A kutatók megállapították, hogy a vizsgált weboldalak több mint fele nem tüntette fel, hogy termékeit nem hagyta jóvá az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA). Sőt, 37%-uk félrevezető módon azt sugallta, hogy rendelkeznek FDA-jóváhagyással. A weboldalak 14%-a azt sem közölte egyértelműen, hogy valójában egyedi készítésű készítményeket, vagyis a márkás gyógyszerek másolatait árusítja. (Ezek olyan gyógyszerek, amelyet egy gyógyszerész vagy egy gyógyszergyártó egyéni dózisban, bizonyos segédanyagok elhagyásával, vagy éppen speciális formában (pl. szirup, kapszula). Az ilyen készítmények általában orvosi előírás alapján készülnek, és nem tartoznak a tömegtermelésű, előre csomagolt gyógyszerek közé.)
Ashwin Chetty, a Yale Egyetem Orvostudományi Karának munkatársa, a tanulmány egyik szerzője hangsúlyozta:
Az FDA jóváhagyásának hiánya azt jelenti, hogy nem ellenőrizhető a hatékonyság és a biztonságosság.
Hozzátette, hogy a hiányos vagy pontatlan információk növelhetik annak kockázatát, hogy a betegek abbahagyják ezeket a gyógyszereket, ami súlygyarapodáshoz vagy más mellékhatásokhoz vezethet.
A kutatás során kiderült, hogy a honlapok nagyjából fele nem tájékoztatta a betegeket a gyógyszerekkel kapcsolatos mellékhatásokról, figyelmeztetésekről és óvintézkedésekről.
Körülbelül 40%-uk pedig túlértékelte a gyógyszerek előnyeit.
Az amerikai törvények lehetővé teszik, hogy az FDA által jóváhagyott gyógyszerek összetett változatait gyógyszertárak és létesítmények állítsák elő, ha a márkás változatból hiány van. A Novo Nordisk és az Eli Lilly által gyártott népszerű súlycsökkentő gyógyszerek, a Wegovy és a Zepbound szűkös kínálata felerősítette az ezen változatok iránti keresletet. Olcsóbbak is lehetnek, mint a márkás termékek. Az első havi medián ár, beleértve a kedvezményeket is, 231 és 330 dollár között mozgott. Ezzel szemben a biztosítási fedezettel nem rendelkezők a Zepboundért 549 dollárt fizetnek a betegek, ha közvetlenül a Lilly gyógyszertárából rendelik, a Wegovyért pedig 650 dollárt a Novo kedvezménykártyájával.
A kutatók hangsúlyozták, hogy az egyedi készítésű gyógyszerek reklámozása szabályozási "szürke zónába" esik, és szigorúbb felügyeletet igényel.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images