Gyenge volt a tavalyi év
Nem volt jó éve a Volkswagennek, az eladások visszaestek az elektromos autók iránti gyenge kereslet, és a kulcsfontosságú kínai piacon erősödő verseny miatt. A Volkswagen csoport összesen 9,03 millió autót értékesített 2024-ben, 2,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb visszaesést az ázsiai térségben regisztrálta a gyártó, beleértve Kínát, ahol 9,5 százalékkal csökkentek az eladások.
Teljesen elektromos autóból 3,4 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban, ami főleg az európai (-5,2%) eladások visszaesésével magyarázható, hiszen ez a régió adja a VW teljesen elektromosautó-eladásainak 61 százalékát. Míg az USA-ban 30,5 százalékkal estek a BEV-eladások, Kínában 8,1 százalékkal nőttek tavaly.
A problémák azonban túlmutatnak a gyenge értékesítési teljesítményen, hiszen a vállalat a gyárbezárások lehetőségét is felvetette, és kőkemény tárgyalásokat folytatott a szakszervezetekkel a költségcsökkentési intézkedések végrehajtása érdekében.
Nem a vártnak megfelelően alakulnak az EV-eladások
A Volkswagen még mindig szép hasznot húz a népszerű belső égésű motoros modelljein, de a teljesen elektromos járművek eladásai nem úgy alakulnak, ahogyan azt a cég tervezte. Az EV-piac Európában stagnál, az Egyesült Államokban pedig visszaesett, egyrészt a támogatások csökkenése, másrészt a vásárlókat elriasztó, hiányos töltési infrastruktúra, és az elektromos autózás egyéb ismert problémái miatt. A Volkswagen azzal járult hozzá az elektromos autók körüli negatív hangulathoz, hogy első elektromos modelljeit a tervezettnél évekkel később és hibás szoftverrel dobta piacra.
Kínában, amely a Volkswagen egyik legfontosabb profitbázisa, a luxus elektromos járművek piaca nem pörgött fel, ami rontja a csoporthoz tartozó prémium-, és luxusmárkák által gyártott modellek, köztük az Audi Q8 e-tron és a Porsche Taycan modellek kilátásait. A Porsche eladásai például Kínában 28 százalékkal zuhantak, miközben globálisan csak 3 százalékkal csökkent az értékesítés.
Eközben a kínai tömegpiacon a VW nehezen veszi fel a versenyt a BYD, a Nio, és a Xiaomi agresszíven árazott, high-tech plug-in hibrid autóival. A VW emellett nem kínál a világ legnagyobb autópiacán egyre népszerűvé váló hatótávnövelt EV-ket sem.
Csak később érkeznek a fontos modellek
Egy másik probléma, hogy a Volkswagennek nincs 2025-re új elektromos modellje beütemezve, részben azért, mert több fontos modell bevezetését el kellett tolni a szoftverfejlesztés közben adódott gondok miatt. A legnagyobb bajok Kínában vannak, ahol a BYD-hez hasonló helyi gyártók megfizethető elektromos és hibrid modelljeikkel dominálják a piacot. Eközben az USA-ban Donald Trump vámemelésekkel fenyeget, és a Volkswagen továbbra sem értékesít az amerikai fogyasztók körébe népszerű pickupokat.
A túlkapacitás, és az erősödő verseny miatt szenvedő Volkswagen dolgát megnehezíti, hogy a modell roadmapjében az elektromos autókat illetően jelentős szakadék van. Bár a tervek között szerepel, hogy a Volkswagen megacélozza termékkínálatát az Egyesült Államokban, és Kínában a Riviannal, valamint az Xpenggel való együttműködés révén,
ezek a modellek csak évek múlva kerülhetnek piacra.
A következő, körülbelül egy évben a Volkswagen kénytelen régi technológiát értékesíteni új vásárlóknak. Ez nem lesz egyszerű
- mondta Matthias Schmidt, független autóipari szakértő a Bloombergnek.
A VW fő problémája a termék. Megvan a gyártási kapacitásuk az akkumulátoros-elektromos autókhoz, amit az emberek nem vesznek meg
- fogalmazott Stephen Reitman, a Bernstein elemzője.
Az elemzők által kiemelten fontosnak tekintett következő generációs modellek - köztük az ID. 2all nevű, 25 000 euró alatti EV - szállításai csak 2026-ban kezdődnek. A VW két évvel ezelőtti előzetes bemutatóján azt mondta az ID. 2all-ról, hogy az autó olyan tágas lesz, mint a Golf és olyan megfizethető, mint a Polo - vagyis két olyan modellt említett példaként, amelyekből az 1970-es évek közepe óta együttesen több mint 57 millió darabot adtak el.
Kínában a Volkswagen célja, hogy jövő évtől kezdve visszaszerezze piaci részesedését, amikor a Xpenggel közösen fejlesztett járművek megjelennek a piacon. Oliver Blume vezérigazgató azt ígérte, hogy ezek a helyi ízlésnek jobban megfelelő technológiát tartalmaznak majd. A konszern célja, hogy 2030-ra évi 4 millió járművet adjon el Kínában, szemben a tavalyi 2,93 millióval.
Az új modellek bevezetése az egyik megoldás, de ugyanilyen fontos a széles portfóliónk fenntartása is. Az elmúlt években keményen dolgoztunk, és igazán jó modelljeink vannak, nagy teljesítményű szoftverrel és magas minőséggel
- mondta Stefan Voswinkel, a VW szóvivője.
Az Egyesült Államokban Trump vámtervei komplikálhatják az üzletmenetet, de a VW pickupokat és nagyméretű SUV-kat készít elő a feltámasztott Scout márkán keresztül. A márka tervezi, hogy elektromos, hibrid és hatótávnövelt EV opciókat kínál, de ezek csak 2027-ben érkeznek, és népszerűségük végső soron attól függhet, hogy lesznek-e olyan ösztönzők, amelyek csökkentik a nagyjából 60 000 dolláros árukat.
Hiánypótlás
A Volkswagen vezetése igyekszik pótolni a termékportfólió hiányosságait. A VW márka novemberben kezdte meg a Tayron, egy nagyméretű, plug-in hibridként is kapható SUV gyártását, amelynek szállításai még idén megkezdődnek. A konszern emellett ráncfelvarrásokat hajt végre népszerű belsőégésű motoros modelljeinél, köztük a VW T-Rocnál, és az Audi Q3-nál, miközben előkészíti a Skoda Elroq, az egyik legolcsóbb elektromos SUV értékesítését.
Európában a Volkswagen a benzinmotoros modelljei iránti erős keresletnek köszönhetően meg tudta védeni piaci részesedését. Emellett drasztikusan javította az autókon belüli szoftvereket,
bár Schmidt szerint a VW márka imázsa maradandó károkat szenvedett a korai botlások miatt.
Mindezek alapján tehát a tavalyi nehéz év után a Volkswagen nincs kint a vízből, és várhatóan az idei év is jelentős kihívásokat fog tartogatni a vállalat számára.
Címlapkép forrása: Sjoerd van der Wal/Getty Images