A Budapest Airport éves utasforgalma most először szárnyalta túl a járvány előtti adatot.
Tavaly összesen 17 574 413 utast szolgált ki a budapesti repülőtér,
ez a 2023-as értéket 19,5 százalékkal haladta meg, az eddigi rekordévnek számító 2019-et pedig 8,7 százalékkal múlta felül. Az utasszám minden hónapban meghaladta az egymillió főt, míg októberben az 50 legforgalmasabb európai repülőtér közül a Budapest Airport regisztrálta a legnagyobb forgalmi növekedést – teszi hozzá közleményében a Budapest Airport.
Az európai légiközlekedés mostanra heverte ki teljes mértékben a koronavírus-járvány miatti visszaesést, az európai repülőterek összesített utasforgalma az IATA adatai szerint 2023-ban még nem érte el a covid előtti szintet, a 2019-es forgalom 96 százaléka körül alakult, idén azonban már 5 százalékkal meghaladhatja a 2019-es rekordértéket. Volt néhány európai reptér, ahol már 2023-ban sikerült elérni a 2019-es adatot, például Málta, Krakkó, Isztambul, Belgrád és Newcastle repülőterén, de a legnagyobb repülőtereknél ez csak 2024-re következett be.
2024-ben 43 légitársaság 141 desztinációja volt elérhető Budapestről, a legnépszerűbb úti célok London, Isztambul, Milánó és Párizs voltak.
A kínai utasforgalom közel háromszorosára emelkedett, valamint Olaszország, Spanyolország és Németország felé is rekord növekedés volt jellemző, amelyet az új járatok, valamint a meglévő útvonalakon megvalósuló frekvencianövelés támogatott. A teljesen új célállomások között szerepelt például Faro, Marrákes és Bilbao, míg a Budapestről közvetlen járattal elérhető kínai városok száma ötre emelkedett, amely heti szinten 17 járatot jelent.
A legtöbb utast tavaly a Wizz Air, a Ryanair, a Lufthansa, a LOT Polish Airlines és a Turkish Airlines szállította.
A Budapest Airport új tulajdonosai a jövőben robosztus növekedésre számítanak, a Vinci Airports légitársasági kapcsolatai és kiterjedt hálózatának köszönhetően pedig új célállomások, köztük hosszú távú járatok jöhetnek – írja a repülőtér. 2030-ra 20 millió utas várható, ezért tavaly év végén megkezdődött az új 3. Terminál építésének előkészítése. Az első ütem egy új forgalmi előtér kivitelezését is magában foglalja, míg a további forgalmi előtér- és terminálfejlesztés minden eleme várhatóan nyolc éven belül megvalósul.
Ami a teherforgalmat illeti, a 2024-ben a kezelt áru mennyisége megközelítette a 300 ezer tonnát - egészen pontosan 299 642 tonnával zárult az év, ez 48,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és magasabb, mint a bécsi repülőtér cargo forgalma - teszi hozzá a Budflyer blog Facebook-posztjában.
Címlapkép forrása: Shutterstock