Újabb nehéz év elé néz a Volkswagen, pedig az előző sem volt egyszerű
Üzlet

Újabb nehéz év elé néz a Volkswagen, pedig az előző sem volt egyszerű

Portfolio
A Volkswagen csoport számára 2024 komoly kihívásokat tartogatott: az elektromos autók iránti kereslet gyengülése, a kínai piacon éleződő verseny, és a gyárbezárások felmerülése is árnyékot vetett a tavalyi évre. A német autógyártó problémái viszont továbbra sem oldódtak meg, és az idei, sok szempontból hiányos modellév sem segít azon, hogy újra növekedési pályára álljanak a cég eladásai. Miközben Kínában évekre vannak az új modellek, az USA-ban Trump vámemelései okozhatnak nehézségeket, Európában pedig több mint egy év, mire piacra kerülhet a legújabb, kedvező árú elektromos autó. Az elemzők szerint a következő évek sorsdöntőek lesznek a konszern számára.
2025. március 26-27-én Győrben találkoznak a legjelentősebb hazai OEM-ek, vevők és beszállítók – erős szakmai program, állófogadás, gyárlátogatás, networking és szálláslehetőség!

Gyenge volt a tavalyi év

Nem volt jó éve a Volkswagennek, az eladások visszaestek az elektromos autók iránti gyenge kereslet, és a kulcsfontosságú kínai piacon erősödő verseny miatt. A Volkswagen csoport összesen 9,03 millió autót értékesített 2024-ben, 2,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb visszaesést az ázsiai térségben regisztrálta a gyártó, beleértve Kínát, ahol 9,5 százalékkal csökkentek az eladások.

vwsales0115

Teljesen elektromos autóból 3,4 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban, ami főleg az európai (-5,2%) eladások visszaesésével magyarázható, hiszen ez a régió adja a VW teljesen elektromosautó-eladásainak 61 százalékát. Míg az USA-ban 30,5 százalékkal estek a BEV-eladások, Kínában 8,1 százalékkal nőttek tavaly.

vwsales0115a

A problémák azonban túlmutatnak a gyenge értékesítési teljesítményen, hiszen a vállalat a gyárbezárások lehetőségét is felvetette, és kőkemény tárgyalásokat folytatott a szakszervezetekkel a költségcsökkentési intézkedések végrehajtása érdekében.

Nem a vártnak megfelelően alakulnak az EV-eladások

A Volkswagen még mindig szép hasznot húz a népszerű belső égésű motoros modelljein, de a teljesen elektromos járművek eladásai nem úgy alakulnak, ahogyan azt a cég tervezte. Az EV-piac Európában stagnál, az Egyesült Államokban pedig visszaesett, egyrészt a támogatások csökkenése, másrészt a vásárlókat elriasztó, hiányos töltési infrastruktúra, és az elektromos autózás egyéb ismert problémái miatt. A Volkswagen azzal járult hozzá az elektromos autók körüli negatív hangulathoz, hogy első elektromos modelljeit a tervezettnél évekkel később és hibás szoftverrel dobta piacra.

Kínában, amely a Volkswagen egyik legfontosabb profitbázisa, a luxus elektromos járművek piaca nem pörgött fel, ami rontja a csoporthoz tartozó prémium-, és luxusmárkák által gyártott modellek, köztük az Audi Q8 e-tron és a Porsche Taycan modellek kilátásait. A Porsche eladásai például Kínában 28 százalékkal zuhantak, miközben globálisan csak 3 százalékkal csökkent az értékesítés.

Eközben a kínai tömegpiacon a VW nehezen veszi fel a versenyt a BYD, a Nio, és a Xiaomi agresszíven árazott, high-tech plug-in hibrid autóival. A VW emellett nem kínál a világ legnagyobb autópiacán egyre népszerűvé váló hatótávnövelt EV-ket sem.

Csak később érkeznek a fontos modellek

Egy másik probléma, hogy a Volkswagennek nincs 2025-re új elektromos modellje beütemezve, részben azért, mert több fontos modell bevezetését el kellett tolni a szoftverfejlesztés közben adódott gondok miatt. A legnagyobb bajok Kínában vannak, ahol a BYD-hez hasonló helyi gyártók megfizethető elektromos és hibrid modelljeikkel dominálják a piacot. Eközben az USA-ban Donald Trump vámemelésekkel fenyeget, és a Volkswagen továbbra sem értékesít az amerikai fogyasztók körébe népszerű pickupokat.

A túlkapacitás, és az erősödő verseny miatt szenvedő Volkswagen dolgát megnehezíti, hogy a modell roadmapjében az elektromos autókat illetően jelentős szakadék van. Bár a tervek között szerepel, hogy a Volkswagen megacélozza termékkínálatát az Egyesült Államokban, és Kínában a Riviannal, valamint az Xpenggel való együttműködés révén,

ezek a modellek csak évek múlva kerülhetnek piacra.

vwsales0115b

A következő, körülbelül egy évben a Volkswagen kénytelen régi technológiát értékesíteni új vásárlóknak. Ez nem lesz egyszerű

- mondta Matthias Schmidt, független autóipari szakértő a Bloombergnek.

A VW fő problémája a termék. Megvan a gyártási kapacitásuk az akkumulátoros-elektromos autókhoz, amit az emberek nem vesznek meg

- fogalmazott Stephen Reitman, a Bernstein elemzője.

Az elemzők által kiemelten fontosnak tekintett következő generációs modellek - köztük az ID. 2all nevű, 25 000 euró alatti EV - szállításai csak 2026-ban kezdődnek. A VW két évvel ezelőtti előzetes bemutatóján azt mondta az ID. 2all-ról, hogy az autó olyan tágas lesz, mint a Golf és olyan megfizethető, mint a Polo - vagyis két olyan modellt említett példaként, amelyekből az 1970-es évek közepe óta együttesen több mint 57 millió darabot adtak el.

Kínában a Volkswagen célja, hogy jövő évtől kezdve visszaszerezze piaci részesedését, amikor a Xpenggel közösen fejlesztett járművek megjelennek a piacon. Oliver Blume vezérigazgató azt ígérte, hogy ezek a helyi ízlésnek jobban megfelelő technológiát tartalmaznak majd. A konszern célja, hogy 2030-ra évi 4 millió járművet adjon el Kínában, szemben a tavalyi 2,93 millióval.

Az új modellek bevezetése az egyik megoldás, de ugyanilyen fontos a széles portfóliónk fenntartása is. Az elmúlt években keményen dolgoztunk, és igazán jó modelljeink vannak, nagy teljesítményű szoftverrel és magas minőséggel

- mondta Stefan Voswinkel, a VW szóvivője.

Az Egyesült Államokban Trump vámtervei komplikálhatják az üzletmenetet, de a VW pickupokat és nagyméretű SUV-kat készít elő a feltámasztott Scout márkán keresztül. A márka tervezi, hogy elektromos, hibrid és hatótávnövelt EV opciókat kínál, de ezek csak 2027-ben érkeznek, és népszerűségük végső soron attól függhet, hogy lesznek-e olyan ösztönzők, amelyek csökkentik a nagyjából 60 000 dolláros árukat.

Hiánypótlás

A Volkswagen vezetése igyekszik pótolni a termékportfólió hiányosságait. A VW márka novemberben kezdte meg a Tayron, egy nagyméretű, plug-in hibridként is kapható SUV gyártását, amelynek szállításai még idén megkezdődnek. A konszern emellett ráncfelvarrásokat hajt végre népszerű belsőégésű motoros modelljeinél, köztük a VW T-Rocnál, és az Audi Q3-nál, miközben előkészíti a Skoda Elroq, az egyik legolcsóbb elektromos SUV értékesítését.

Európában a Volkswagen a benzinmotoros modelljei iránti erős keresletnek köszönhetően meg tudta védeni piaci részesedését. Emellett drasztikusan javította az autókon belüli szoftvereket,

bár Schmidt szerint a VW márka imázsa maradandó károkat szenvedett a korai botlások miatt.

Mindezek alapján tehát a tavalyi nehéz év után a Volkswagen nincs kint a vízből, és várhatóan az idei év is jelentős kihívásokat fog tartogatni a vállalat számára.

Címlapkép forrása: Sjoerd van der Wal/Getty Images

Holdblog

Jön a Trump-recesszió?

Donald Trump sokat ígért, a világ most azt találgatja, hogy ezekből mit fog konkrétan megvalósítani. A leendő elnök nincs könnyű helyzetben, a munkaerőpiaci helyzettel és... The post Jön a T

RSM Blog

Számvitel 2025 - mi változott?

Összefoglaltuk a legfontosabb, 2025-ben életbe lépő számviteli változásokat, melyeket minden társaságnak érdemes év elején a vállalat könyvelési, könyvvizsgálati rendszerébe illeszteni.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Akkora stratégiai vereséget szenvedhet hamarosan Ukrajna, hogy ezt még a háború után is érezni fogják

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Forint, euró, dollár – Hogyan lovagold meg a devizapiac hullámait?

Megtudhatod, hogyan hatnak egymásra a forint, az euró és a dollár, és milyen tényezők mozgatják az árfolyamokat.

Ez is érdekelhet
özlekedés-légitársaság-repülés-repülőgép-repülőjárat-repülőtér-szállítás-turizmus-utasszállító-utazás boeing 737