Teresa Ribera, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke a davosi Világgazdasági Fórumon nyilatkozott a Financial Times-nak. Elmondása szerint fontolóra veszik egy európai szintű intézkedéscsomag kialakítását a nemzeti támogatások helyett.
Van értelme megnézni, hogyan tudnánk páneurópai perspektívában kitalálni, hogyan lehetne megkönnyíteni az intézkedéseket a nemzeti támogatások helyett
- fogalmazott Ribera.
Az alelnök óva intett attól, hogy versengés alakuljon ki a nemzeti modellek között. Olaf Scholz német kancellár kedden elárulta, hogy a bizottság fontolóra vette az általa javasolt uniós támogatási programot.
A német kormány 2023-ban hirtelen megszüntette saját támogatási programját, ami az elektromos autók értékesítésének zuhanásához vezetett.
Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint jelenleg számos uniós tagállam kínál ösztönzőket az elektromos járművek vásárlásához, de a feltételek igen eltérőek, és több tagállam egyáltalán nem nyújt vásárlási támogatást.
Brüsszel számára kihívást jelentene egy olyan rendszer kidolgozása, amely megfelel a WTO-szabályoknak, ugyanakkor elkerülné, hogy a támogatások a gyorsan növekvő piaci részesedéssel rendelkező kínai autógyártókhoz kerüljenek.
Ribera elismerte, hogy "bonyolult egyensúlyt" kell teremteni a gyors villamosítás és az európai márkák versenyképességének biztosítása között.
A biztos kizárta a belső égésű motoros új autók értékesítésének megszüntetésére vonatkozó 2035-ös határidő elhalasztását, mivel az autópar "kiszámíthatóságot és egyértelműséget" szeretne. Ugyanakkor nyitott a rugalmasságra az éves elektromos jármű értékesítési célértékek és a bírságok tekintetében.
Ribera szerint fontos biztosítani, hogy ezt a jogszabályt úgy alkalmazzák, hogy az elősegítse a benzin- és dízelmotorok fokozatos kivonását, ami a fő cél. Az alelnök nyitott a technológiatranszfer-követelmények kiterjesztésére azon külföldi autógyártók számára, amelyek az EU-n belül kívánnak gyártóüzemeket létesíteni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images