Mekkora bajban van a Volkswagen?
Üzlet

Mekkora bajban van a Volkswagen?

Napokig tartó százezres sztrájkok, gyárbezárások, több tízezres elbocsátások, villámgyors kínai piacvesztés, gyorsan romló versenyképesség. A szalagcímek alapján azt gondolhatnánk, hogy végóráit éli a német konszern. De valójában vannak komoly problémák? Bőven. Komolyan kell venni őket? Nagyon. De azért ahogy igaz az, hogy a világ nagyon sok országa szívesen cserélne azzal a hanyatlással, ami Nyugat-Európában van, nagyon sok vállalat szívesen választaná azt a szenvedést, ami a Volkswagennél megy.
2025. március 26-27-én Győrben találkoznak a legjelentősebb hazai OEM-ek, vevők és beszállítók – erős szakmai program, állófogadás, gyárlátogatás, networking és szálláslehetőség!

Kijöttek a Volkswagen legfrissebb számai, ezért hosszabb adatsorokon megnéztük, hogy hogyan teljesít a cég, mekkora a baj, és hol vannak a kritikus pontok. Ezeket vizsgáltuk:

  • csoportszintű eladások
  • régiónkénti eladások
  • Kína
  • az egyes konszernmárkák eladásai
  • bevétel
  • profit
  • cash
  • és azt is, hogy mit tesz a menedzsment, hogy megfordítsa a negatív folyamatokat.

Csoportszintű eladások

Miközben tavaly a globális személyautó piac közel 3 százalékkal nőtt, a Volkswagen eladásai 2,3 százalékkal, 208 ezer darabbal csökkentek, vagyis a konszern piaci részesedést vesztett.

Több mint 2 millió autóval ad el kevesebbet a volkswagen, mint a Covid és az ukrajnai háború előtti csúcsévben, 2019-ben.

Elvileg 2024-nek már egy jó évnek kellett volna lennie, további növekedéssel, túljutva a Covid és az ukrajnai háború nehézségein, a beszállítói láncok töredezettségével egyre kevésbé érintve, de végül mégsem lett jó év az eladásokban, a brutálisan erős verseny miatt.

Persze a kapitalizmus logikája, hogy a több az jobb, ennek ellenére a kevesebb autó eladása (amivel még mindig a második legnagyobb autógyártó csoport a Volkswagen) nem feltétlenül jelentene nagy bajt (a konszern egyik márkája a Bentley value over volume-nak hívja, ott például tavaly 10 százalékkal nőtt az egy autóra jutó bevétel, eközben az eladás 22 százalékkal zuhant), de itt legalább két dolgot érdemes figyelembe venni:

  • a túlzott kapacitások, munkaerő leépítése időbe, pénzbe kerül, és elvonja a menedzsment fókuszának egy részét, (csak egy példa: a legnagyobb gyártóbázison, Wolfsburgban évente akár 800 ezer autót is gyárthatna a cég, ehelyett most félmillió körüli autó gördül le a gyártósorokról),
  • és az sem mindegy, hogy milyen dinamikával csökken a sales, ami Kínában megy, azért az nem szép (erről részletesebben lejjebb).

Régiónkénti eladások

A legnagyobb dráma egyértelműen Ázsiában, azon belül is Kínában van, az ázsiai eladása most már csak nagyjából akkora a konszernnek, mint a nyugat-európai, pedig volt olyan év, amikor másfeles volt a szorzó.

Ázsiában 1,3 millió autóval ad el kevesebbet a Volkswagen, mint 2019-ben,

eközben a nyugat-európai eladások a 2010-es évek közepének szintjén stabilizálódtak, az észak-amerikai értékesítés rekordközeli szintre emelkedett, és szépen jön fel Dél-Amerika és a mi régiónk is.

Donald Trump vámpolitikája miatt érdemes beszélni az amerikai piacról is, az USA-ban stabilan 600 ezer körüli autót ad el a konszern, ennek közel kétharmadát a mexikói Pueblában gyártják, nagy kérdés, hogy a kivetett büntetővámok miatt a gyártás és az eladás hogy alakul majd, mivel a gyártást nem tudják gyorsan átvinni az USA-ban lévő, chattanoogai üzembe.

A teljes képhez az is hozzá tartozik, hogy az ukrajnai háború után Oroszországra kivetett szankciókkal a VW konszernnek is lenullázódott az orosz piaca, ami békeévekben 200 ezer darab feletti eladásokat produkált.

Kína

A kínai piacvesztés az egyik legfontosabb sztori most a Volkswagennél.

Úgy csökkent tavaly 307 ezer darabbal, vagyis 10 százalékkal a konszern eladása, hogy a kínai autópiac közel 5 százalékkal nőtt!

Brutálisan erős a verseny, ráadásul a kínai piac gyorsan tolódik el az elektromos autók felé, a Volkswagen viszont nagyrészt benzineseket ad el, a teljesen elektromos autók aránya náluk csak 7 százalék, egyre többen látják úgy, hogy a német konszern hajtásláncban, infotainmentben elavult autókat kínál a kínai piacon, ráadásul nem versenyképes áron, emiatt szorul ki.

Hogy mekkora a konszern hátránya versenyképességben, jól mutatja, hogy a csoport 40 százalékos költségcsökkentést céloz meg a helyben kifejlesztett kínai platformmal (China Main Platform, CMP), ezzel lennének költségparitáson a kínai versenytársakkal, a paritást csak 2026-ra érheti el a cég a kompakt autó szegmensben.

2019-hez képest már éves szinten 1,3 millió darabbal kevesebb autót ad el a Volkswagen Kínában.

A kínaiak egyre inkább kínait vesznek, autóból is, a kínai autógyártók nagy tempóban szorítják ki a külföldi gyártókat a kínai autópiacról. A folyamat egy kis indikáció arra, hogy mi jöhet más piacokon, például Európában is, ha az otthon megerősödött, és nem kis állami hátszéllel megtolt kínai cégek valóban elkezdik az offenzívájukat a nyugati piacokon. Nem, abból eddig még szinte semmit sem láttunk. A legnagyobb kínai rivális, a BYD hamarosan elkezdi a gyártás a magyar és a török üzemben, és a harmadik európai gyárat nem máshol, mint Németországban építenék fel.

Persze mondhatjuk azt, hogy a Volkswagen eddig kvázi lerabolta a kínai piacot, egészen addig tehette ezt, amíg a helyiek meg nem erősödtek, és most csak egy visszarendeződés történik, ez azonban fájdalmas.

Márkák eladásai

Ha a konszern márkáit nézzük, a Volkswagen folyamatos lejmenetben van, a Covid és az ukrajnai háború után 4,8 millió darab körül stabilizálódott az eladás, egymillió autóval adnak el kevesebbet, mint egy évtizede, és másfél millióval kevesebbet, mint a 2019-es csúcson.

De miközben tavaly a VW eladásai már stabilizálódtak, alaposan visszaesett az Audi értékesítése, a 12 százalék mínusz nagyon csúnya, ennél nagyobb visszaesés csak a Bentleynél volt tavaly 22 százalékkal. (az egyes évek értékesítése nagyban függ attól is, hogy mennyire friss a modellpaletta, mikor van modellváltás, az Audinál most nagy a fogadkozás, hogy 2025 ebből a szempontból is erős év lesz)

A kisebb volumenmárkák jól húznak. A Skoda nagyot ment, példaértékű ami a márkánál történik, 7 százalékkal nőttek tavaly az eladások, és újra közel az évi egymilliós értékestés, Európában már a negyedik legnagyobb gyártó az eladások alapján (egy évvel korábban még hetedik volt), eközben a bevétel és az operatív profit új rekordot ért el, az operatív marzs 8,3 százalékra ugrott (miközben a Volkswagen márkánál 2,9 százalék, és épp most tolták el 3 évvel 2029-re a 6,5 százalékos marzs elérését...). A másik kisebb volumenmárka, a SEAT eladásai majdnem új csúcsra mentek 2024-ben.

Bár a Bentley az eladásokban nem számít nagynak a konszernen belül, éves szinten 10-15 ezer darabot adnak el, de a márka szereplése jól mutatja, hogy a luxus szegmens sem immunis a piaci átalakulásokban: 2024-ben a Bentley eladásai 22 százalékkal zuhantak, az árbevétel 10, az operatív profit 37 százalékkal esett. A vezérigazgató bejelentette, hogy többé nem teszik közzé, hogy hány autót adtak el...

Bevétel

Ha csak a bevételeket nézzük, akkor azt mondhatnánk, hogy minden a legnagyobb rendben. Tavaly a konszern árbevétele új csúcsra ment, másfélszer akkora bevétele van most a cégcsoportnak, mint egy évtizede. A tavalyi 0,7 százalékos növekedés úgy jött ki, hogy a volumenmárkáknál 1,6 százalék volt a növekedés, a prémium és a luxus márkáknál viszont visszaesés volt.

Többek között az infláció (annak áthárítása a vevőkre), a termékmix eltolódása a nagyobb, magasabb árú modellek irányába segített a bevételek növekedésében, így jött ki az új rekord.

Profit

A bevételek emelkedésével párhuzamosan a VW operatív eredménye is szépen nőtt az elmúlt években, tavaly viszont a 2023-as csúcsévhez képest 16 százalékos esés jött, a gyors kínai piacvesztés mellett részben ez ijesztette meg a menedzsmentet, ami miatt megszorításokról, létszámleépítésről, kapacitáscsökkentésről döntöttek. Az üzemi eredmény visszaesése mindegyik személyautó szegmenst, a volument, a prémiumot és a luxust is érintette tavaly.

A lenti ábráról az is leolvasható, hogy az autógyártás nem egy túl magas marzsú biznisz. A világ egyik vezető autógyártója az elmúlt közel négy évtizedben átlagosan 3,6 százalékos operatív marzzsal működött, ebből a szempontból az elmúlt évek inkább erősebbek voltak, a tavalyi 5,9 százalék még mindig átlag feletti.

A trend azonban nagyon nem az, amit a menedzsment megcélzott, miközben a 2030-as cél az, hogy 9-11 százalék között legyen az operatív marzs, az az elmúlt két évben folyamatosan erodálódott.

opp2

A cég nettó profitja tavaly közel harmadával zuhant, a nettó profit marzs azonban még így is a több évtizedes átlag feletti volt.

A konszern a mostani formájában éves szinten képes 10 milliárd euró feletti profitot termelni.

A lenti ábráról az is leolvasható, hogy a Volkswagen az elmúlt négy évtizedben csak két alkalommal volt veszteséges: 1993-ban, amikor a több régióban látható gazdasági visszaesés miatt zuhantak a konszern eladásai, így bevétele és profitja is, és 2015-ben, a dízelbotrány kirobbanásakor. A német cégnek egyébként több mint 32 milliárd euróba került a dízelbotrány bírságok és jogi költségek formájában, sok cég belerokkant volna ebbe, a Volkswagen viszont ezt is kimozogta.

net

Cash

A verseny a globális autópiacon tényleg erős, ezért nagyon nem mindegy, hogy mekkora készpénzpufferrel vág neki egy cég a következő éveknek, mennyi pénzt lehet elégetni. Ebből a szempontból jól áll a Volkswagen. A Porsche tőzsdei bevezetéséből 16 milliárd euró tőke áramlott be a céghez, és bár azóta a nettó likviditás erodálódott (nem kevés osztalékot fizet a cég), tavaly év végén 36 milliárd eurót tett ki.

A 2030-as cél az, hogy az autógyártó részleg nettó likviditása a konszern árbevételének elérje a 10 százalékát, ez tavaly 11,1 százalék volt.

2025-ben akár tovább csökkenhet a nettó likviditás, a menedzsment előrejelzése alapján 34-37 milliárd euró között alakulhat. Az látszik, hogy a menedzsment nagyon figyel a likviditásra, épp most adtak el egy 2,2 százalékos részesedést a teherautó gyártó cégben, a Tratonban, abból 360 millió euróhoz jutott a konszern.

lik2

Mit tesz a menedzsment?

A Volkswagen menedzsmentje érzékelte a problémákat, és az erős szakszervezeti ellenállás ellenére VW mércével nézve drasztikus döntéseket hoztak. Többek között

  • A Volkswagen márkánál a németországi üzemekben a kapacitásokat 730 ezer darabbal csökkentik, a munkavállalói létszámot 2030-ig 35 ezer fővel csökkentik, a cél az, hogy évente 1,5 milliárd euróval csökkentsék a személyi költségeket, középtávon évente több mint 4 milliárd eurós költségcsökkentésre számítanak az összes megállapodás végrehajtása révén. Hogy mire használhatják a bezárt gyárakat? Például fegyvergyártásra, a Rheinmetall vezérigazgatója szerint például a VW osnabrücki gyára pont jó lenne erre.
  • Nemcsak a Volkswagennél, de más konszernmárkáknál is lesznek karcsúsítások: az Audinál 7500, a Porschénél 3900, a Cariadnál 1600 fős leépítés jöhet.
  • Amennyiben élesednek az USA európai cégekkel szembeni magasabb vámjai, és az EU nem csökkenti a Kínával szembeni vámokat, könnyen újabb, több ezer fős létszámleépítések jöhetnek a konszernnél.
  • A kínai piacon arra számítanak, hogy 2025 újabb kihívásokkal teli év lesz. Itt azt tervezik, hogy egyre inkább a helyi piacra szabják a modelljeiket (In China, for China), idén érkeznek az Audi első modelljei a SAIC-kal való együttműködésből, valamint két további Audi modellt a PPE alapon. Hogy mennyire gyorsan reagál a konszern, jól mutatja, hogy a Volkswagen márka modelloffenzívája csak 2026-ban indul... Viszont a terv az, hogy 2030-ig 30 új, helyi igényekre szabott elektromos modellt vezet be a csoport.
  • Végre léptek szoftver fronton is. A konszern autóinak infotainment/oprendszere finoman szólva sem volt méltó a német céghez, ebben a (kudarcba fulladt) saját próbálkozás helyett/mellett szövetségekkel mennek előre, a XPenggel és a Riviannal

Akkor mekkora a baj?

Az európai autóipar nagyon nehéz helyzetben van. A Volkswagen németországi gyárai nem versenyképesek. A jelenlegi helyzet súlyos. Az új versenytársak soha nem látott erővel lépnek be a piacra. Az árnyomás óriási.

Ezeket nem mi mondjuk, hanem azok, akik az egészet belülről látják, a Volkswagen vezetői.

A számok azt mutatják, hogy a kínai piacon gyorsan esnek a konszern eladásai, és Nyugat-Európában sem a Covid előtti, inkább csak az egy évtizeddel ezelőtti szintre jött vissza az értékesítés. Sokkal kevesebb Volkswagent adnak el, mint a Covid előtt, a másik volumenmárkánál, a Skodánál egy bő gyárnyi termeléssel kevesebb autót adnak el most, mint 2019-ben, és tavaly az Audi is megadta magát, 2025 fontos év lesz, hogy meg tudják-e fogni az eladások csökkenését.

Viszont a konszern bevételei rekordszinten állnak, még mindig masszív profitot termel a cég, és viszonylag magas a cash állomány, ráadásul a menedzsment elkötelezettnek tűnik a drasztikus lépésekben, ez összességében biztató.

Címlapkép forrása: Moritz Frankenberg/picture alliance via Getty Images

MNB Intézet

AI vagyok, segíthetek?

Szeretjük-e, ha egy chatbot intézi ügyeinket? Megbízunk-e a mesterséges intelligenciában? Egyáltalán lesz-e más választásunk a jövőben, mint megbízni benne? The post AI vagyok, segíthetek? a

Kiszámoló

Napi ábra: a Trump coin szárnyalása

Trump a beiktatása előtti napon még gyorsan piacra dobott egy meme coint, hogy pár százezer szerencsétlen embert lehúzzon pármillió dollárra. Ha lúd, legyen kövér, a felesége is eljátszotta

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Azonnali döntést hozott Putyin a Trumppal való beszélgetés után: ki is adta a parancsot a hadseregnek

Portfolió menedzser

Portfolió menedzser
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Építőipar 2025
2025. március 27.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet