Gyenge lett a Stellantis tavalyi éve, a szállítások 12 százalékkal csökkentek a termékkínálat átmeneti hiányosságai, valamint a készletcsökkentési intézkedések immár teljes körűvé válása miatt. Az eladások csökkenése a bevételt is negatívan befolyásolta, hiszen 156,9 milliárd eurós nettó árbevételt jelentett a cég, ami 17 százalékos csökkenés 2023-hoz képest.
Profitsoron azonban meg nagyobb visszaesést szenvedett el a vállalat. A tisztított üzemi eredmény 64 százalékkal 8,6 millió euróra csökkent. A Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler és Peugeot márkákat is magában foglaló vállalat 2024-es nettó nyeresége 70 százalékkal 5,5 milliárd euróra zuhant a 2023-as 18,6 milliárd euróról. Az elemzők ehhez képest 6,4 milliárd eurós éves profitot vártak.
A befektetők megnyugtatására a Stellantis közölte, hogy 2025-ben várhatóan visszatér a nyereséges növekedéshez és a pozitív készpénztermeléshez.
A cég jelenleg is keresi új vezérigazgatóját, miután Carlos Tavares tavaly év végén váratlanul távozott pozíciójából. A Stellantis közlése szerint az első félévben nevezik ki az utódot, addig John Elkann elnök vezeti az ideiglenes végrehajtó bizottságot.
Bár a 2024-es év a nagy ellentétek éve volt a vállalat számára, és az eredmények elmaradtak a lehetőségeinktől, fontos stratégiai mérföldköveket értünk el. Nevezetesen, megkezdtük az új multienergetikai platformok és termékek bevezetését, amely 2025-ben folytatódik, megkezdtük az EV akkumulátorok gyártását a közös vállalkozásainkon keresztül, és elindítottuk a Leapmotorral való partnerséget
- mondta Elkann. Elkann szerint a vállalat „szilárdan összpontosít” mind a piaci részesedés megszerzésére, mind a pénzügyi teljesítmény javítására 2025-ben.
Az autógyártót, számos versenytársához hasonlóan, több kihívás is sújtotta az elmúlt hónapokban: problémák az észak-amerikai teljesítménnyel, az új autók iránti globális kereslet csökkenése, valamint nehézségek a világ legnagyobb autópiacán, Kínában.
A Stellantis már tavaly szeptemberben profit warningot adott ki, jelezve, hogy 2024 második felében a legtöbb régióban a vártnál alacsonyabb értékesítésre számít. A vállalat akkor közölte, hogy a tisztított üzemi marzsa várhatóan 5,5-7 százalék között alakul 2024-ben, ami jelentős visszaesés a korábbi kétszámjegyű előrejelzéshez képest.
A vállalat milánói tőzsdén jegyzett részvényei az év elejétől számítva több mint 7 százalékos emelkedést mutatnak.
Címlapkép forrása: Stefano Guidi/Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ