Február 27-én délután megjelent a kormány társadalmi egyeztetési felületén az energiahatékonysági törvény módosításáról szóló tervezet (március 6-ig lehet véleményezni), amely elismeri, hogy
a módosítások az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer koncepcionális átalakítását tartalmazzák.
Ennek jegyében az alábbi főbb változások várhatók:
- A hitelesített energiamegtakarítások (HEM) iránti keresletet jócskán felpörgetik, hogy ezzel az ingyenes lakossági projektek iránti kivitelezői kedv újra megerősödjön. Ezt úgy éri el a kormány, hogy 2025-től 2027 végéig 1,4%-ra emeli az energiaszolgáltatók és -kereskedők energiamegtakarítási kötelezettségének éves mértékét, de maradna 0,5%-on az üzemanyag-forgalmazókra vonatkozó kötelezettség mértéke. Aztán 2028-tól 2035-ig visszaállna a rendszer a jelenlegi 0,5 százalékos szintre minden kötelezett esetén.
- Csak a hosszabb hatású energiamegtakarítási projekteket ismernék el, a szemléletformálási jellegű intézkedéseket kizárják. Ki is jelenti az Energiaügyi Minisztérium közleménye, hogy az átalakított EKR kifejezetten a hosszabb élettartamú intézkedésekből származó megtakarítások létrehozását támogatná, így „a kormány célja, hogy a jövőben kizárólag a 6 éves élettartamot elérő beavatkozásokra lehet majd mód a lakó- és középületek energiahatékonyságának javításában és a közlekedés zöldítésében. A rövidtávú, jellemzően szemléletformálási eszközök alkalmazását az új rendelkezések 2026-tól egyértelműen kizárhatják.”
- Gyorsan lépne a kormány, hogy a célzott beavatkozás hatása minél hamarabb érezhető legyen a lakosság körében (is). Erre az utal, hogy a közlemény jelzi: amennyiben a társadalmi egyeztetés nyomán a kormány elfogadja a szükséges változtatásokat, az új keretrendszer „már 2025 második felétől célzottan segítheti a tartós hatású fejlesztéseket, főként a lakóingatlanok épületenergetikai korszerűsítésében és a közlekedésben”.
- Átkerülne az Energiahivataltól az energiaügyi miniszterhez az EKR-katalógus kiadása. Az előterjesztés szerint a programban megvalósítható intézkedéseket felsoroló EKR katalógus kiadása az energiaügyi miniszterhez kerülhet.
- Állami oldali vevő is megjelenhet a HEM-ekért, tranzakciós illeték terheli majd a HEM-ek bilaterális átruházását. Ennek kapcsán a közlemény jelzi: a HEM-eknél „a lehetséges vevők köre mások mellett az állami oldallal bővülhet. A szervezett piaci kereskedés előmozdítását szolgálja, hogy a másik értékesítési mód alkalmazása, kétoldalú megállapodás megkötése esetén – a vállalkozáscsoporton belüli átruházás kivételével – tranzakciós díjat kell majd fizetni.”
A fentiek alapján a tárca közleménye rámutat: "Az EKR javasolt átszabásával hatékonyabban segítheti a tartós megtakarítást eredményező beruházásokat, célzottan támogathatja a magyar családokat otthonaik felújításában, a rezsiterhek további mérséklésében. Az új keretek között az energiahatékonysági rendszer piaci alapon megvalósuló fejlesztései még eredményesebben mozdíthatják elő a hazai építőipar és a magyar gazdaság élénkítését."
Az EKR 2021 óta írja elő az energiaszolgáltatók és -kereskedők számára, hogy intézkedéseikkel energiamegtakarítást érjenek el a végső felhasználóknál. Ahogy a tárca fogalmaz: "a beruházások a családok rezsiterheinek mérséklésén túl hozzájárulnak Magyarország energiafüggetlenségének megerősítéséhez, az ágazat környezetterhelésének csökkentéséhez is."
A kormány a tavaly felülvizsgált Nemzeti Energia- és Klímatervben 2030-ra megcélzott 336 petajoule energiamegtakarítás negyedét az energiahatékonysági kötelezetti rendszerrel tervezi elérni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images