Az Alliance for Automotive Innovation, amely olyan jelentős autógyártókat képvisel, mint a General Motors, a Toyota Motor és a Volkswagen, pénteken bejelentette, hogy keresetet nyújtott be az Egyesült Államok Columbia körzetének fellebbviteli bíróságához. A szervezet álláspontja szerint a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) által áprilisban véglegesített szabály
gyakorlatilag lehetetlen a rendelkezésre álló technológiával.
A szövetség különösen azt a követelményt tartja irreálisnak, hogy a járműveknek képesnek kell lenniük megállni és elkerülni az ütközést az előttük haladó járművekkel akár 100 km/h sebességnél is.
John Bozzella, a szövetség vezérigazgatója erős kritikával illette a döntést: "Érdemben téves. Téves a tudomány szempontjából. Valóban katasztrofális döntés."
Az NHTSA áprilisban közzétett becslése szerint az új biztonsági szabály évente legalább 360 életet menthet meg és legalább 24 000 sérülést előzhet meg. A hatóság hangsúlyozta, hogy a szabályozás különösen fontos a világjárvány után megnövekedett közúti balesetek fényében.
A vita előzménye, hogy a kongresszus a 2021. évi infrastruktúratörvényben utasította az NHTSA-t minimális teljesítményszabványok megállapítására az automatikus vészfékrendszerekre vonatkozóan. Ezek a rendszerek érzékelőkkel, például kamerákkal és radarral érzékelik, ha egy jármű közel van az ütközéshez, majd automatikusan fékeznek, ha a vezető ezt nem teszi meg.
2016-ban 20 autógyártó önkéntesen megállapodott abban, hogy 2022-re szinte minden amerikai járműben szabványossá teszik az automatikus vészfékezést. 2023 végére a gyártók a járművek legalább 95%-át fel is szerelték ilyen rendszerekkel, de a kritikusok szerint kormányzati szabályozás nélkül nem lehet biztosítani ezek hatékonyságát.
Az NHTSA eredetileg három évet javasolt a megfelelésre, de végül öt évet adott az autógyártóknak az új előírások teljesítésére. Ennek ellenére az iparág továbbra is ellenzi a szabályozást, és most jogi úton próbálja megakadályozni annak bevezetését.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Shutterstock