Jelentős eséssel kezdték a hetet az autóipari részvények, miután a szektort érzékenyen érinti Donald Trump beinduló vámháborúja.
Trump bejelentése szerint a Kínából származó importra 10 százalékos, míg a Kanadából és Mexikóból érkező termékekre 25 százalékos vámot vetnek ki keddtől.
Az autógyártók közül
- a Volkswagen 5,5 százalékot,
- a BMW 4,7 százalékot,
- a Mercedes-Benz 4,8 százalékot,
- a Porsche 4,9 százalékot,
- a Stellantis pedig 6,2 százalékot esett.
A beszállítókat is ütik,
- a Valeo 6,7 százalékot,
- a Continental 4,3 százalékot,
- a Bosch 1,2 százalékot,
- a Faurecia 8,8 százalékot esett.
A vámok már az ázsiai kereskedésben is éreztették a hatásukat:
- a Toyota 5 százalékot,
- a Nissan 5,6 százalékot,
- a Honda 7,2 százalékot,
- a Kia pedig 5,8 százalékot esett.
Főleg a kanadai és mexikói vámok miatt esik az autógyártók árfolyama, ugyanis számos gyártó rendelkezik tevékenységgel a két országban. Az Egyesült Államokban működő szinte minden nagyobb autógyártónak van legalább egy üzeme Mexikóban, beleértve a hat legnagyobb forgalmú autógyártót, amelyek 2024-ben az amerikai eladások több mint 70 százalékát adták.
A Mexikó és az USA autóipara között szoros a kapcsolat, hiszen Mexikó az összes autóalkatrész 49,4 százalékát importálja az USA-ból, míg a Mexikóban készült autóalkatrészek 86,9 százalékát az USA-ba exportálják a Nemzetközi Kereskedelmi Hivatal szerint.
A Wells Fargo becslése szerint a mexikói és kanadai importra kivetett 25%-os vámok évente több milliárd dollárba kerülhetnek a hagyományos detroiti autógyártónak.
De nem csak a gyártók, hanem a fogyasztók is megszenvedhetik a vámok hatását. Egy 25 000 dolláros, Kanadából vagy Mexikóból származó járműre kivetett 25 százalékos vám 6250 dollárral növelné a jármű árát - ennek egy részét át lehet hárítani a fogyasztóra.
Az S&P Mobility jelentése szerint a kanadai és mexikói üzemek évente nagyjából 5,3 millió járművet gyártanak, amelynek mintegy 70 százalékát - közel 4 milliót - az Egyesült Államokba szánják. Az eladások százalékában kifejezve, a Volkswagen van a legnagyobb vámkockázatnak kitéve Mexikóban, amelyet a Nissan és a Stellantis követ az S&P Global Mobility jelentése szerint.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ