Egész Európából érkeztek gazdasági újságírók az olaszországi Velencébe, mi is a társaság meghívására veszünk részt a befektetői napon. Philippe Donnet, a Generali vezérigazgatójának az előadása nemcsak arról árult el sokat, miként tekint Európa egyik legnagyobb biztosítója saját küldetésére, de arról is, miként gondol az európai gazdaság kielégítetlen szükségleteire, például versenyképességi lemaradására. Három területet emelt ki a vezérigazgató, amelyben a „kiválóság” célkitűzését fogalmazták meg a 2027 végéig tartó hároméves stratégiai tervben, miután az előző hároméves terv pénzügyi célkitűzéseit mára túlteljesítették:
- az ügyfélkapcsolatok erősítését, amelyben egy komoly biztosító nem adhatja lejjebb az „életre szóló értékajánlat” nyújtásánál, ezt digitális és fizikai csatornákon egyszerre akarják teljesíteni továbbra is – mint kiderült, nem a minél kevesebb, hanem a minél több ügyfélinterakcióval (a saját ügynökhálózat jelentőségét mutatja az alábbi ábra),
- a szervezeti képességek erősítését, mint amilyen a széles értékesítési bázis, a hatékonyságot szolgáló technológiai tudás, ebben a következő „szintre való” lépést segíti a Natixis eszközkezelővel a napokban megkötött együttműködés is, aminek révén több mint 1900 milliárd eurós eszközállomány felett fognak közösen rendelkezni (további részletek itt),
- a működési modellben: a megkülönböztető kompetenciák centralizációjával, a hatékonyság és a teljesítmény növelésével.
A három célt az emberi képességek és az AI adta lehetőségek kihasználásával, illetve a fenntarthatósági célok szem előtt tartásával egyidejűleg akarják megvalósítani. Kérdésre válaszolva Donnet elmondta: nagyon egyetért a Draghi-jelentéssel abban, hogy Európa versenyképességének javulnia kell, ezért
mind a technológiai, elsősorban AI, mind pedig a zöld átmenet terén jelentősen növelni akarja a társaság befektetői tűzerejét,
ebben nagy szerepe lesz annak, hogy Európa legnagyobb díjbevételű eszközkezelőjét hozzák létre a Natixisszel.
Pénzügyi célok a számok nyelvén
Pénzügyileg az alábbi célokat fogalmazták meg a sajtótájékoztatón:
- erős eredménynövekedés: éves egy részvényre jutó nyereségüket (EPS) évi 8–10%-kal növelnék (CAGR),
- stabil készpénztermelés: több mint 11 milliárd euró kumulatív nettó pozitív cash flow-val számolnak,
- növekvő osztalék: több mint 10%-os éves egy részvényre jutó osztaléknövelés (CAGR) „ratchet policy” mellett, vagyis az osztalék nem csökkenhet,
- magas osztalék: a 2025–2027-es évek után több mint 7 milliárd euró osztalék kifizetését tervezik, ez kb. 30%-kal több, mint a 2022–2024-es időszakban,
- legalább 1,5 milliárd eurós részvény-visszavásárlási program a stratégiai időszak alatt, évenként 500 millió euró értékben (az idei már biztos, a következőket minden év elején határozzák meg).
A vagyon- és felelősségbiztosítási (P&C) területen emellett 6% feletti bruttó éves díjbevétel-növekedést terveznek, a biztosítói hatékonyságot tükröző kombinált hányadra 2027-re 94,5%-os mutatót tűztek ki célul, az életbiztosítási nettó tőkebeáramlás három év alatt 25-30 milliárd eurót érhet el, az életbiztosítási új üzleti marzs pedig 2027-ra 6% körül lehet.
Az akvizíciós és összeolvadási terveket illető kérdésre válaszolva Donnet elmondta: nagyon proaktívak voltak az elmúlt években az M&A területen, ezt mutatja a legfrissebb bejelentésük is a Natixisszel. A következő időszak annak a megerősítéséről fog szólni, amit már elértek, márpedig az nagy feladat lesz. Ettől függetlenül vizsgálják azokat a felvásárlási lehetőségeket továbbra is, amelyek illeszkednek a stratégiájukba, de szavaiból kitűnt, hogy azért nem lesz a fókuszban.
Giulio Terzariol, a Generali biztosítási igazgatója (hozzá tartozik a Prágából irányított közép- és kelet-európai tevékenység is) a Portfolio kérdésére elmondta:
- a közép- és kelet-európai tevékenységnek továbbra is jelentős szerepe van a csoport működésében,
- 5-10% közötti éves növekedést várnak a régiótól, ami stabil hozzájárulást jelent,
- egyszerre tervezik új üzleti lehetőségek kiaknázását és a meglévő tevékenység áramvonalasítását,
- utóbbi azonban nem egyes tevékenységek leépítéséről fog szólni, hanem az ügyfélkapcsolatok hatékonyabbá, személyre szabottabbá tételéről,
- ez egyúttal az élet- és nyugdíjbiztosítási ajánlati mix áramvonalasítását is jelenteni fogja.
Az ügyfélmegtartásra és az üzletágakra vonatkozóan is határoztak meg célokat:
- az ügyfélelégedettségi vezető pozíciót megtartanák az RNPS (Reputation Net Promoter Score) alapján,
- legalább 90%-os ügyfélmegtartási arány, vagyis cél, hogy az ügyfelek döntő többsége hosszú távon is a Generalinál maradjon,
- a nem-életbiztosítási (P&C) üzletágban 8-9%-os, az életbiztosításiban 4-5%-os profitnövekedés a cél.
Philippe Donnet jelezte, hogy vezérigazgatóként készen áll egy új ciklusra (jelenlegi megbízatása a legnagyobb olasz biztosító élén tavasszal jár le.) A biztosítóvezér három éve két olasz milliárdos (Gaetano Caltagirone és Leonardo Del Vecchio) befektető támadása alá került :
2022-ben le akarták váltani, arra panaszkodva, hogy nem tett eleget a Generali terjeszkedéséért.
Az ügyről annak idején mi is írtunk:
Donnet mögött áll viszont jelenleg is a Generali legnagyobb befektetője, a milánói székhelyű Mediobanca, amely nemrég az állami hátterű Monte dei Paschi (felvásárlási célpontjává vált.
A biztosító részvényárfolyama a befektetői napon 0,5%-os emelkedést mutat a milánói tőzsdén. Az elmúlt öt évben 72%-ot, az elmúlt egy évben 47%-ot emelkedett a társaság részvényének piaci értéke.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ