltetési költségek pedig jelentősen alacsonyabbak lehetnek, mint a dízelüzemű flották esetében. A buszvásárlásokat minden esetben depófejlesztésnek kell megelőznie, a Siemens például olyan komplex depómenedzsment rendszert tud kiépíteni, amely optimalizálja a buszok töltési teljesítményét a hatótáv-igényük függvényében. Az évtizedek óta velünk élő trolikat hosszabb távon a teljesen elektromos eszközök válthatják, de a hidrogéntechnológia is az ajtón kopogtat már, és szintén felzárkózhat az akkumulátoros technológia mellé. A Siemens három telephelyen is szolgál ki elektromos buszokat itthon, de Európa egyik legnagyobb elektromos buszdepó projektje is a vállalathoz kapcsolódik, ahogy számos más világszerte. A Portfolio Szilágyi Norbertet, a Siemens Zrt.  e-mobilitás értékesítési vezetőjét és Négyesi Szilárdot, a vállalat közép-kelet-európai technikai sales support vezetőjét kérdezte az elektromos buszflották üzemeltetésének sajátosságairól, a szükséges infrastruktúra kiépítéséről és a vállalat eddig megvalósult projektjeiről.

Napelemesek, figyelem: fontos tiltás szűnhet meg

Napelemesek, figyelem: fontos tiltás szűnhet meg

Megszűnhet az erkélynapelemek hazai tiltása, a magyar szabályozás megengedővé válik – ez olvasható ki a magyar kormány által az Európai Bizottságnak leadott, a REPowerEU fejezettel kiegészített helyreállítási tervének egyik energetikai vállalásából. Mindez nagy változás lenne, hiszen jelenleg Magyarországon az áramszolgáltatók nem engedélyezik ezeket a legfeljebb 0,8 kW-os fotovoltaikus berendezéseket, az EU más országaiban ugyanakkor széleskörűen alkalmazzák őket. A dolog „szépséghibája”, hogy ezt a vállalást már 2023. március 31-i határidővel vállalta a kormány, igaz a határidő nem volt kötelező, de előbb-utóbb várhatóan megszületik majd az a szabályozás, hogy az ilyen kis kapacitású napelemek telepítéséhez elég lesz egy bejelentés/regisztráció, és ehhez képest legfeljebb két hónapon belül hálózatra is kell csatlakozni. Amíg ez a szabályozás megszületik, addig is örülhetnek a napelem telepítést tervezők, hiszen idén január 1-től megszűnt az ország nagy részén a hálózati betáplálási stop. Az alábbiakban a helyreállítási terv zöld átállással kapcsolatos vállalásainak egyik központi részét, a megújuló energiákkal kapcsolatos lépéseket foglaljuk össze.

Átírja a rezsivédelmi szabályokat a kormány

Átírja a rezsivédelmi szabályokat a kormány

A kormány módosítja a rezsivédelem ellentételezésének kiszámítására vonatkozó előírásokat az Energiaügyi Minisztérium. A szerdán megjelent rendelet kitérnek a villamos energia szolgáltató részére járó ellentételezés kalkulálásának módszertanára, valamint az indokolt ár meghatározására is.

Siemens: jelentős a digitalizációs potenciál a villamosenergia hálózati fejlesztésekben

Siemens: jelentős a digitalizációs potenciál a villamosenergia hálózati fejlesztésekben

A hazai villamosenergia elosztóhálózat nem elmaradottabb, mint európai társai, a kontinensen mindenhol hasonló kihívásokkal küzdenek az elektrifikáció és a megújuló energia integrálása kapcsán. Az elosztóhálózat jelentős része, valamint az alállomások és kompakt transzformátorházak bár bizonyos szinten már digitalizáltak, de sok esetben még kevésbé használják ki a szolgáltatók az új technológiákban rejlő potenciált. Az eszközök, a kapcsolóberendezések, az energiaátvitel és a terhelés folyamatos monitorozásával tervezhetőbbé válhatnak a karbantartások és könnyebben meghatározhatóak a kritikus fejlesztési pontok. A hálózat digitalizálása, a megújuló energiaforrásokon alapuló erőművek szabályozott betáplálásának hosszútávú megoldása, illetve a várható fogyasztásnövekedés elképesztő méretű és költségvetésű beruházásokat igényel, amely csak komoly szemléletváltással és a legmodernebb megoldásokkal valósítható meg. A Portfolio Vass Józsefet, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure terület villamosenergia hálózattal kapcsolatos és digitalizációs üzletfejlesztésért felelős szakemberét kérdezte a hálózat előtt álló kihívásokról, megoldandó problémákról, az elektromobilitás igényeit kiszolgáló infrastruktúráról, valamint az idő- és erőforrásmegtakarítást jelentő megoldásokról.

Fél év alatt több mint 200 milliárdos profit az MVM-nél

Fél év alatt több mint 200 milliárdos profit az MVM-nél

Közzétette a 2023-as év első feléről szóló pénzügyi jelentését az MVM csoport, amelyből kiderült, hogy az energiapiacokon tapasztalható konszolidáció ellenére jelentős mértékben tudott profitálni a cég. A féléves adózott eredmény közel harmada a külföldi leányvállalatok teljesítményéből adódott.

Kiderült, mi okozhatta a pusztító hawaii katasztrófát

Kiderült, mi okozhatta a pusztító hawaii katasztrófát

Az erdőtűz sújtotta Maui szigetén megnyitották a természeti katasztrófa miatt lezárt fontosabb utakat, és az iskolák is elkezdték a tanévre a felkészülést, miközben Lahaina városának romjai között változatlanul az áldozatok maradványai után kutatnak. A múlt keddi tűzvész okainak vizsgálata arra mutat, hogy a leszakadó, feszültség alatti elektromos vezetékek lobbanthatták lángra a száraz aljnövényzetet.

Ilyen katasztrófát még nem látott a modern Amerika – Egyetlen súlyos tényező áll a háttérben

Ilyen katasztrófát még nem látott a modern Amerika – Egyetlen súlyos tényező áll a háttérben

Majdnem száz ember biztosan meghalt és több ezren vesztették el az otthonokukat, megélhetésüket a Hawaii-hoz tartozó Maui szigetén tomboló tűzvész miatt. Lahaina városában hatalmas a pusztítás, az anyagi károkat még csak megbecsülni is nehéz. A helyiek fosztogatókról, hiányos vízellátásról beszélnek az amerikai médiának. Azt még mindig nem tudni, hogy pontosan mi okozta Amerika modern történelmének leghalálosabb tűzvészét, de a legtöbben a klímaváltozásnak tudják be azt, hogy a lángok ekkora pusztítást tudtak okozni.

"Éjszakai" áram: ez lehet az oka a rejtélyes kimaradásoknak

A fogyasztóvédelemért felelős Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz nem érkezett olyan bejelentés vagy fogyasztói panasz, amely arról szólt volna, hogy a szolgáltató nem biztosítja megfelelő módon a felhasználónak a vezérelt ("éjszakai") áram szolgáltatást, és az elosztóhálózat-üzemeltetők is azt közölték lapunkkal, hogy az előírtaknak megfelelően teljesítik e kötelezettségüket. Olvasónk ugyanakkor azt jelezte, hogy a szolgáltatás kimaradása mégis előfordulhat üzemzavar vagy a vezérlő készülék és a fogyasztó berendezés meghibásodása nélkül is, és az általunk megkérdezett szakember szerint is lehetséges elméletileg, hogy a kapcsolási jel valamilyen hálózati zavar miatt nem érkezik meg fogyasztóhoz, noha ennek előfordulási valószínűsége szerinte rendkívül csekély.

Így is lehet: 4 napos munkahéttel válaszol a magyar KKV az energiaár robbanásra

Így is lehet: 4 napos munkahéttel válaszol a magyar KKV az energiaár robbanásra

Az energiaválság miatt a földgáz és az áram ára is az égbe szökött, nem volt ritka, hogy a vállalatok hússzoros árat is fizethettek az energiáért. A költségek ugyan csökkenésnek indultak, de a Portfolio – MAGE Járműipar 2023 szakértői ugyanakkor egyetértettek abban, hogy az olcsó energia korának vége, és a néhány évvel ezelőtti árakhoz képest is jelentősen magasabb szinten fognak stabilizálódni. Az energiaintenzív iparágak számára ez súlyos versenyképességi hátrányt jelent, különösen úgy, hogy jelentős, akár 40-50 százalékos energiaköltségfelárral is számolni lehetett a nyugat-európai szereplőkkel szemben. Mit tehet ilyenkor egy vállalat, hogy talpon maradjon? Mi jöhet a tűzoltás után, milyen stratégiát kell folytatnia a hosszútávon is sikeres működéshez?

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elszálltak a bérek, elfogyott a munkaerő, egyetlen út előtt áll Magyarország
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.