Alulmúlta a várakozásokat a cég
Megérkeztek a Tesla negyedik negyedéves számai, az amerikai gyártó 459 445 darab járművet gyártott a tavalyi év utolsó három hónapjában, ami 7,2 százalékos elmaradást jelent a korábbi évhez képest.
Az értékesítés ezzel szemben kis mértékben, 2,3 százalékkal 495 570 darabra nőtt, ezzel a cég új negyedéves értékesítési rekordot állított be. Nemcsak az autóeladásokban dőlt rekord ebben a negyedévben, hiszen a telepített energiatároló rendszerek száma is új csúcsot ért el.
A vállalat azzal számol, hogy a Model Y 2024-ben is a legkellendőbb jármű volt a világon, és kitért arra, hogy megjelent a sikertermék ráncfelvarrott verziója, amely mostanra minden piacon elérhetővé vált.
A vállalat emellett kiemelte, hogy 2024-ben jelentős infrastrukturális beruházásokat hajtott végre, beleértve az új modellek gyártásához szükséges kapacitások kiépítését, az AI képzéshez kellő számítási, valamint energiatároláshoz kapcsolódó gyártási kapacitásokat, amelyek segíteni fogják a vállalat következő növekedési szakaszát.
A teljes bevétel a negyedik negyedévben 2 százalékkal, 25,7 milliárd dollárra nőtt.
Ez alulmúlta az elemzők 27,3 milliárd dolláros várakozását.
A bevételt pozitívan befolyásolta az energiatermelés, -tárolás, a szolgáltatások és az egyéb szegmens növekedése; a járműeladások növekedése; és a növekvő Co2-kredit bevételek. Az S3XY járműmodellek átlagos eladási ára azonban csökkent, ami negatívan hatott a teljes bevételre.
Mindig érdekes a Tesla jelentéseiben, hogy mennyi a cég Co2 kreditekből származó bevétele, mivel ezek lényegében költség nélkül tiszta profitra válthatók. A negyedik negyedévben 692 millió dollárt könyvelt el a cég, ez a nettó profitnak a 27 százalékát jelenti.
A társaság működési eredménye viszont 23 százalékkal, 1,6 milliárd dollárra csökkent a negyedik negyedévben, ami 6,2 százalékos üzemi marzsot eredményezett. Utóbbi jelentős zsugorodást jelent az egy évvel korábbi 8,2 százalékos marzshoz képest. Itt megint előjön az S3XY modellek átlagárának csökkenése, valamint a működési költségek növekedése az AI és egyéb K+F projektek miatt. A másik oldalon, az energiatermelés, és -tárolás, valamint a szolgáltatások és egyéb szegmensek bruttó eredménye nőtt, míg az egy járműre eső fajlagos költség csökkent, beleértve az alacsonyabb nyersanyagköltségeket, amelyet részben ellensúlyozott a termelés csökkenéséből eredő alacsonyabb fix költségelnyelés. A Co2 kreditek itt is pozitívan hatottak.
A Tesla igyekszik olcsóbban gyártani az autókat, és a negyedik negyedévben az alacsonyabb nyersanyagköltségeknek köszönhetően az autók építéséhez szükséges anyagok és munkaerő átlagos költségei minden idők legalacsonyabb szintjét érték el. A Reuters számításai szerint a Teslák gyártási költsége a két évvel korábbi közel 39 ezer dollárról 33 ezer dollárra csökkent.
A társaság adózott eredménye 3 százalékkal 2,6 milliárd dollárra nőtt. Érdekesség, hogy a társaság a digitális eszközein (bitcoin) 0,6 milliárd dolláros nyereséget ért el egy számviteli változás miatt.
Az egy részvényre jutó eredmény 0,73 dolláron alakult, ami 3 százalékkal haladja meg a bázisidőszaki szintet. Az elemzők ehhez képest 0,76 dollár vártak,
vagyis az EPS-várakozást alulmúlta a cég.
Ralizik az árfolyam
A kezdeti reakció a Tesla friss számaira negatív volt rögtön a tegnapi zárás után, viszont a cégvezetés által tartott befektetői konferencián olyan üzeneteket küldött Elon Musk és csapata, amelyekre végül felpattant a Tesla részvényárfolyama.
A jelentésben azt írják, hogy az önvezetés fejlődésével, és az új termékek bevezetésével a járműüzletág visszatérhet a növekedéshez 2025-ben (éves szinten az eladások a cég történetében először csökkentek tavaly). A cég várakozásai szerint az energiatárolók telepítése legalább 50 százalékkal fog növekedni az előző évhez képest az idei évben. Musk tavaly év végén azt mondta, hogy 2025-re 20-30 százalékos növekedést vár a járműeladásokban, ezt az előrejelzést a vállalat azonban nem ismételte meg.
Miközben a cég folytatja a gyártási és üzemeltetési költségek csökkentését, idővel arra számít, hogy a hardverrel kapcsolatos profitot az AI, a szoftver és a flotta alapú nyereség gyorsulása is kiegészíti majd.
Végül, ami a termékeket illeti, továbbra is állnak azok a tervek, melyek szerint az új járművek gyártása - beleértve a megfizethetőbb modelleket is - 2025 első felében elkezdődik. Ezek a járművek a következő generációs platform egyes aspektusait, valamint a jelenlegi platformok egyes aspektusait fogják felhasználni, és ugyanazokon a gyártósorokon fognak készülni, mint a jelenlegi modellkínálat. Ez a megközelítés a korábban vártnál kisebb költségcsökkentést fog eredményezni, de lehetővé teszi, hogy a cég óvatosan, tőkehatékonyabb módon növelje járműveinek mennyiségét, továbbá hatékonyabban kihasználja a rendelkezésre álló gyártási kapacitásokat. A kifejezetten erre a célra kifejlesztett Robotaxi - Cybercab - továbbra is úgynevezett „unboxed” gyártási stratégiát követ, és a tervek szerint 2026-tól kezdődően megkezdődik a sorozatgyártás. Musk viszont nem árult el újabb részleteket a megfizethetőbb járművekkel kapcsolatban, beleértve azok árát, méretét és specifikációit.
Elon Musk előrejelzése szerint a következő időszak „epikus” növekedési időszak lesz a gyártó számára.
2025-ben megalapozzuk az „epikus” 2026-os, valamint a „nevetségesen jó” 2027-es és 2028-as éveket. Látjuk az utat ahhoz, hogy a Tesla legyen a világ legnagyobb vállalata, és értékesebb, mint a következő öt legnagyobb vállalat együttvéve!
- fogalmazott a cégvezér.
Musk elmondás szerint a cég júniusban kezdi meg egy fizetős önvezető autós szolgáltatás tesztelését.
A Teslák júniusban Austint fogják járni, senki sem ül majd bennük
- mondta Musk hozzátéve, hogy az utasok és a lakosság biztonsága érdekében óvatosan fognak eljárni. Arról, hogy a fizetős szolgáltatás hogyan fog működni, nem közölt részleteket.
Hozzátette, hogy a Tesla az év végéig az Egyesült Államok számos régiójában ki fogja adni az Unsupervised FSD-t, vagyis a felügyeletet nem igénylő Full Self-Driving nevű fejlett vezetéstámogató szoftvert. Elmondta, hogy jelentős érdeklődés mutatkozik számos nagy autógyártó cég részéről a technológia licencelésével kapcsolatban, bár neveket nem mondott.
Ugyan a vártnál gyengébb eredmények hatására mínuszba került a Tesla árfolyama, az esést a jövőre vonatkozó kijelentéseknek - különösen a megfizethetőbb járművek érkezése, és az önvezető autó bejelentés - köszönhetően ledolgozta az árfolyam, és a zárás utáni kereskedésben végül 4,2 százalékos pluszba került.
Címlapkép forrása: Kenny Holston-Pool/Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ