Oroszország gazdasága továbbra is nagymértékben támaszkodik a fosszilis energiahordozókból származó bevételekre. A Statista és Reuters adatai szerint
Az olaj- és gázipar 2024 második negyedévében az orosz GDP körülbelül 16,7%-át adta. Eközben a fosszilis energiahordozók értékesítéséből származó bevételek 2024 egészét tekintve (tavalyi év) az állami költségvetés mintegy egyharmadát tették ki.
Kik voltak a legnagyobb vásárlói az orosz energiahordozóknak januárban?
-
A CREA által vizsgált időszakban Kína volt az orosz fosszilis energiahordozók legnagyobb felvásárlója, az export nagyjából harmadát (5,9 milliárd euró értékben) szerezve meg, amelynek 73%-át nyersolaj tette ki.
-
Törökország áll a második helyen, a teljes orosz export 25%-át (3,9 milliárd euró értékben). A török import 18%-kal nőtt, amit elsősorban az olajtermékek 34%-os növekedése hajtott.
-
India a harmadik helyezett, amely 3,8 milliárd euró értékben vásárolt orosz fosszilis energiahordozókat. Az indiai orosz nyersolajimport 22%-kal nőtt, de az amerikai szankciók miatt az ország elkezdte diverzifikálni beszerzési forrásait a Közel-Keletről érkező olaj felé.
-
Az Európai Unió a dobogóról lemaradva a negyedik helyen végzett, az öt legnagyobb vásárló közül a teljes orosz export 10%-a (1,6 milliárd euró értékben) érkezett ide. Ennek közel fele az LNG importjából származik.
-
Brazília zárja a sort, 560 millió euró értékben importált, főként feldolgozott olajtermékeket.
EU-n belüli importőrök:
-
Franciaország az orosz LNG legnagyobb vásárlója (377 millió euró). januárban a cseppfolyósított földgáz importja 25%-kal nőtt, ami 12 havi csúcsot jelent.
-
Magyarország a második helyen, összesen 356 millió euró értékben importált orosz energiahordozókat (182 millió euró nyersolaj és 173 millió euró vezetékes földgáz).
-
Hazánkat Szlovákia követi a dobogón, 232 millió euró értékű behozatallal, amelynek 60%-a nyersolaj volt.
-
A sort végül Belgium és Spanyolország zárja, e két ország kizárólag LNG-t importát 154 millió és 151 millió euró értékben.
Az árnyékflotta és kockázatai
Januárban 402 tanker szállított orosz nyersolajat és feldolgozott olajtermékeket, amelyekből 207 az úgynevezett "árnyékflottához" tartozott.
Az orosz tengeri olajexport 66%-át ezek az ellenőrizetlen hajók szállították, a nyersolajexport esetében ez az arány 84%-ot tett ki.
A szankciókat kikerülő hajók gyakran elavultak és nem megfelelő biztosítási fedezettel rendelkeznek. A CREA elemzése szerint az árnyékflotta egyharmada legalább 20 éves vagy idősebb hajóból áll. A nem megfelelő biztosítási háttér
komoly környezeti és pénzügyi kockázatot jelent.
Az elemző cég szerint egy potenciális olajszennyezés esetén a partmenti országokra akár 1 milliárd euró kártérítési költség is hárulhat.
Milyen intézkedések lehetnek még a tarsolyban?
Az elemzés arra is kitér, hogy milyen további intézkedések segíthetnének a szankciók hatékonyságának növelésében.
-
Az árplafon csökkentése: egy 30 dollár/hordós ársapka (amely még mindig a termelési költségek felett van - nagyjából 15 dollár/hordó) az orosz olajbevételeket 24%-kal (79 milliárd euróval) csökkenthette volna 2022 decembere óta. Csak 2025 januárjában ez 23%-os bevételcsökkenést jelentett volna.
-
Az árnyékflotta elleni közvetlen szankciók: az oroszországi olajkereskedelem jelentős része szankciókat megkerülő hajókon zajlik. A szankciós országoknak célzott intézkedéseket kellene bevezetniük ezen flották működésének ellehetetlenítésére. Ez magában foglalná a szigorúbb intézkedéseket az árplafon kijátszásának megakadályozására is.
-
A finomítási kiskapuk bezárása: az orosz nyersolajból készült olajtermékek importjának tiltása tovább csökkentené Oroszország bevételeit. Ez elriasztaná a harmadik országokat a nagy volumenű orosz olajbeszerzésektől.
-
Az EU vizein zajló STS (hajóról hajóra) transzferek visszaszorítása: ez csökkentené az árnyékflották mozgásterét és az olajkeverési praktikák lehetőségét.
A jelenlegi szankciók hatása bár látszik, de az árnyékflotta növekedése és a kiskapuk folyamatos bezárása továbbra is kihívást jelent. A szankciók szigorítása és hatékonyabb végrehajtása jelentős nyomást gyakorolhatna az orosz energiaszektorra és a háborús finanszírozásra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images