Källenius emlékeztetett arra, hogy évtizedekkel ezelőtt Kína is hasonló feltételeket szabott az európai autógyártóknak a piacra lépéshez.
Amikor Kínába jöttünk, a politikai döntéshozók felhívást intéztek hozzánk: iparosodjatok itt, ha meg akarjátok szerezni a piacot
- idézte fel a Mercedes-Benz vezetője.
A vezérigazgató szerint ez a megközelítés most is alkalmazható lenne a kereskedelmi problémák megoldására. Hangsúlyozta, hogy bár az egyenlő versenyfeltételekről szóló vita jogos, óvatosságra int a protekcionista intézkedésekkel kapcsolatban.
Ne gyorsítsuk fel a protekcionizmust, mert sokat veszíthetünk
- figyelmeztetett Källenius.
Az EU októberben jelentős vámokat vetett ki a kínai elektromos autók behozatalára, miután az eladások jelentősen megnövekedtek. Brüsszel azzal vádolta a kínai gyártókat, hogy tisztességtelen támogatásban részesültek. Peking válaszul a brandyre vetett ki dömpingellenes vámokat, valamint vizsgálatokat indított a sertéshús és tejtermékek ügyében.
A német autógyártók, köztük a Mercedes-Benz, a leghangosabban ellenzik a protekcionista intézkedéseket. Tartanak a pekingi megtorló lépésektől és attól, hogy a kínai fogyasztók érdeklődése csökkenhet termékeik iránt. Emellett nehezen tudnak versenyezni az olyan vállalatok megfizethető és fejlett elektromos járműveivel, mint a BYD.
Källenius szerint az uniós döntéshozóknak kell eldönteniük, hogy létrehoznak-e egy olyan megállapodást, amely ösztönözné a kínai beruházásokat Európában.
Szerintem ezek legitim beszélgetések, de ez azt jelenti, hogy valóban megnyitnák a piacokat, és a lehető legnagyobb mértékben egyenlő feltételeket teremtenének, hogy aztán a legjobb piaci szereplő nyerjen
- mondta.
Brüsszel tervei között szerepel olyan kritériumok előírása is, amelyek megkövetelik a kínai vállalatoktól, hogy gyárakkal rendelkezzenek Európában és osszák meg technológiai know-how-jukat. Néhány kínai cég már tett lépéseket ebbe az irányba: a BYD Magyarországon tervez járműveket gyártani, míg a CATL nemrég állapodott meg egy 4,1 milliárd eurós lítiumakkumulátor-gyár építéséről Spanyolországban a Stellantisszal.
A Mercedes-Benz vezetője szerint a vámok ártanának az iparágnak, és Brüsszelnek kompromisszumot kellene kötnie Pekinggel a vámok eltörléséről. Felhívta a figyelmet arra, hogy Kína a globális autóipari ellátási lánc szerves részévé vált, beleértve a nyersanyagokat, a fejlett chipeket és az alkatrészeket.
Csak figyelmeztetni szeretnénk a döntéshozókat, hogy ne felejtsük el, mi tett minket olyan sikeressé ebben a bonyolult világban
- hangsúlyozta Källenius.
Az ACEA a közelmúltban levélben fordult az uniós vezetőkhöz, amelyben arra szólította fel őket, hogy ne alkalmazzanak megtorló intézkedéseket Donald Trump megválasztott amerikai elnök által kilátásba helyezett vámok miatt.
A Mercedes-Benz, a Volkswagen és a BMW mellett Németország három legnagyobb autógyártója közé tartozik, és mind Kínában, mind az Egyesült Államokban jelentős tevékenységet folytat. A kínai Geely és az állami ellenőrzés alatt álló BAIC a Mercedes-Benz részvényeinek ötödét birtokolja. Az autógyártó globális értékesítésének mintegy 30 százalékát a kínai piac adja.
Címlapkép forrása: Lennart Preiss/Getty Images