A londoni Lutonról induló Boeing 737 MAX 8-200-as repülőgép a Flightradar24 repüléskövető weboldal adatai szerint már közel járt a vilniusi repülőtér kifutópályájához, amikor 259 méteres magasságban megszakította a leszállást. Ezt követően a gép ismét emelkedni kezdett, és végül a 400 kilométerre fekvő Varsóban landolt.
A litván léginavigációs hatóság szóvivője megerősítette az incidenst:
A repülőgép GPS-jelzavarokat tapasztalt.
Hozzátette, hogy az átirányításról a pilóta hozott döntést. A szóvivő hangsúlyozta, hogy "az összes többi repülőgép a szokásos módon szállt le a repülőtéren".
Dovile Sakaliene litván védelmi miniszter bejelentette, hogy az ország kivizsgálja az esetet. A balti államok és Finnország már korábban is jeleztek hasonló problémákat. Tavaly Észtország és Finnország Oroszországot vádolta meg a GPS-navigációs eszközök zavarásával, amit Moszkva határozottan tagadott.
A vilniusi repülőtéren tapasztaltak GPS-zavarok száma jelentősen megnőtt az elmúlt időszakban.
A litván léginavigáció adatai szerint a tavalyi év utolsó negyedévében több mint 800 ilyen esetről számoltak be a pilóták, szemben a 2023 azonos időszakában regisztrált 124 esettel.
A szakértők rámutatnak, hogy a modern utasszállító repülőgépek a GPS mellett más helymeghatározó rendszerekkel is fel vannak szerelve, így interferencia esetén képesek biztonságosan közlekedni. Ennek ellenére a probléma komoly aggodalmat kelt a térség légi közlekedésében.
A GPS-zavarok miatt tavaly a Finnair több Észtországba tartó járatot is felfüggesztett, és Kelet-Finnország egyes repülőterein újra üzembe helyezték a régebbi típusú rádiónavigációs berendezéseket.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images