Az Egyesült Államok 25 százalékos vámot vet ki a Kanadából és Mexikóból érkező árukra, a kínai termékekre pedig 10 százalékos vám vonatkozik, kivételt képez a kanadai energia, amelyre alacsonyabb, 10 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államok.
Az USA lépésére már reagáltak az érintettek:
- Kanada 25 százalékos vámot vet ki 155 milliárd dollár értékű amerikai árura,
- Mexikó vámokkal és nem vámjellegű intézkedésekkel készül válaszolni,
- Kína pedig közölte, hogy pert indít a Kereskedelmi Világszervezetnél az Egyesült Államok ellen, és ellenlépéseket tesz saját jogai és érdekei védelmében.
A vámháborúnak nyilvánvalóan sok vesztese lesz, az egyik ilyen szektor az autóipar.
Michael Dean, a Bloomberg Intelligence autóipari elemzője szerint
a vámok akár 7 milliárd euróval is csökkenthetik a globálisan jelenlévő európai autógyártók, a Stellantis, a VW, a BMW és a Mercedes operatív eredményét, a Stellantis és a Volkswagen pedig akár 6 milliárd eurót is viselhet a teljes összegből.
Az Egyesült Államok a Volkswagen prémium márkájának, az Audinak a második legnagyobb piaca, és a nagy árrésű Q5-ös Mexikóban készül. Tekintettel a SUV magasabb árára, a vámemelés egy részét átháríthatják a fogyasztókra, de az nem valószínű, hogy a Stellantis versenyképes árú Jeep és Ram márkái esetében így lesz. Az uniós autógyártók számára lehetőség van arra, hogy a gyártást az amerikai üzemekbe helyezzék át, ez azonban Dean szerint időbe telik és magasabb költségeket eredményez.
Egyébként Trump Mexikóra és Kanadára kivetett vámjai közvetlenebb hatással lesznek a kanadai és az amerikai vállalatokra, mint a mexikóiakra.
A General Motors például a gyártásának egy részét Mexikóba szervezte ki. Mexikó havonta több mint 250 000 autót exportál az Egyesült Államokba, a General Motors, a Nissan, a Stellantis és a Ford a legnagyobb exportőrök.
A vámok azonnal érintenék az USA-ban évente eladott 16 millió jármű közel negyedét, valamint az ezekhez felhasznált alkatrészeket és részegységeket - az AlixPartners autóipari tanácsadó cég kutatása szerint ez az importpiac 2024-ben összesen 225 milliárd dollárt tett ki. A kutatás szerint a vámok 60 milliárd dollárral növelik az iparág költségeit, amelynek nagy részét valószínűleg a fogyasztókra hárítják.
Címlapkép forrása: Hannah Beier/Bloomberg via Getty Images