December vége óta úgy érezhetjük, hogy szinte minden napra jutott egy súlyos repülőgép-baleset. Ez erőteljes túlzás, de tény, hogy december és január végén több incidens is történt sorozatban:
- December 23-án a Swiss Air Bukarestből Zürichbe tartó járata kényszerleszállást hajtott végre Grazban, miután füst keletkezett a kabinban, 17 utast és a személyzet 5 tagját kórházba szállították, egy légiutaskísérő később életét vesztette füstmérgezés miatt.
- December 25-én az Azerbaijan Airlines járata kényszerleszállás közben zuhant le Kazahsztánban, miután a feltételezések szerint eltalálta egy orosz föld-levegő rakéta, a fedélzeten tartózkodó 67 főből 38 életét vesztette.
- December 29-én a Jeju Air gépe leszállás közben zuhant le Dél-Koreában, 181 főből mindössze ketten élték túl a balesetet, ez volt az ország eddigi legsúlyosabb légibalesete. A gép túlfutott a repülőtér kifutópályáján, majd egy betonfalnak ütközött és lángba borult. A pilóták négy perccel az ütközést megelőzően madárbecsapódást és vészhelyzetet jelentettek a toronynak.
- Január 28-án az Air Busan Hongkongba repülő járata nem sokkal a felszállást követően kigyulladt. A gépen 176 fő tartózkodott, mindenkit evakuáltak, az incidensben 7 fő sérült meg.
- Január 29-én egy olajipari munkásokat szállító gép zuhant le Dél-Szudánban nem sokkal a felszállást követően, a gépen tartózkodó 21 főből 20 elhunyt.
- Január 29-én a PSA Airlines által működtetett American Airlines járat katonai helikopterrel ütközött Washington DC-nél és a Potomac folyóba zuhant, az utasszállítón 64 fő, a helikopteren 3 fő tartózkodott. Jelen állás szerint a balesetnek nincs túlélője. Ez a legsúlyosabb repülőgép-baleset az áldozatok számát tekintve az Egyesült Államokban 2001 novembere óta.
Mindezekkel együtt a légiközlekedés még mindig a legbiztonságosabb közlekedési módnak számít a statisztikák szerint, ahogy egyszer egy pilóta megfogalmazta: „ha kijutottál a reptérre, akkor már túl vagy a repülés legveszélyesebb részén”. Miközben a légijáratok száma (a Coviddal sújtott időszakot kivéve) évről évre növekedett, az incidensek és a balesetekhez kapcsolódó halálesetek száma trendszerűen csökkent az elmúlt évtizedekben,
jelenleg az MIT számításai szerint egy a 13,7 millióhoz az esélye annak, hogy valaki a világon az életét veszti egy repülőgép szerencsétlenségben.
Súlyos balesetek időről időre előfordulnak mind a mai napig, de a balesetekből tanulva egyre biztonságosabbá is vált közben a légiközlekedés. A világ eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép balesetei (a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat kivéve, ami a földön szedte a legtöbb áldozatot):
- 1977-ben a Pan Am és a KLM gépe ütközött Tenerife repülőterén ködös időben, összesen 583 halálos áldozatot követelve.
- 1985-ben Japánban a Japan Airlines gép felszállást követően strukturális sérüléseket szenvedett és lezuhant a Takamagahara hegyen, ami 520 áldozatot szedett.
- 1996-ban a Saudi Arabian Airlines és a Kazahstan Airlines gépe ütközött Indiában, 349 fő halálát okozva.
- 1974-ben a Turkish Airlines Isztambulból Londonba tartó járatának Párizsban lett volna egy köztes megállója, ahol végül nem érték el a repteret, hanem a közeli erdőben lezuhant a gép.
- 1985-ben az Air India járatán bomba robbant és az Atlanti-óceánba zuhant, 329 életet követelve.
- 1980-ban a Saudia Flight gépe kigyulladt a felszállást követően, 301 fő vesztette életét a balesetben.
- 2014-ben a Malaysian Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatát eltalálta egy föld-levegő rakéta Ukrajna felett, 298 áldozatot követelve. Az eset mindössze pár hónappal azután történt, hogy a légitársaság egy másik, Kuala Lumpurból induló járata nem sokkal felszállás után rejtélyes módon eltűnt. A gépet azóta sem találták meg.
- 1988-ban az Iran Air Flight Teheránból Dubajba közlekedő járatát érte rakétatámadás, 290 áldozatot szedve.
- 2003-ban egy másik iráni légitársaság, az Iranian Revolutionary Guard Corps gépe Iránban lezuhant egy hegyvidéki területen, 275 fő halálát okozva.
- 1979-ben egy American Airlines gép zuhant le Chicago-nál a felszállást követően nem sokkal, miután a baloldali hajtómű levált a szárnyról és irányíthatatlanná vált. 273 áldozatot követelt a baleset.
Címlapkép forrása: Nathan Posner/Anadolu via Getty Images