
Trump-hatás a BMW-nél
Autóiparral is foglalkozó elemzőként kezdem rögtön a kontextussal: egy Európában, azon belül is Lipcsében gyártott autóként olyan világba érkezik a 2-es Gran Coupé, amikor Donald Trump éppen azzal fenyegetőzik, hogy alaposan megemeli az Európából az Egyesült Államokba exportált autókra kivetett vámokat, miközben ennek a modellnek a legnagyobb piaca pont az USA (egyébként népszerű még a két nagy európai piacon, Németországban és az Egyesült Királyságban, valamint Japánban és Ausztráliában). Nagy kérdés, hogy ha tényleg jönnek áprilistól a magasabb vámok, azt hogyan kezeli majd a BMW. Egy kis indikáció erre, hogy mi történik a Mexikóban gyártott BMW-knél, amik a teljes amerikai eladás közel tizedét jelentik: a következő hetekben egyes modelleknél (3-as, 2-es Coupé) egyszerűen lenyeli a konszern a vámok miatti magasabb költségeket, de persze ez sem mehet a végtelenségig, viszont a BMW arra számít, hogy nem lesznek érvényben egész évben a megemelt vámok. A vámháborúból származó negatív hatásokat így is egymilliárd euróra becsüli idén a cég. Az nem kevés.
Mi ez?
A 2-es Gran Coupé a BMW új modellje a prémium kompakt szedánok között. Ez már a második generáció, idén márciusban került piacra. Az autó Lipcsében készül, és azonos padlólemezre épül, mint a MINI Countryman és a BMW 1-es, azok a modellek már megújultak, így most a 2-es GC-n volt sor.
Az autó 455 centi hosszú, 180 centi széles és 145 centi magas, a tengelytáv 267 centi.
A motorkínálat a 122 lóerős 216-os modellel indul, a csúcs pedig az általunk próbált M235 xDrive 300 lóerővel, de van két dízelmotoros verzió is. Minden változatban hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó van.

Ami tetszett
Mielőtt előre szaladnánk az autó furcsaságaival, sorolok néhányat azokból, amik tetszettek az autóban.
Először is a 2-es Gran Coupé is igazi BMW-nek néz ki, kívül belül. Nehéz más márkával összetéveszteni, ott vannak az elején a nagy vesék (akár kivilágítva, ez továbbra sem nagy barátom), a Hofmeister-Knick, sokat hozzátesz az egészhez, hogy keret nélküliek az ajtókon az ablakok.

Elől fantasztikus az üléspozíció, gyakorlatilag bármekkora sofőrre és utasra be lehet állítani az ülést, ráadásul a kormány is széles tartományban állítható, bárki megtalálja benne a helyét. Annak ellenére jó egyébként a kilátás, hogy relatíve alacsonyan ülünk.

Az M-es kormány és ülés zseni, a kormány pont akkora és olyan vastag, mint amilyennek lennie kell, nagy felüdülés volt az egy nappal korábban tesztelt Rolls-Royce Ghost virslikormánya után. Az ülés is fenomenális, kényelmes és nagyon jó az oldaltartása. És ha már M, egy kis háttér: nagy igény van a gyári tuningra, zsinórban 13. éve nőnek az M-es eladások, tavaly közel 207 ezer darabbal új rekord született, már majdnem minden tizedik BMW M-es, ez azért a konszern bevételéhez és a marzshoz is sokat hozzátesz.
Tetszett a nagy érintő kijelző is, ami gyakorlatilag kettő, a vezető előtti és a középen lévő egybe építve, jó a felbontása, könnyű a kezelése, gyors. Nekem nem hiányzott a korábbi BMW-kből ismert, tekerőgombos iDrive, jó ez így, ahogy van.

A feláras, 12 hangszórós Harman Kardon hifi nagyon szépen szól, még azután is, hogy előtte nap a Ghostban világbajnok hifi szólt.
A csúcsváltozat, az összkerekes, benzines M235 xDrive jól megy, hivatalosan 4,7 másodperc a 0-100, nem az a tarkónverős gyorsulás, inkább nagyokat tol, a kormányzás precíz, a futómű stabil (még ha nem is kényelmes, erről majd lejjebb). Tényleg jó vezetni az autót, jól veszi a kanyarokat.
Ami kevésbé tetszett
Nekem ennek az autónak a létezése is furcsa. Kicsit olyan az érzésem, mintha a cél csak annyi lett volna, hogy minden karosszériaváltozat le legyen fedve, kell tudni adni valamit BMW logóval is, ha már van Mercedes A-osztály (AMG A) és Audi A3/S3 limuzin. Az Egyesült Államokban egyébként még érthető a dolog, ott nincs 1-es BMW, vagyis a 2-es a belépő szint, de ott is vannak alternatívák.
Bár a futómű tényleg precíz, a magyar utakra egyszerűen túlságosan kemény, ami az élményautózásba még belefér, ha csak egy vagy két ember ül benne, de akkor megint nem értem a második üléssor és a 4 ajtó létjogosultságát. Sehogy sem áll nekem össze.

A 2-es Gran Coupéban hátul kicsi a lábtér, a fejtér meg a kupéság miatt kevés, így felnőtteknek csak korlátozottan használható. A csomagtér papíron 430 liter (a mild hibridekben pedig csak 360 liter), de a valóságban kisebbnek tűnik, ráadásul a szűk nyílás miatt nehezen pakolható. Ha a cél a fiatal családok meggyőzése lett volna ezzel az autóval, azt sem értem, mert gyerekülést hátulra betenni érzésből nem könnyű, ha már bent van, akkor a gyereket beültetni nem könnyű, de ha ez még mind sikerül is, a futóművet se anya, sem a gyerek nem fogja szeretni. Ha ezeket (kemény futómű, kis hátsó hely, szűk csomagtartó) összerakjuk, akkor nehezen indokolható meg, hogy miért ezt az autót választaná bárki a BMW kínálatából.
Árakról eddig nem beszéltünk, pedig ez is fontos. Itt a lista:
- BMW 216: 13,8 millió forint
- BMW 220: 16,0 millió forint
- BMW 223 xDrive: 18,3 millió forint
- BMW M235 xDrive: 23,3 millió forint
- BMW 218d: 15,8 millió forint
- BMW 220d: 16,7 millió forint
Elsőre jól hangzik, hogy már 14 millió forint alatt lehet BMW-t kapni, de azért egy 122 lóerős autó, ami 10 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, mondjuk szövet üléssel, manuális ülésállítással, hát, az nem az a BMW, amire rákíván az ember.
Az, amit én próbáltam, a csúcsmodell, a 300 lóerős M235 volt, na az már úgy megy, mint amit elvársz egy BMW-től, és az M-es cuccok is jól néznek ki benne, de az már 23,3 milliótól indul, de mire egy szép fényezés, nagy felni, néhány extra, mint motoros első ülések, head-up display vagy kulcs nélküli nyitás/indítás benne van, könnyen 26 millió forint fölé megy az ár.
Összegzés
Összességében jól összerakott, élvezetesen autózható kocsi a 2-es Gran Coupé, de a célközönséget még mindig nem látom, én sokkal hamarabb választanék két másik modellt ehelyett a BMW kínálatából: ha csak az örömautózás kell, akkor ott a kétajtós 2-es Coupé, ha meg valóban egy használható limuzinra van szükség, akkor meg ott a 3-as, az azért egy jóval komolyabb autó, bár nyilván árban is valamivel feljebb van.

Címlapkép forrása: Portfolio
Határozott fenyegetést küldött Washington: könyörtelen satuba fogják a lázadókat
Akár hetekig is eltarthat a hadművelet.
"Hupszi, túl késő": hiába a bíróság tiltása, nem állt le Donald Trump deportálási művelete
Megérkeztek Salvadorba a vélt bandatagok.
Sikerül gátat szabni a csődhullámnak?
A kiskocsmák gondjait enyhíteni lehet, megoldani nehezebb.
Brutális leépítést jelentett be Donald Trump: újabb ügynökség mehet a süllyesztőbe?
Évtizedes múltra tekintett vissza.
Orosz nyomásra lépett Trump, kulcsfontosságú célpontot semmisítettek meg az ukránok - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül.
Milyen az élet egy multi felső vezetői széke után?
Eölyüs Endrét, a Mastercard korábbi hazai vezérét kérdeztük.
Trump alatt csak nőtt a hiány
Egyelőre nem sikerül csökkenteni az amerikai költségvetési hiányt, hiába a kormányzati kiadáscsökkentés. Persze idő kell, amíg a karcsúsítás érezteti hatását, de az adatok szerint Donal
Követett részvények - 2025. március
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Hogy vegyem rá a párom, hogy dolgozzon?
Nagyon gyakori probléma a párkapcsolatokban, hogy az egyik fél nem akar dolgozni. A férj két éve otthon van és egész nap csak játszik a számítógépen, vagy a feleség nem akar visszamenni dolgo
Vakmajom: Nem csupán Európáért harcolunk, hanem Champagne-ért!
Ha tényleg 200% vámot kapnának az európai borok az USA-ban, ahogy a szőke cár mondta (mond mindent összevissza), gyakorlatilag kiárazódnának onnan, aligha sokan vennének meg...
The post Vakmajom
Saját úton a jó cél felé - Kína klímaváltozás elleni küzdelme
Kínát sokszor bírálják, hogy kibocsátásához képest a klímaügyekben játszott szerepe visszafogott, ám az elmúlt másfél évtizedben számos intézkedést hozott e téren.
A kecske a vidék kriptója (feat. Szabó Laci)
Szabó Lászlóval rendet vágunk a káoszba,narancslét öntünk a pohárba. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify,
Szja-bevallási tervezet - ellenőrizze!
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által készített 2024. évi Szja-bevallási tervezetek 2025. március 15-től elérhetőek az eSZJA-oldalon. Fontos azonban, hogy minden adózó alaposan ellenőrizz
Norvégia lehet az első ország, ahol csak elektromos autókat használnak
A skandináv országban tavaly már csupán az újonnan eladott autók egytizede nem volt elektromos, így Norvégia térhet át elsőként teljesen a környezetbarátabb, fenntarthat


- A háttérben nagyon érdekes orosz-amerikai alku kezd kibontakozni, és ez Magyarországot is érintheti
- Kitálalt a kurszki csatáról az ukrán katona: ez történt valójában Oroszországban
- Összeomlott az akkumulátorgyártás Magyarországon
- Belenyúlt a kormány az otthonfelújítási támogatásba, meglepetés is van a rendeletben
- A kisgyerekeket támadja ez a betegség - Csúcson van a magyar kórházak terhelése
Portfolió menedzser
Sikeres befektető online tanfolyam
Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Vámháború, növekedési katasztrófa, igazságtalan adórendszer – Hallgatói kérdésekre válaszoltunk
A Checklist különkiadásában Madár István volt a vendégünk.
Gyártók: nincs mozgástér az élelmiszerek átadási árának csökkentésére
Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke volt a Checklist vendége.
Hova teszik a magyarok az állami pénzesőt?
Folytatódik a PMÁP-kamatok kifizetése.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen