Ökobűntudat és vásárlás: kiderült, mennyire fogjuk vissza magunkat a fogyasztásban
Üzlet

Ökobűntudat és vásárlás: kiderült, mennyire fogjuk vissza magunkat a fogyasztásban

Portfolio
Hiába aggódik valaki a bolygónk sorsa miatt, inkább környezetbarát termékek vásárlásával nyugtatja a lelkiismeretét, mintsem csökkentené a fogyasztását - áll a Másfélfok.hu cikkében, ami az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet kutatását dolgozta fel.
Ne maradj le az év legfontosabb retail eseményéről, hiszen a találkozó lehetőséget teremt a tapasztalatcserére, a kiskereskedelmi-szektor legnagyobb kihívásainak megvitatására!

A klímaváltozás mérsékléséhez nemcsak környezetbarát termékek vásárlására, hanem az egyéni fogyasztás csökkentésére is szükség van, mivel a túlfogyasztás jelentős környezeti károkat okoz. Bár a zöld fogyasztás, vagyis a fenntarthatóbb termékek választása fontos lépés, önmagában nem elegendő a környezeti problémák megoldására.

Az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet kutatása a mérsékelt és zöld fogyasztás különböző formáinak elterjedtségét vizsgálta egy felnőtt magyar reprezentatív mintán. Arra voltak kíváncsiak, hogy vajon mennyire jellemző a felesleges vásárlások visszafogása, a tárgyak megjavítása, vagy éppen az együttműködő fogyasztás, vagyis a kölcsönzés és a használt termékek vásárlása. De az is érdekelte a kutatókat, hogy a mérsékelt fogyasztás különböző formái és a zöld fogyasztás milyen kapcsolatban állhat az anyagias szemlélettel, a vásárlás élvezetével, illetve az ökoszorongással és ökobűntudattal. Kutatási eredményeik rámutatnak arra, hogy ha a fogyasztásról van szó, az emberi agy igen találékony tud lenni a kerülőutak keresésében.

A kutatás szerint a mérsékelt fogyasztás leginkább a nőkre, a negyven év felettiekre és az alacsonyabb szubjektív anyagi helyzetű válaszadókra volt jellemző.

Egyértelműen a vásárlások visszafogása volt a legelterjedtebb: a válaszadók közel háromnegyede (73,2%) válaszolta, hogy legalább valamelyest jellemző rá ez a viselkedésforma.  Ezzel szemben mindössze az emberek valamivel több mint egyharmadára (38,7%) jellemző legalább valamelyest a tárgyak megjavítása, és még ennél is kevesebben, csupán a válaszadók 15,9%-a jelezte, hogy valamennyire jellemző rá az együttműködő fogyasztás valamilyen formája. Talán kevéssé meglepő, de minél alacsonyabb egy válaszadó szubjektív anyagi helyzete, annál jellemzőbb rá a vásárlások visszafogása és a javítás is. Ugyanakkor az átlagon felüli szubjektív anyagi helyzetű válaszadókra kevésbé jellemző az együttműködő fogyasztás.

Mindez megerősíti a korábbi kutatásokat, melyek szerint a mérsékelt fogyasztás nem mindig választott viselkedésforma, hanem a szegénységhez, elszegényedéshez való alkalmazkodás egy módja is lehet. Az ELTE kutatói azonban elképzelhetőnek tartják, hogy az ínséges időkhöz való alkalmazkodásnak a későbbiekben is megmarad némi pozitív határtelemben vett egyszerűbb életmód, és az anyagi javak nyújtotta elégedettség helyett a nem anyagias értékekre való összpontosítás önmagában is jutalmazó hatással lehetnek az egyénre, így a mérsékelt fogyasztói viselkedés szokássá válhat, beépülhet az énképbe és hosszú távon fennmaradhat.

Zöld mentőöv eltökélt fogyasztóknak

Amikor a kutatók páronként megvizsgálták a különféle attitűdök kapcsolatait — köztük például az emberi környezetpusztítás iránt érzett bűntudat és a zöld fogyasztás, vagy az anyagias szemlélet és a mérsékelt fogyasztás között, meglepő eredményre jutottak.

A zöld fogyasztás és a mérsékelt fogyasztásra jellemző viselkedések ugyanis csak gyenge pozitív együtt járást mutattak,

tehát nem jelenthető ki egyértelműen, hogy aki a környezetbarát termékeket részesíti előnyben, az a fogyasztás mérséklésére is odafigyel.

Ráadásul az is kiderült, hogy akiket aggaszt a bolygó környezeti állapota (ökoszorongó), valószínűbb, hogy zöld fogyasztó lesz, mint hogy visszafogja a vásárlásait.

Az az eredmény pedig különösen meglepő volt, hogy a nagyobb ökobűntudatot érző vásárlók nem voltak hajlamosabbak a vásárlásaik visszafogására, viszont nagyobb valószínűséggel voltak zöld fogyasztók. Ennek egy lehetséges magyarázata, hogy az ökobűntudat aktív cselekvésre ösztönzi a fogyasztókat, míg a vásárlások visszafogása inkább passzív nemcselekedet. Továbbá a környezetbarát termékek vásárlása az elektromos autótól az újrahasznosított műanyagból készült ruháig kézzelfogható, a külvilág számára is érzékelhető módon tanúskodhat a tulajdonos környezettudatos attitűdjeiről, a vásárlások visszafogásának eredményessége viszont kevésbé jár kézzelfogható, a külvilág felé felmutatható eredménnyel. Sőt, visszautalva a rosszabb szubjektív anyagi helyzettel való kapcsolatra, a mérsékelt fogyasztás azt is üzenheti a külvilág számára, hogy a fogyasztó lecsúszik, elszegényedik.

Mindezek az eredmények arra mutatnak, hogy a zöld termékek fogyasztása illeszkedik a fogyasztói társadalom fogyasztásnövelő tendenciáiba, így fennáll a veszélye annak, hogy a zöld termékek környezeti előnye a továbbra is megmaradó felesleges fogyasztás miatt elvész.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Ricardo

Az inflációról

Az infláció oka, hogy a forgalomban lévő pénz mennyisége gyorsabban növekszik, mint a kibocsátás. Vagy ahogy mondani szokás: túl sok pénz kerget túl kevés árut. Ami bizonyára kiábrándít

Összkép

A világfelfordulás élhető

Felfordult világban élünk. Hozzászokhattunk az elmúlt hat évben, hogy a körülmények egyik pillanatról a másikra alapvető dolgok változhatnak meg teljesen. Mintha háborognának az Olümposz is

Kiszámoló

A PEG mutató

A részvényértékelés egyik legismertebb mutatója a P/E ráta, vagyis a részvény ára osztva az éves egy részvényre jutó eredménnyel. (Price/Earnings) Ez a mutató azt mutatja meg, hogy ha ma me

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Brüsszelben egyszerűen átlépik a magyar vétót, Európa integrációja felé fordulnak

Portfolió menedzser

Portfolió menedzser
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Építőipar 2025
2025. március 27.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet