FONTOS Egy év alatt egy Zalaegerszeggel lett kevesebb magyar
Így alakul át a repülési szektor: komoly lépésekre szánta el magát a Wizz Air
Üzlet

Így alakul át a repülési szektor: komoly lépésekre szánta el magát a Wizz Air

Az összes többi gazdasági szektorhoz hasonlóan a légi közlekedés is keresztúthoz érkezett a szén-dioxid-mentesítésre való áttérés során: az EU célja, hogy 2050-re a stratégiai jelentőségű légi közlekedési ipar is elérje a nettó zéró kibocsátást. A zöld átállás megvalósítása érdekében a szabályozó éppen 2025-től lépett fel határozottabban, és írta elő a fenntartható repülőgép-üzemanyagok minimális használatát a kerozinba keverve. De vajon mit szól az iparág az intézkedéshez? Mit gondol a Wizz Air a zöld átállás megvalósíthatóságáról, milyen technológia mellett kötelezte el magát a légitársaság és milyen lépésekre készülnek? Valóban a most még 4-5-szörös költségű repülőgép-üzemanyag a leggyorsabb módja a zöld átállásnak? Ezekről kérdeztük Yvonne Moynihant, a Wizz Air vállalati és ESG vezetőjét egy exkluzív interjú keretében.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.

Ma már mindennapos, hogy a vállalati szektor folyamatosan keresi a legoptimálisabb zöld stratégiát, újabb és újabb lépéseket tesz a dekarbonizációs elvárásoknak megfelelően. Az ipari szereplők számára - bármilyen szektorról is legyen szó - a technológia ebben nagy segítséget jelenthet. Mi a legfontosabb vagy legígéretesebb zöld technológia jelenleg a légi közlekedési iparban?

Két ígéretes technológiát emelnék ki: az első természetesen maga a repülőgép. A légitársaságok számára a legfontosabb technológiai elem, - amire most és a jövőben is szükségük van - az a repülőgép, nem véletlen, hogy a Wizz Air az Airbus A321neo gyártmányában látja a fenntartható növekedés egyik lehetőségét. Az Airbus gyártmányát azért tekintik a legjobbnak, mert 20%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt az Airbus korábbi típusához képest, így a kibocsátás tekintetében is jobb, valamint 50%-kal alacsonyabb zajkibocsátással repül. Attól sem lehet eltekinteni, hogy ezen gépeink fedélzetén összesen 239 ülés van, szemben például a Boeing 737-es repülőgépével, ami 180-185 üléssel rendelkezik. Ez azért lényeges, mert így az adott útra számolt kibocsátás több utas között oszlik el. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy Európában, az utaskilométerenként számított kibocsátási értékek a Wizz Air esetében a legalacsonyabbak a többi légitársasággal összehasonlítva. Jelenleg a kibocsátási intenzitásunk utaskilométerenként 52 gramm CO2, ezt követi a Ryanair 66 grammal, de más légitársaságokhoz képest, mint például a British Airways és a Lufthansa, jelentősen hatékonyabbak vagyunk. Ez egyértelműen a repülőgép-választásnak köszönhető.

Melyik a másik ígéretes technológia, amit kiemelne?

A másik nagyon fontos technológia az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag. A vállalat olyannyira hisz ebben, hogy nemcsak vásárolunk ilyen üzemanyagot, hanem a technológiába is befektettünk, annak ellenére, hogy ez kívül esik a szokásos üzleti tevékenységünkön.

Úgy látjuk, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag az egyetlen életképes technológia vagy megoldás jelenleg a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére.

A fenntartható repülőgép-üzemanyagoknál a jelenleg létező leggyakoribb módszer az úgynevezett HEFA (Hidrogénezett észterek és zsírsavak, Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) vagyis például a használt sütőolaj felhasználása. A Firefly nevű vállalat, amelybe mi befektettünk azonban saját utat fejlesztett ki a fenntartható üzemanyag előállításához. Hidrotermikus cseppfolyósítás módszerével hulladékból állítanak elő üzemanyagot, ennek előnye, hogy megújuló, bőségesen rendelkezésre áll és emiatt olcsó is. A fenntartható repülőgép-üzemanyag jelenlegi szűkössége miatt ez a fajta befektetés stratégiai helyzetbe hoz minket, hiszen jobban tudjuk kontrollálni a költségeket, és természetesen az üzemanyag elérhetőségét és mennyiségét is. Olyan szerződést kötöttünk, amelynek értelmében a vállalattól akár 500 000 tonna fenntartható repülési üzemanyag szállítása is elérhető lesz 15 éven keresztül. Hasonló megállapodást kötöttünk egy amerikai vállalattal is, a CleanJoule-lel, akik alapanyagként mezőgazdasági és erdészeti hulladékot használnak. Ők is saját módszert fejlesztenek, amely különbözik a HEFA-tól. Ezekkel az üzemanyagokkal az életciklus-kibocsátás akár 80-90%-kal is csökkenthető a hagyományos társaikhoz képest.

Hidrogénezett észterek és zsírsavak (HEFA)
A HEFA eljárás során növényi olajokat, hulladékolajokat vagy zsírokat finomítanak fenntartható repülőgép-üzemanyaggá (SAF) egy hidrogént (hidrogénezést) alkalmazó folyamat segítségével.

A zöld energia, illetve a hidrogéntechnológia alkalmazása hosszú távon megváltoztathatja a játékot a légi iparban.

Az e-üzemanyagok lényegében tiszta villamos energiából állítanak elő fenntartható repülési üzemanyagot. Ez egy olyan technológia, amely még nem érett meg, nem fejlődött ki, ami azt is jelenti, hogy nagyon drága. A jövőben azonban biztosan fogunk vele találkozni. Az Airbus-szal közösen dolgozunk a ZEROe projekten, amely egy hidrogénnel hajtott repülőgép kifejlesztése. Az Airbus eredetileg 2040 körülre tervezte az első ilyen gép gyártását, de úgy tűnik, hogy ez a határidő csúszni fog. A Wizz Air elvárása egy 239 üléses hidrogénmeghajtású repülőgép, ami megfelel a jelenlegi gépeinknek, ugyanakkor az Airbus jelenleg egy 100 üléses gépen dolgozik, ami nem illeszkedik az üzleti modellünkbe. Másrészt, a hidrogéntechnológia kapcsán számos szempontot szükséges figyelembe venni. Először is ki kell fejleszteni magát a technológiát, illetve változtatásokra van szükség az infrastruktúrában és a tárolásban is. Ezután következhet a technológia iparosítása, és természetesen a szabályozás kialakítása. A fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal kapcsolatban már vannak előírások és jelentési kötelezettségek, de a hidrogén használatára vonatkozóan ezek még nem állnak rendelkezésre. Ezért gondolom, hogy a hidrogéntechnológia a távoli jövő lehetősége, míg rövid távon a legígéretesebb a fenntartható repülőgép-üzemanyag, amire jelenleg a Wizz Air is összpontosít.

Yvonne Moynihan 095 PS
Yvonne Moynihan, kép forrása: Wizz Air

Hogyan segítheti a szabályozás a légi közlekedési iparágat a környezetbarátabb megoldások és gyakorlatok felé való elmozdulásban?

Az Európai Unió úttörő szerepet játszik a klímapolitikában. 2025 januárjától új szabályozást vezettek be - a ReFuelEU Aviation rendeletet - ami történelmi jelentőséggel bír ebben az iparágban. A rendelet értelmében 2025-től kezdve 2% fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) kell használnunk az üzemanyag-keverékekben. Ez a szabályozás beindíthatja az iparágat, hiszen a szakpolitikákat általában beruházások követik. Amit érdemes a fenntartható repülőgép-üzemanyagok piacáról tudni, hogy jelenleg nincs elég SAF-termelés. A jogszabályoktól azonban azt várjuk, hogy felgyorsítják a termelést, mert mostantól minden európai légitársaságnak, köztük a Wizz Airnek is, kötelezően használnia kell az új keveréket.

A Wizz Air 2025 januárjától várhatóan 100 európai repülőtéren fog fenntartható üzemanyagot tankolni.

Az üzemanyag-szállítóknak kötelességük az új üzemanyagfajtát biztosítani. A kötelező bekeverési arány fokozatosan nő, 2030-ra 6%-ot ír elő a rendelet, de mi 10%-os törekvést tűztünk ki. Úgy véljük, a SAF elősegíti a dekarbonizációt, különösen ebben az évtizedben, 2030-ig.

A szabályozás tehát nagy lökést adhat ennek a piacnak, de emellett a költségek is fontosak egy új technológia bevezetésénél, majd a tömeges elterjedésnél.

A pénzügyi ösztönzők megléte különösen fontos. A következő lépés a támogatások átcsoportosítása lenne, valamint a tagállamok SAF-stratégiájának a megléte a termelés felfuttatásának érdekében. Támogatások nélkül ugyanis nagyon lassú lesz a zöld energiaátmenet. Az EU ETS szabályozásban van egy erre vonatkozó pénzügyi könnyítés, ha Európában SAF-et tankol egy légitársaság, jogosulttá válik kvótákra az EU ETS rendszerében. Ezekkel a kvótákkal visszaigényelhető egy bizonyos százalék a hagyományos kerozin és az SAF költsége közötti különbségből.

Jelenleg ugyanis a SAF 4-5-ször drágább, mint a hagyományos üzemanyag. Ez jelentős különbség, hiszen bármely légitársaságnál az üzemanyag-kiadás az összes költség körülbelül 30%-át teszi ki, és az arány növekszik.

Nem szeretnénk a SAF költségét az utasokra hárítani, ezért van szükségünk kormányzati ösztönzőkre. Természetesen ennek az üzemanyagnak az ára csökkenni fog, ha több lesz belőle a piacon.

A Wizz Air rövid és hosszú távú ESG-stratégiájában milyen prioritásokat állított fel?

A dekarbonizációs stratégiánk részeként 2030-ra célul tűztük ki, hogy 25%-kal csökkentjük a kibocsátás intenzitását. Ez azt jelenti, hogy utaskilométerenként 42 g CO2-kibocsátást szeretnénk elérni a jelenlegi 52 g CO2-vel szemeben. Emellett rövid távon a flottamegújításra összpontosítunk, közép távon a fenntartható repülőgép-üzemanyagokra, hosszú távon pedig olyan egyéb forrásokat vizsgálunk, mint a hidrogén.

Ha a rövid távra tekintünk, a már említett flottamegújítás jelenleg a legjobb és leggyorsabb megoldás számunkra a dekarbonizációs tervek megvalósításában. Bár még vannak Airbus CEO (Current Engine Option) gépeink, de célunk, hogy lehetőség szerint 100%-ban NEO (New Engine Option) flottával rendelkezzünk. Magyarországon és az Egyesült Királyságban ez a kívánt 100% már megvalósult, de szeretnénk kiterjeszteni az egész hálózatunkra. Ennek megfelelően idén várhatóan 50 új A321neo gépet állítunk forgalomba. A fenntartható repülőgép-üzemanyag szintén prioritás. Jelenleg a ReFuelEU szabályozásnak megfelelően a repülőtereken tankoljuk fel a gépeket az új üzemanyaggal, de szeretnénk ezt a jövőben optimalizálni a költségek csökkentése érdekében. Meg kell néznünk, hogy az új jogszabály hogyan működik a gyakorlatban, és milyen ösztönzőket kapunk az EU ETS kvótarendszerben. Ehhez kapcsolódik az érdekképviselet is. Folyamatosan egyeztetünk az Európai Bizottsággal és a nemzeti kormányokkal a szakpolitika fejlesztéséről. Az EU ETS kvóták növelése kulcsfontosságú ösztönző lenne a légitársaságok számára a fenntartható üzemanyag használatában.

Rendelkezik a Wizz Air kifejezetten hosszú távú, egy 2050-es zöld stratégiával, roadmappel?

A hosszú táv mindig bonyolultabb kérdés, de abból érdemes kiindulni, hogy az iparág 2050-re nettó nulla kibocsátást vállalt. Eddig nem hoztunk nyilvánosságra a 2050-es ütemtervet, főként azért, mert bizonytalannak láttuk a dekarbonizációhoz szükséges technológia fejlődését. Jelenleg is folyamatban van egy nettó nulla stratégia kidolgozása, amelynek három fő eleme van: a kibocsátások elkerülése az új repülőgépekkel, a kibocsátások csökkentése a fenntartható üzemanyagokkal, és a kompenzáció kibocsátás-ellentételezéssel és szén-dioxid-elnyeléssel - ez utóbbi kifejezetten a hosszú távú stratégia része.

A 2050-es dekarbonizációs stratégiánkat várhatóan az év közepén hozzuk nyilvánosságra.

A fenntartható üzemanyagok felfuttatásával kapcsolatban már szó volt a szabályozási, illetve költségoptimalizálási kérdésekről. A zöld átállásnak azonban sok más aspektusa is van. Milyen támogatásra van szükségük a vállalatoknak, hogy könnyebb, gyorsabb és hatékonyabb legyen ez az átállás?

A "könnyebb" szó hallatán az első dolog, ami eszembe jut, az a rengeteg jelentési kötelezettség egyszerűsítése iránti igénye vélhetően minden vállalatnak. Jelenleg úgynevezett "megfelelési szorongásban" szenvedünk, csak idén számos új szabályozást vezettek be. Például meg kell felelni az üzemanyag-feltöltési szabályozásnak, jelentenünk kell az üzemanyag-felhasználásunkat minden Európai Unión belüli járatunkra vonatkozóan, ezen túlmenően azt is, hogy mennyi extra üzemanyagot vételezünk a repülőtereken. Ha többet vételezünk, arról is jelentést kell tennünk. De ez csupán egy része a jelentési kötelezettségeinknek. Bevezették a vállalati fenntarthatósági jelentésről szóló uniós irányelvet (CSRD) is, ami szintén egy hatalmas "jogszabály-csomag", és a legtöbb vállalatot érinti. Természetesen vannak más kötelezettségek is a CO2 és nem-CO2 kibocsátások jelentésével és nyomon követésével kapcsolatban. A jelentési kötelezettségek mennyisége tehát jelentős terhet jelent.

Ugyanakkor pozitív hír, hogy az Európai Bizottság felismerte ezt az adminisztratív nyomást, így szó van egy úgynevezett Omnibusz rendeletről, amely csökkentené ezt a komplexitást. Ez mindenképpen üdvözlendő lenne.

Az általános vállalati terheken felül még egy kiemelt terület van, ez a támogatások megfelelő elosztása. A pénzügyi támogatások átirányítása a fosszilis üzemanyag-iparból a megújuló iparba kulcsfontosságú, különösen a légi közlekedés számára. Az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség - International Air Transport Association) adatai szerint a légitársaságok átlagosan 3% profitot termelnek évente, míg az olajvállalatoknál ez akár a 20%-ot is elérheti, és 3000 milliárd dollár támogatásban részesülnek. Ha ezt az összeget átirányítanák a megújulóenergia-iparba, az hatalmas előrelépést jelentene.

Yvonne Moynihan 143 PS
Yvonne Moynihan, kép forrása: Wizz Air

Eddig a környezeti, kibocsátás-csökkentési tervekről beszélgettünk, a társadalmi felelősségvállalásban mire fókuszál a légitársaság?

A környezetvédelmi pillér mellett az 'S' és a 'G' pillérrel is foglalkozunk, sok pozitív fejlemény történt az utóbbi években, különösen a sokszínűség terén. Tavaly például elindítottuk a "Women on Air" kezdeményezést, amely a női vezetőket emeli ki a légi közlekedésben. Számos sokszínűségi célunk van, az igazgatótanácsban 33%-os női részvételt tűztünk ki 2026-ra, amit már most túlteljesítettünk, elértük ugyanis a 36%-ot. A menedzsmentben 40%-os célt határoztunk meg szintén 2026-ra, és már majdnem elértük ezt is. Ezen túl, szeretnénk a női pilóták arányát 7%-ra növelni a jelenlegi 5%-ról, ennek elérése érdekében indítottuk el a "She Can Fly" programot. Már második évben jár a "Fenntarthatósági Nagykövetek" programunk, ennek részeként minden bázisunkon lehetőséget adtunk egy fenntarthatósági nagykövet kinevezésére, aki helyi kezdeményezéseket indíthat a közösségek segítésére. Volt olyan nagykövetünk, aki a régi egyenruhákat párnákká alakította át a személyzeti pihenőben. Ez a program elősegíti a fenntarthatóság tudatosítását, és díjazza a legjobb kezdeményezéseket minden év végén.

Hogyan jellemezné a vállalat sokszínűségét összességében?

A teljes vállalatra nézve a nemek aránya közel 50-50%. Összesen 109 különböző nemzetiségű munkatársunk van, ami egészen rendkívüli. A vállalati csapatunkban is számos különböző nemzetiség képviselteti magát. Ez teszi a Wizz Air-t igazán egyedivé.

Nemrégen készítettek egy felmérést az utasok környezettudatosságáról, illetve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedéssel kapcsolatos véleményéről. Ebből többek között kiderült, hogy a felmérésben résztvevők 65%-a szeretne alacsonyabb kibocsátású járatokon utazni, de 36% ezért nem hajlandó többet fizetni. Hogyan értelmezte a vállalat az eredményeket?

Az egyik legfontosabb üzenet, ami a felmérésből kiderült, hogy az utasok továbbra is szeretnének repülővel utazni, de fontos az is, hogy ezt fenntartható módon tehessék meg. Az utasok több, mint 70%-a pozitívnak tartja a fenntartható repülőgép-üzemanyagot a környezet szempontjából. Ugyanakkor 36% mondta azt, hogy nem fizetne többet a fenntartható üzemanyagokért. A felmérésből az is kiderült, hogy tévhit él az emberekben arról, mennyire szennyező a légi közlekedés. Iparágként a kibocsátások 2-3%-áért vagyunk felelősek, de az utasok jelentős része ezt túlbecsüli: a felmérésben részt vevők több mint fele azt feltételezi, hogy a légi közlekedés a kibocsátások több mint 10%-áért felelős, a válaszadók több mint egyhatoda ráadásul a valós adatok tízszeresére tippelt. Ez hasznos információ számunkra, mert rámutat arra, hogy többet kell kommunikálnunk és növelnünk kell a tudatosságot a repülés környezeti hatásairól.

Címlapkép forrása: Wizz Air

A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Melyik befektetési alapot válasszuk 2025-ben?

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
medve