OROSZORSZÁG NEHÉZ HELYZETBE KERÜLT, ÉS KÉNYTELEN VISSZAFOGNI OLAJKITERMELÉSÉT.
- mondták a hírügynökségnek nyilatkozó, de a nevük elhallgatását kérő orosz olajipari vezetők.
A csökkenő export és a finomítói termelés körüli problémák miatt egyre nagyobb a nyersolajfelesleg, amit csak a termelés csökkentésével lehet kezelni.
A csökkenő export elsősorban a január 10-én kivetett amerikai szankcióknak köszönhető: az Egyesült Államok tiltólistája nagyrészt az orosz olajipart és annak kulcsfontosságú szereplőit érintette, többek között a Gazpromnyefty és a Szurgutnyeftyegaz olajcégeket, valamint 183 orosz tankert.
Ezen szankciók gyorsan be is épültek a piaci árazásokba. Kereskedők adatai szerint januárban ötszörösére (1,5 millió dollárról 7,5 millió dollárra) emelkedett egy rakomány szállításának költsége az oroszországi csendes-óceáni kikötőből (Kozminóból Kínába), hiszen a szankciók a flotta közel 20-30%-át érinti, így jelentősen csökkent az elérhető hajók száma.
A szankciók és a növekvő költségek hatására a kereskedők adatai az orosz nyersolajexport visszaesését mutatják: Oroszország nyugati kikötőiből – Primorszkból, Uszt-Lugából és Novorosszijszkból – szállított mennyiség januárban 17%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Emiatt szükségszerűvé válhat a kitermelési ütem lassítása.
A termeléscsökkentés kicsiben kezdődhet, az orosz termelés napi 9 millió hordó alá csúszhat a következő hónapokban
- ez a mennyiség jóval elmarad a 2019-ben elért 11,25 milliós kitermelési rekordtól.
Jelentős mértékben nőtt a tankerek kihasználatlansága is: az orosz üzemanyagot szállító hajók üresjáratainak aránya - vagyis azok, amelyek nem találnak átvevőre - egyes területeken 300%-kal nőtt. Sokan a Krétai-tengeren, valamint a Portugália és Madagaszkár partjainál lévő vizeken horgonyoznak - állítja a Windward tengeri elemző cég.
Az sem segít a helyzeten, hogy Oroszországnak kicsi tárolókapacitása van, ráadásul Ukrajna az elmúlt hetekben célzottan támadta meg az olajinfrastruktúrát: a támadások eddig nyolc orosz olajfinomítót, valamint olajtárolókat és ipari létesítményeket értek.
A támadások az orosz finomítókapacitás mintegy 10%-át tették tönkre
- derült ki a Reutersnek nyilatkozó kereskedők adatain alapuló számításokból.
A nagyobb létesítmények, köztük a rjazani, a volgográdi és az asztraháni finomítók leállították az üzemanyag-termelést, és hetekig vagy hónapokig tart majd, amíg helyreállítják azt - mondták az üzemek működését ismerő ipari források.
Az ellátási láncok felborultak és a hatás már érződik: tegnap már írtunk arról, hogy nem csak az oroszoknak okoznak fejfájást az amerikai szankciók. India is folyamatosan keresi azokat - a sokszor szürke zónás - megoldásokat, amelyek továbbra is lehetővé tennék az orosz olaj importálását. Ez egyrészt új kereskedelmi partnerek, nem szankcionált tankereket jelent, de előfordul olyan is, hogy az átcímkézés gyakorlatához nyúlnak.
Nem véletlen tehát, hogy Oroszország egy új - szankciómentes - flottát kezdett el felépíteni. Az orosz tankerflotta főleg nagyon nagy nyersolajszállító hajókból (VLCC) és közepes méretű Suezmax tartályhajókból állt eddig. A januári szankciókra adott egyik válasz a kisebb hajók felkutatása volt. Az orosz olajkereskedők legalább 12 kisebb Aframax tankert vásároltak január óta, hogy kezeljék a hirtelen fellépő hiányt.
Az Aframax legfeljebb 800 ezer, a Suezmax legfeljebb 1 millió, míg a VLCC akár 2 millió hordó szállítására is alkalmas
Nem mindenki ért egyet azzal, hogy jelentős mértékben befolyásolják a szankciók az orosz olaj piacát. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ugyanis még ezek ellenére is csak kis mértékben csökkentette az orosz olajtermelésre vonatkozó idei kilátásait. A párizsi székhelyű szervezet arra számít, hogy a nemzet megoldásokat talál ki. Oroszország 2025-ös olajtermelését most átlagosan napi 9,25 millió hordóra prognosztizálják, ami mindössze 150 ezer hordóval marad el a múlt havi előrejelzéstől - közölte az ügynökség.
Végül új tankereket szereznek majd be, új vállalatokat hoznak létre és így tovább
- mondta Adi Imsirovic, a Surrey Clean Energy tanácsadó cég elemzője a helyzetről. Szerinte rövid távon Oroszországnak le kell nyelnie a magasabb költségeket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images