A napenergia pár évtized alatt kísérletezésből alapvető energiatermelővé vált. A napelemek ára pedig zuhanórepülésben van:
míg egy wattnyi teljesítmény telepítése egykor több mint 100 dollárba került, ma már alig 1 dollárért elérhető.
Ez a folyamatos költségcsökkenés lehetővé tette a technológia elterjedését, de egyben komoly kihívás elé állítja a gyártókat.
A világ egyik vezető napelemgyártója, a kínai Longi Green Energy Technology, az iparág egyik úttörője, ma éppen saját sikere miatt kényszerül újragondolni stratégiáját. A tömeges termelés piaci túlkínálathoz és ezzel drasztikusan csökkenő árakhoz vezetett, ami az egész szektorra nyomást helyez. A kérdés, amely nemcsak Longit, hanem az egész napelemgyártó ipart foglalkoztatja:
hogyan lehet fenntartható üzleti modellt találni egy olyan piacon, ahol az árak már most is rendkívül alacsonyak?
Három lehetséges stratégiai irány a Longi szemszögéből
- Vertikális integráció: a vállalat beléphetne a teljes napenergia-értékláncba, például naperőművek építésével és üzemeltetésével. Ez azonban jelentős eltérést jelentene a jelenlegi gyártási fókuszától, és a múltban más cégek – például az amerikai First Solar – kísérletei ezen a téren vegyes eredményeket hoztak.
- Horizontális terjeszkedés: diverzifikálhatná termékportfólióját, például a zöld hidrogén előállításához szükséges elektrolizáló berendezések fejlesztésével. Mivel a hidrogénpiac még kialakulóban van, Longi a napelemek terén szerzett tapasztalatait felhasználva csökkenthetné az előállítási költségeket, és új piacokat hódíthatna meg.
- Termékportfólió bővítése: egy másik stratégia az innovációra épít. A hagyományos napelemek helyett az épületekbe integrálható megoldások – például napelemes ablakok, tetőcserepek és járófelületek – kifejlesztése segíthetne a prémium szegmens elérésében. Ha egyes vásárlók már most is hajlandók napelemeket telepíteni kerítés helyett (olcsósága miatt) , akkor lehet, hogy más építőanyagok esetében is lenne kereslet ilyen technológiára.
Bár ezek a vizsgált forgatókönyvek elsősorban a kínai gyártó szemszögéből mutatják be a helyzetet, példaként szolgálhatnak más, hasonló területen működő vállalatok számára is.
Globális terjeszkedés és a politika szerepe
A Longi számára egy negyedik lehetőség is adódik, ami a földrajzi expanzió. Az Egyesült Államokban az utóbbi években jelentős támogatások és vámvédelmi intézkedések segítik a helyi napelemgyártást. Ennek érdekében a Longi már elindította az Illuminate USA nevű vegyesvállalatát, amely egy 600 millió dolláros gyárat épített Ohióban. Az üzem évente 9 millió panel gyártását tervezi, amely 5 gigawatt kapacitást jelent.
A politikai kockázatok azonban jelentősek. Az amerikai vámok és szubvenciók jelenleg kedveznek az olyan projekteknek, mint az ohiói üzem, de kérdéses, hogy ezek a támogatások hosszú távon is fennmaradnak-e, különösen egy esetleges kormányváltás után. A Longi számára éppen ezért az európai piac is vonzó lehet, mivel itt a politikai szabályozás stabilabb, és az EU is jelentős ösztönzőkkel támogatja a napenergia-termelést.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images