Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a vállalat éves eredményeit ismertető interjúban elmondta, hogy
ha jelentős nehézségekbe ütköznének az amerikai szállítások, akkor más repülőgépekre váró ügyfelek felé tudnák átirányítani a készleteiket.
Az esetleges amerikai vámok bevezetésének részletei egyelőre bizonytalanok, de a cég felkészült a különböző forgatókönyvekre. Faury hangsúlyozta, hogy az Airbus az elmúlt években jelentős lépéseket tett az amerikai jelenlét erősítésére: nemcsak vásárlóként és eladóként van jelen az országban, de a gyártás egy részét is oda telepítette. Az alabamai Mobile-ban két összeszerelő üzem működik az A220 és A320 típusú repülőgépek számára, és egy harmadik üzem építése is folyamatban van. Az Airbus jelentős amerikai légitársaságokat tudhat ügyfelei között, köztük az American Airlines-t, a Deltát, a Unitedet és a JetBlue-t.
A vezérigazgató szerint a vámok mindkét felet sújtanák, hiszen az iparág egy erősen összefonódó észak-atlanti ökoszisztéma. A vállalat 2025-re mintegy 820 repülőgép leszállítását tervezi, ezt a célt a vámokkal kapcsolatos bizonytalanságok ellenére tűzték ki.
Az Airbus jelenleg ellátási lánc problémákkal küzd, ami korlátozza a termelés felfuttatását és a több mint 8000 repülőgépre szóló megrendelésállomány feldolgozását.
A 2024-es évben a vállalat éves bevétele 6 százalékkal nőtt, ugyanakkor a korrigált üzemi eredmény 8 százalékkal, 5,35 milliárd euróra csökkent. A védelmi és űripari üzletág 656 millió eurós veszteséget könyvelt el. Faury elismerte, hogy az űripari szegmensben alulbecsülték a kockázatokat, különösen a SpaceX-szel való verseny és bizonyos technológiai befektetések tekintetében. A vállalat jelenleg az üzletág átszervezésén dolgozik.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images